dnes je 25.4.2024

Input:

Energetické audity v souvislosti s certifikací dle ISO 50001

25.5.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.68
Energetické audity v souvislosti s certifikací dle ISO 50001

Ing. Monika Becková

Otázka:

Prosím o radu ohledně povinnosti velkých podniků provádět od 1.7.2015 energetické audity popř. implementovat systém hospodaření energií (ISO 50 001). Náš podnik má zaveden systém environmentálního managementu (ISO 14 001), ale dosud jsme neprováděli energetické audity. Jsme nějak zvýhodněni tím, že tento systém máme zavedený, nebo jsme na stejné úrovni s podniky, které ISO 14 001 nemají? A existuje nějaké schéma či doporučený postup při rozšiřování ISO 14 001 o ISO 50 001?

Odpověď:

Nejprve si zopakujme základní požadavky v oblasti hospodaření s energiemi ve vztahu k problematice energetického auditu.

Kde se vlastně vzal požadavek na provádění energetických auditů?

Odpovědí je směrnice evropského parlamentu a rady 2012/27/EU ze dne 25. října 2012 o energetické účinnosti, která zavedla společný rámec opatření na podporu energetické účinnosti v EU s cílem zajistit do roku 2020 splnění cíle pro energetickou účinnost. Jejím smyslem jsou úspory energie u konečného zákazníka a celkové zvyšování energetické účinnosti, která je chápána jako "poměr výstupu ve formě výkonu, služby, zboží nebo energie k množství vstupní energie". Jedním z opatření státu k dosažení uvedeného cíle je např. také snižování energetické náročnosti budov.

Co znamená pojem "energetický audit"?

Energetický audit je jedním z požadavků zákona. Je to systematický, nezávislý a dokumentovaný proces, ve kterém shromažďuje odborně způsobilá osoba veškeré dostupné údaje o energetickém hospodaření, provádí jejich analýzu, poukazuje na zjevné i skryté nedostatky a doporučuje následná opatření. Jeho výsledkem je písemná zpráva se stanoveným obsahem.

Pojem energetický audit upravoval dosud předmětný zákon následujícím způsobem:

  • Stavebník, společenství vlastníků jednotek nebo vlastník budovy nebo energetického hospodářství jsou povinni zpracovat pro budovu nebo energetické hospodářství energetický audit v případě, že:

    1. budova nebo energetické hospodářství mají celkovou průměrnou roční spotřebu energie za poslední dva kalendářní roky vyšší, než je hodnota spotřeby energie stanovená prováděcím právním předpisem (pozn.: tuto hodnotu stanovuje vyhláška č. 480/2012 Sb. ve výši 35 000 GJ / 9 722 MWh za rok jako součet za všechny budovy a energetická hospodářství a týká se pouze jednotlivých budov nebo jednotlivých energetických hospodářství, které mají spotřebu energie vyšší než 700 GJ (194 MWh) za rok;
    2. u větší změny dokončené budovy nejsou splněny požadavky na energetickou náročnost budovy podle tohoto zákona.
  • Energetický audit platí do provedení větší změny dokončené budovy nebo energetického hospodářství, pro které byl zpracován.

  • Energetický audit musí být zpracován pouze příslušným energetickým specialistou.

Obsah a způsob zpracování energetického auditu a jeho rozsah stanoví prováděcí právní předpis, tj. vyhláška č. 480/2012 Sb., o energetickém auditu a energetickém posudku.

Přehled souvisejících právních předpisů

V ČR se této problematiky týkají zejména následující právní předpisy:

  • Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií (obsahuje problematiku energetických auditů);

  • Zákon č. 458/2000 Sb., energetický zákon;

  • Zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie;

  • Vyhláška č. 78/2013 Sb., o energetické náročnosti budov;

    • Vyhláška č. 480/2012 Sb., o energetickém auditu a energetickém posudku;

    • Vyhláška č. 118/2013 Sb., o energetických specialistech;

  • Vyhláška č. 193/2007 Sb., kterou se stanoví podrobnosti účinnosti užití energie při rozvodu tepelné energie a vnitřním rozvodu tepelné energie a chladu;

    • Vyhláška č. 194/2007 Sb., kterou se stanoví pravidla pro vytápění a dodávku teplé vody, měrné ukazatele spotřeby tepelné energie pro vytápění a pro přípravu teplé vody a požadavky na vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečným spotřebitelům;

    • Vyhláška č. 441/2012 Sb., o stanovení minimální účinnosti užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie;

    • Vyhláška č. 193/2013 Sb., o kontrole klimatizačních systémů;

    • Vyhláška č. 194/2013 Sb., o kontrole kotlů a rozvodů tepelné energie.

Pokud se týká zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, jeho poslední novelizace byla provedena předpisem č. 103/2015 Sb., zákon, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, s účinností od 1.7.2015.

Pro účely implementace směrnice evropského parlamentu a rady 2012/27/EU je v této novele upravena (resp. doplněna) povinnost pro velké podniky zpracovávat energetický audit, a to následujícím způsobem:

  • Podnikatel, který není malým nebo středním podnikatelem, energetický audit podle § 9 odst. 2 zákona č. 406/2000 Sb., v pl. zn.:

    1. je povinen zpracovat do 5. prosince 2015, pokud nemá platný energetický audit, který byl zpracován v období 3 let přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona;
    2. je povinen zpracovat pro jím užívané nebo vlastněné energetické hospodářství a dále jej pravidelně
Nahrávám...
Nahrávám...