dnes je 29.3.2024

Input:

Výklad požadavků normy ISO 9001:2015: 4 Kontext organizace (1.část)

22.2.2022, , Zdroj: Verlag Dashöfer

301
Výklad požadavků normy ISO 9001:2015: 4 Kontext organizace (1.část)

Ing. Monika Becková

V této lekci se budeme zabývat kapitolou číslo 4 Kontext organizace, konkrétně si projdeme dvě ze čtyř částí této kapitoly. Kapitola 4 se skládá z celkem čtyř samostatných článků.

Kapitola týkající se kontextu určuje požadavky ve vazbě k následujícím termínům:

  • Externí a interní aspekty

  • Zainteresované strany

Kapitola 4 má tedy následující části:

4.1 Porozumění organizaci a jejímu kontextu

4.2 Porozumění potřebám a očekáváním zainteresovaných stran

4.3 Stanovení rozsahu systému managementu kvality

4.4 Systém managementu kvality a jeho procesy

4.1 Porozumění organizaci a jejímu kontextu

Článek týkající se kontextu. Už sám název napovídá, že předpokladem porozumění organizaci je pochopení jejího kontextu.

Organizace musí:

  • určit interní aspekty;

  • určit externí aspekty;

  • monitorovat informace o těchto externích a interních aspektech;

  • přezkoumávat informace o těchto externích a interních aspektech.

O jaké aspekty se vlastně jedná? Pro přesnější představu použijeme několik definic.

Definice pojmů:

  • Kontext (ISO/DIS 9001:2015) = podnikatelské prostředí, neboli kombinace interních a externích faktorů a podmínek, které mohou mít vliv na přístup organizace ke svým produktům, službám, k investicím a zainteresovaným stranám.

  • Aspekt (ČSN EN ISO 14001:2005) = prvek činností, výrobků nebo služeb, které mohou ovlivnit….

Pro srovnání definice pojmů dle slovníku cizích slov:

  • Aspekt = hledisko, stanovisko uplatňované při posuzování něčeho, zorný úhel;

  • Faktor = činitel, zprostředkovatel; nebo také síla uplatňující se v nějakém procesu.

Stanovení kontextu je též definováno normou pro management rizik takto:

  • Stanovení kontextu (ISO 31000) = vymezení vnějších a vnitřních parametrů, které mají být zohledněny, přičemž vnější kontext je definován jako vnější prostředí, ve kterém se organizace snaží dosáhnout svých cílů, a vnitřní kontext jako vnitřní prostředí, ve kterém se organizace snaží dosáhnout svých cílů.

Důležité zde je:

  • relevantní pro účel a strategické zaměření organizace, a

  • může ovlivňovat schopnost dosahovat zamýšleného výsledku (výsledků) celého jejího QMS.

Pokud ano, je to ten pravý, který máme určit, monitorovat, přezkoumávat, a na základě něho plánovat opatření přijatá pro řešení rizik a příležitostí.

Příklad:

Aspekty mohou zahrnovat (též možno nalézt v ISO 31000) např. následující:

Externí aspekty (dané vnějším prostředím organizace):

  • Právní předpisy

  • Okolnosti vyplývající z technologie, konkurenčního, kulturního, sociálního a ekonomického prostředí

  • Vztahy s externími zainteresovanými stranami

  • Podpora podnikatelského prostředí (např. dotace)

Interní aspekty (dané vnitřním prostředím organizace):

  • Hodnoty (aktiva) organizace, které představuje např. management, organizační struktura, kompetence, technologie, informační systémy

  • Výkonnost organizace

  • Politiky, cíle, strategie

  • Vnitřní předpisy, dokumentace

  • Smluvní vztahy

  • Vztahy s interními zainteresovanými stranami

Pozn.: v této části normy není výslovně požadovaná dokumentovaná informace, organizace musí „pouze” monitorovat a přezkoumávat informace o externích a interních aspektech. Z logiky věci (a zkušenosti např. s normou ISO 14001 a jejími registry environmentálních aspektů) se nabízí vhodnost použití obdobné metody identifikace aspektů. A vezmeme-li v úvahu, že (nejen) na základě identifikovaných aspektů se mají plánovat opatření přijatá pro řešení rizik a příležitostí, a to podle jejich významu, resp. potenciálního dopadu na shodu produktů a služeb, bude vhodné aspekty nejen identifikovat, ale i hodnotit podle jejich významu.

4.2 Porozumění potřebám a očekáváním zainteresovaných stran

Článek týkající se kontextu.

Organizace musí:

  • určit zainteresované strany, které jsou relevantní pro QMS;

  • určit

Nahrávám...
Nahrávám...