dnes je 20.4.2024

Input:

Jednotlivé části metody BSC

22.1.2009, , Zdroj: Verlag Dashöfer

15.5.3
Jednotlivé části metody BSC

Ing. Aleš Kostelka

Příklady strategických cílů pro jednotlivé perspektivy

BSC rozčleňuje dění ve firmě na jednotlivé oblasti - perspektivy. Pro každou perspektivu vytýčí firma při tvorbě strategie strategické cíle. Pro ilustraci uveďme příklady možných strategických cílů pro jednotlivé oblasti:

Finance

  • finance:

    • zvýšit zisk,

    • zvýšit tržby,

    • zvýšit produktivitu práce,

    • zvýšit ROA (rentabilitu celkových aktiv),

    • snížit podíl cizího kapitálu,

    • zvýšit EVA (ekonomickou přidanou hodnotu),

    • maximalizovat objem dotací do rozpočtu města,

Zákazníci

  • zákazníci:

    • zvýšit tržní podíl v daném tržním segmentu,

    • uvést na trh nový výrobek,

    • snížit reklamace zákazníků,

    • snížit fluktuaci zákazníků (zvýšit věrnost zákazníků),

    • snížit čekací doby na daný úřední nebo lékařský výkon,

    • snížit počet pádů pacientů v nemocnici,

Procesy

  • procesy:

    • zavést novou technologii,

    • zkrátit průběžnou dobu výroby/poskytnutí služby,

    • zkrátit transportní vzdálenosti,

    • změnit systém policejní asistence při dopravních nehodách,

    • zavést novou interní dělbu práce soudů,

Potenciály

  • potenciály:

    • zvýšit kvalitu personálu v obchodním útvaru,

    • zavést nový systém sledování nákladů (ABC costing),

    • prosadit a rozvíjet trvalé zlepšování,

    • zavést pravidelné hodnocení personálu,

    • provést akvizici (koupení) konkurenta.

Přidejme ještě příklady strategických cílů k možným jiným perspektivám: těmito perspektivami mohou být např. ekologie a bezpečnost nebo dodavatelé:

Ekologie a bezpečnost

  • ekologie a bezpečnost:

    • snížit hlukovou zátěž občanů dané městské čtvrti,

    • snížit počet vážných dopravních nehod,

Dodavatelé

  • dodavatelé:

    • zvýšit poměr dodavatelů kvalifikovaných podle interních směrnic jako spolehlivý dodavatel,

    • snížit celkový počet dodavatelů,

    • získat majetkový podíl u dodavatele XY.

Pravidla

Pravidla pro stanovení strategických cílů v jednotlivých perspektivách:

  • Žádná perspektiva nesmí obsahovat více než 4 - 5 cílů, jinak dochází ke ztrátě přehlednosti. Vybereme skutečně strategické věci, nezařazujeme samozřejmosti (za obvyklých podmínek je samozřejmostí např.: být v zisku, udržet kvalitní zaměstnance atd.). Pokud cíle navrhuje skupina lidí, vznikne většinou příliš mnoho návrhů. Navržené příliš početné cíle "prosejeme“ tak, že je rozdělíme na skupiny:

    • příliš obecné cíle - vyřadíme,

    • samozřejmé cíle, které nejsou naším hlavním problémem - vyřadíme,

    • operativní cíle - přeřadíme mimo BSC do operativních plánů,

    • strategické akce (následují po strategických cílech) - zařadíme do strategie ke strategickým cílům, v případech složitějšího řetězu příčin a následků je problémem rozlišit mezi cílem a akcí k jeho realizaci,

    • strategické cíle - zařadíme do strategie.

  • Nejdříve cíle vyjádřit verbálně, teprve potom měřitelnou hodnotou (viz níže o verbálním vyjadřování cílů).

  • Ve verbálním vyjádření používat akční formulace (slovesa nebo slovesná podstatná jména), např. proniknout na trh.

  • Zvolit vhodnou míru konkretizace. Při příliš obecných formulacích se vzdalujeme od realizace a realizaci si komplikujeme (nevíme vlastně, co chceme realizovat). Naopak snaha po přílišné konkretizaci hned na počátku vytyčování cílů vede ke ztrátě přehlednosti hlavních směrů. Detailní konkretizace je vyhrazena nižším stupňům a následným krokům a je mimo BSC.

  • Měřitelnost cílů řešit až po jejich vytýčení. Nějakou metodu měření musíme vždy najít. Kdybychom měli hned zpočátku na mysli, jestli cíl (snadno) změříme, omezovali bychom se v jejich výběru a strategii bychom deformovali.

  • Rovněž nemá smysl schematicky a násilně naplňovat obecně doporučené perspektivy doporučeným počtem cílů za každou cenu. Zda např. zařadíme strategický cíl

Nahrávám...
Nahrávám...