10.7.4
Maloobchodní vývojové trendy
Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Obecnější trendy vývoje obchodu a obchodních firem směřující ke
globalizaci obchodu se promítají do vývoje maloobchodu a velkoobchodu a návrhu
jejich strategií (dnes stále více společných, jsou-li součástí jednoho
organizačního subjektu).
Mezi hlavní maloobchodní trendy můžeme zařadit nové formy
maloobchodu, maloobchod mimo prodejní plochy, mezidruhovou konkurenci a
polarizaci maloobchodu, růst významu vertikálních a horizontálních
marketingových systémů apod.
NahoruNové formy maloobchodu
Nové formy maloobchodu se neustále objevují a ohrožují již formy
zavedené (zopakujte se životní cyklus maloobchodu), současně dochází ke
zkracování životního cyklu nových forem do stádia jejich zralosti (např.
supermarkety, hypermarkety, diskontně orientované supermarkety a
hypermarkety...).
NahoruMaloobchod mimo prodejní plochy
Rozvíjí se mimo prodejny a jeho význam roste. V současné době
představuje další typickou složku globalizace obchodu, neboť jeho původní
regionální formy přerostly ve velké společnosti s četnými mezinárodními
aktivitami. Zvláštní postavení získává v rámci zásilkového obchodu virtuální
obchod (prodej přes internet). Podívejme se, jak vidí v této souvislosti změny
v obchodování do roku 2005 známý marketingový odborník P. Kotler. Ten
očekává:
-
omezení klasické funkce maloobchodu a velkoobchodu,
-
snížení rozsahu nákupů v klasickém maloobchodu,
-
využití uvolněných prostorů pro jiné účely (občerstvení, služby,
sport, kultura),
-
snížení reklamy v TV, novinách, vymizení tištěných katalogů,
-
budování celoživotního spojení s klienty (CRM).
Objevují se souhlasné i nesouhlasné názory na hypotézu P. Kotlera.
Nesouhlas se projevuje zejména v odmítnutí nadřazenosti techniky nad psychikou.
Praxe ukazuje, že snadněji dochází k rozšiřování internetu mezi
zprostředkovateli, hůře u konečných spotřebitelů, u kterých existují nemalé
bariéry (psychické, ekonomické a technické). Charakter těchto bariér závisí na
konkrétní lokalitě a životní úrovni obyvatelstva.
NahoruMezidruhová konkurence
Projevuje se mezi jednotlivými druhy maloobchodu. Současná
konkurence na úrovni maloobchodu neexistuje pouze mezi jednotlivými obchodními
domy či supermarkety, ale konkurují si jednotlivé druhy maloobchodu, jako např.
obchodní domy se supermarkety a s hypermarkety nebo virtuálním obchodem
navzájem.
NahoruPolarizace maloobchodu
Je důsledkem vzrůstající mezidruhové konkurence, což se projevuje
často změnami v rozhodování o marketingové strategii zboží a způsobu prodeje,
které je typické pro určitý druh maloobchodu (viz změny v obchodních
domech).
NahoruNákup pod jednou střechou
Je spojen se změnou představ o nákupu "pod jednou střechou“, který
byl heslem období rozvoje obchodních domů. V současnosti již toto heslo platí
pro další subjekty maloobchodu. Je to ovlivněno prostorovou koncentrací
maloobchodní sítě, která je charakteristická soustřeďováním velkokapacitních
prodejen i specializovaných obchodů v nákupních centrech budovaných na okraji
měst. Takto místně soustředěné prodejny jsou ohrožením pro velké obchodní
domy.
NahoruRůst významu vertikálních marketingových systémů
Vertikální marketingové systémy vznikají na úrovni logistického
řetězce a přispívají k tržní dominanci a koncentraci obchodu. Velké integrované
obchodní firmy vytlačují malé samostatné obchodníky a jejich prodejny z trhu.
Vertikální kooperace se týká výroby a obchodu, nákupních družstev, dobrovolných
řetězců, franchisingových řetězců a nákupních centrál.
Rozvoj progresivních obchodních a skladových technologií
maloobchodu
Znamená zejména využívání počítačů pro tvorbu dokonalých
informačních souborů, pro prodejní předpovědi, řízení zásob a elektronické
objednávání zboží. Osvojují se nové elektronické pokladní systémy, rozšiřují
bezhotovostní převody finančních prostředků a zdokonalené systémy manipulace se
zbožím s využitím čárových kódů při operativním managementu obchodního provozu.
Inovační cykly se zkracují a technologické změny akcelerují. Spolupráce s
dodavateli je rozvíjena pomocí metod, jako jsou: ECR (Efficient Consumer
Response), EDI (Electronic Data Interchange),…