2.2.10
Nové vydání požadavků na systémy managementu kvality - norma ISO
9001:2008
Doc. Ing. Alois Fiala, CSc.
NahoruNárodní norma
V listopadu 2008 byla schválena nová verze mezinárodní normy ISO
9001 a následně byla schválena ve výboru CEN. Podle zásad CEN musí být do konce
pololetí 2009 vydána i národní norma - ČSN EN ISO 9001:2009 .
NahoruZměny
Odbornou a podnikatelskou veřejnost určitě zajímá, jaké změny tato
nová verze přináší, zejména co budou muset upravovat ve svých podnikových
dokumentech (příručka jakosti/kvality a ostatní technicko-organizační postupy),
jež jsou součástí souboru řízené dokumentace.
NahoruZměny ve funkci systému managementu kvality
Z hlediska funkce systému managementu kvality a jejího prokazování
se toho v nové normě moc nezměnilo. Veškeré změny jsou buď ryze formální, anebo
jde o výstižnější formulaci již existujícího a uplatňovaného požadavku.
Z předmluvy zmizel odstavec pojednávající vazbu na dřívější normy
ISO 9001, 9002, 9003 a s tím související vazby na moduly posuzovaní shody.
viz 3 Termíny a
definice již není "převodní“ schéma dodavatel - organizace -
zákazník.
Tím, co je hodno pozornosti, jsou následující dva momenty:
NahoruŘízení záznamů
-
V ustanoveních týkajících se řízení záznamů se zdůrazňuje
fakt, že záznamy musí vést organizace především proto, že představují
prostředek zpětné vazby, a proto požadavky na ně musí určovat management
organizace, aby získával fakta nezbytná pro úspěšné řízení svého podnikání.
"Záznamy požadované touto mezinárodní normou (viz 4.2.4)“ byly totiž často
chápány tak, že norma klade nějaké zvláštní požadavky, a odtud pramenily časté
stesky na "nadměrnou administrativní zátěž“ spojenou s udržováním
certifikovaného systému managementu kvality. Tedy - norma opravdu nežádá nic,
než prokázat, že organizace je řízena na základě faktů. Chce se věřit,
že stejný požadavek má tým manažerů na svou vlastní práci. K tomu patří sběr
dat (záznamy) a jejich analýza, aby mohla být přijímána odpovídající
rozhodnutí. Takto pojaté záznamy snad nelze považovat za zbytečnou
administrativu. Zjistí-li manažeři, že některé záznamy jsou skutečně zbytečné,
pak je mají zrušit, požadavek normy určitě nebude narušen.
NahoruŘízení externích procesů
-
Podrobněji je pojednán vztah s dodavateli významných položek - řízení externích procesů. Dá se předpokládat, že vedení organizace, jež
chce, aby byl jejich podnik členem elitního klubu důvěryhodných obchodních
partnerů (o nic jiného se při certifikaci nejedná), dbá o to, aby schopnost
dodržet závazky vůči zákazníkům nebyla oslabena nekvalitními subdodávkami.
Tento požadavek je nutné řešit s uplatněním…