2.2.7.3
Nařízení evropského parlamentu a rady č. 765/2008/ES
Doc. Ing. Alois Fiala, CSc.
NahoruRámcová pravidla
Dokument má 18 stran a stanovuje rámcová pravidla pro
akreditaci a dozor nad trhem.
NahoruÚvodní část
Úvodní část, která sestává ze 48 článků, lze pokládat za
důvodovou zprávu vydaného nařízení. Nejdůležitější články:
NahoruČlánky 1 a 2
-
Články 1 a 2 uvádíme vzhledem k jejich významu v plném
znění. Článek 1: je nezbytné zajistit, aby výrobky, na které se vztahuje
volný pohyb zboží v rámci Společenství, splňovaly požadavky na vysokou úroveň
ochrany obecných zájmů, jako jsou zdraví a bezpečnost obecně, zdraví a
bezpečnost na pracovišti, ochrana spotřebitele, ochrana životního prostředí a
bezpečnosti, a zároveň zajistit, aby volný pohyb výrobků nebyl omezen nad míru
povolenou harmonizačními právními předpisy Společenství nebo dalšími
příslušnými pravidly Společenství. Proto je třeba stanovit pravidla pro
akreditaci, dozor nad trhem, kontroly výrobků ze třetích zemí a označení CE.
Článek 2: je nezbytné stanovit celkový rámec pro pravidla a zásady
týkající se akreditace a dozoru nad trhem. Tento rámec by neměl mít vliv
na normy stávajících právních předpisů, které obsahují ustanovení, jež mají být
dodržována za účelem ochrany obecných zájmů, jako jsou zdraví, bezpečnost a
ochrana spotřebitele a životního prostředí, avšak měl by usilovat o jejich lepší fungování.
NahoruČlánky 6 a 7
NahoruČlánek 8
-
Článek 8 uvádí, že akreditace je součástí
celkového systému, který zahrnuje posuzování shody a dozor nad trhem, jehož
cílem je posuzovat a zajistit shodu s příslušnými požadavky.
NahoruČlánky 9 až 25
-
Články 9 až 25 se podrobně zabývají akreditací,
akreditačními systémy a vnitrostátními akreditačními orgány, zřízenými
jednotlivými členskými státy na neziskovém základě. Za hlavní účel akreditace
je přitom považováno poskytování oficiálních stanovisek k odborné způsobilosti
subjektů, vykonávajících činnosti v procesu posuzování shody. Článek 19 se
věnuje možné konkurenci mezi vnitrostátními akreditačními orgány, článek 20
uvádí, jak se vyhnout vícenásobným akreditacím. Článek 23 upravuje postavení
Evropské organizace pro spolupráci v oblasti akreditace (EA = European
Accreditation), jejímž hlavním posláním je podporovat transparentní a na
kvalitu zaměřený systém hodnocení odborné způsobilosti orgánů pro posuzování
shody v celé Evropě a řídit systém vzájemného hodnocení mezi vnitrostátními
akreditačními orgány z členských států a dalších evropských zemí. Členské státy
mají zajistit, aby jejich vnitrostátní akreditační orgány usilovaly o členství
v EA. Článek 24 zdůrazňuje nutnost účinné spolupráce mezi vnitrostátními
akreditačními orgány, která je nezbytná jednak pro řádné provádění vzájemného
hodnocení, jednak pro přeshraniční akreditaci.
NahoruČlánky 26 až 35
-
Články 26 až 35 řeší problematiku dozoru nad
trhem. Lze konstatovat, že oproti původní právní úpravě je v tomto nařízení
význam dozoru nad trhem značně posílen, a to nejen ve vztahu k (nebezpečným)
výrobkům, pocházejícím z členských států, ale i ze třetích zemí. Dále se zde
uvádí, jak postupovat při sdělování a výměně informací mezi příslušnými orgány,
jak šetřit porušování předpisů a přijímat opatření za účelem ukončení tohoto
porušování. Vymezují se povinnosti celních orgánů (vstupních míst na vnějších
hranicích Společenství) a zásady jejich spolupráce s orgány dozoru. Konstatuje
se také, že výrobky, které nebyly propuštěny do volného oběhu, jsou často
reexportovány a následně…