16.3.1
Opatření k nápravě
Ing. Monika Becková
Identifikace neshody a její náprava je sice nezbytná, ale nestačí.
Aby se zabránilo opakovanému výskytu neshod, musí organizace provést opatření k
odstranění příčin neshody, a to opatření přiměřené důsledkům zjištěných neshod.
Z tohoto důvodu také nestačí, pokud se objeví nic neříkající údaj o počtu
neshod bez dalších souvislostí.
Příklad: V podkladech pro přezkoumání systému vedením se
objevil jako jeden z "povinných“ vstupů údaj v následující podobě:
-
za uplynulé období roku bylo v QMS organizace identifikováno
celkem 8 neshod,
-
počet přijatých nápravných opatření: 8,
-
úspěšnost realizace NO: 100%.
Takový podklad pro analýzu bez dalších informací svědčí o čistém
formalismu a nevypovídá vůbec nic o příčinách a povaze neshod, tím pádem není
možné navázat nějakým smysluplným rozhodnutím.
Má-li organizace uplatnit QMS podle norem ISO 9000, musí vytvořit
dokumentovaný…