17.2.4
Plánování experimentů - DOE
Doc. RNDr. Bohumil Maroš, CSc.
Neustálé zlepšování jako hlavní imperativ zachování existence
jakéhokoliv systému (systém může existovat jen tehdy, když je v souladu se svým
prostředím) nabývá v důsledku pokračující akcelerace společenského vývoje stále
více na významu. Spočívá jednak v navrhování nových produktů s ohledem na
zákazníky (výstupy ze systému do okolí), jednak v identifikaci faktorů, které
ovlivňují výsledné vlastnosti produktů. Jde o to, aby bylo splněno přání
zákazníka a současně se neplýtvalo náklady - aby bylo dosaženo odpovídající
účinnosti vložených zdrojů procesu. Vyjádřeno kvantitativně - hodnota
sledovaného znaku jakosti má dosahovat optimální úrovně a jeho variabilita má
být minimální. V té souvislosti je třeba umět odpovědět na otázky následujícího
typu:
-
Dosáhne se změnou technologického postupu vyšší pevnosti
materiálu?
-
Mají různé dodávky polotovarů vliv na intenzitu opotřebení
obráběcího nebo tvářecího nástroje?
-
Který z dostupných materiálů bude vykazovat minimální
opotřebení?
-
Která trasa umožní nejrychlejší dopravu zboží?
-
Který výrobce dodává součásti s nejnižší variabilitou kritického
rozměru?
-
Který katalyzátor umožňuje nejvyšší výtěžnost chemického
procesu?
-
Jaká je nejvhodnější rychlost nanášení lepidla, má-li se snížit
podíl uvolněných nálepek?
-
Jaká je vhodná kombinace teploty v peci a doby vypékání, aby
bylo dosaženo maximální životnosti elektrotechnických součástí?
-
Jaké složení a jakou dobu míchání betonových směsí volit, aby
bylo dosaženo požadované dynamiky nárůstu pevnosti?
-
Atp.
Rozhodnutí o významnosti či nevýznamnosti vybraných faktorů je často
komplikováno existencí mnoha dalších vlivů, které v běžných provozních
podmínkách nelze udržet na konstantní úrovni. V podmínkách sériové výroby je
navíc nutné zachovat plynulost výrobního toku a produktivitu. Posouzení
významnosti různých vlivů a nalezení optimálních podmínek umožňují vhodně
naplánované experimenty. Různé návrhy uspořádání pokusů a metody vyhodnocování
jejich výsledků se souhrnně označují termínem plánování experimentů (Design of Experiment - DOE).
Předpokladem použití metod DOE je kvantifikování kvality pomocí
vhodné veličiny, nejlépe pomocí nějakého spojitého kvantitativního znaku. Cílem
zlepšování kvality je potom nejen dosažení optimální úrovně sledovaného znaku,
ale i redukce variability jeho hodnot.
Existují různé typy plánů experimentů, které podle počtu faktorů,
počtu jejich úrovní a podle požadované informace určí, zda provést pokusy pro
všechny kombinace úrovní jednotlivých faktorů nebo jen pro některé z nich,
kolikrát je nutno pokusy opakovat apod. Patří sem např. znáhodněné bloky,
latinské čtverce, různé typy faktoriálních experimentů atd. Sledovaná vlastnost
produktu se považuje za náhodnou veličinu a vyhodnocení výsledků experimentů se
provádí pomocí různých statistických metod, které umožňují posoudit, zda změna
sledovaného znaku je způsobena vlivem zkoumaných faktorů nebo zda je jen
náhodná. Z těchto metod je nejznámější T-test, analýza rozptylu
(Analysis of Variance - ANOVA) a analýza průměrů (Analysis of Means - ANOM).
Uvedené metody zároveň kvantifikují riziko, s jakým se při rozhodování o vlivu
faktorů můžeme dopustit chyby. Pro předběžné vyhodnocení experimentu lze použít
některé jednoduché grafické metody, které vyžadují pouze výpočet průměru a
případně také rozptylu. Vyhodnocení experimentů končí rozhodnutím o existenci,
či neexistenci vlivů zkoumaných faktorů.
-
Experimentem nazýváme soubor pokusů uspořádaných podle
určitého schématu, podstatným rysem experimentu je právě jeho uspořádání.
-
Pokusem budeme rozumět jednu zkoušku provedenou pro
určitou kombinaci úrovní faktorů.
-
Výsledkem pokusu je hodnota pozorované nebo měřené
náhodné veličiny (odezvy), která je charakteristikou kvality.
-
Faktorem nazýváme veličinu, která má nějaký vliv na
průběh a výsledky procesu. Na kvalitu produktu působí velké množství veličin, z
hlediska experimentování je lze rozdělit na vymezitelné a náhodné. První
skupinu tvoří buď přímo vstupy procesu (materiál, teplota, koncentrace, napětí
apod.), nebo jsou to vlivy působící negativně na proces (únava operátora,
opotřebení nástroje aj.). Pojem faktor však zahrnuje i zkoumanou veličinu, u
níž se vliv na výslednou charakteristiku neprokáže. U takových faktorů je pak
výhodné použít méně náročné verze (např. levnější materiál), což vede ke
snížení celkových nákladů na realizaci procesu. Veličiny z druhé skupiny,
náhodné vlivy, jsou přítomny v každém procesu a způsobují variabilitu výsledků
i při zachování úrovní všech identifikovaných faktorů. Rozdělení na vymezitelné
a náhodné vlivy je relativní a je určeno právě identifikovatelností veličin,
tzn. závisí na stupni poznání procesu. Faktorem může být jak teplota, napětí,
tak také dodavatel, druh materiálu apod. - kvantitativní nebo kvalitativní
znak.
-
Hlavní faktory (někdy také základní faktory) jsou ty
faktory, které jsou zkoumány v experimentu.
-
Blokový faktor je rovněž vymezitelná příčina, která
potenciálně ovlivní odezvu, ale obvykle není předmětem zájmu (typické jsou
dodávka - šarže - surovin, součástí, čas, osoba operátora, konkrétní
nástroj).
Pojmy hlavní a blokový faktor jsou opět relativní a jejich vymezení
je dáno konkrétním cílem experimentu. Různí dodavatelé budou v případě, že
zkoumáme vliv jejich střídání a vybíráme nejlepšího, verzemi hlavního faktoru;
avšak zkoumáme-li vliv různých technologií na kvalitu produktu, je vhodné vedle
hlavního faktoru - druhu technologie - zahrnout do experimentu dodavatele
materiálu jako verzi blokového faktoru.
-
Verzí faktoru se nazývá varianta (obměna) faktoru
vyjádřená číselně (v případě kvantitativní veličiny - teplota ve stupních
Celsia) nebo slovně (u kvalitativní veličiny - označení stroje. U veličin
kvantitativních se častěji používá v souvislosti s obměnou termín úroveň
faktoru.
-
Kombinací verzí faktorů se rozumí určitá sestava hodnot
(úrovní kvantitativních, verzí kvalitativních faktorů) použitá v jednom pokusu,
jestliže je experiment prováděn tak, že se vyšetřuje vliv několika faktorů
současně.
-
Replikací je opakování pokusu se stejnou kombinací verzí.
Počet opakování - počet replikací pokusu.
-
Experimentální jednotka je takové nejmenší dělení
zkušebního materiálu v experimentu, že různé jednotky mohou být podrobeny
různým kombinacím verzí faktorů. Experimentální jednotky se v některých
případech uspořádávají do bloků tak, že u skupiny experimentálních
jednotek v rámci stejného bloku se očekává menší variabilita odezvy než u
jednotek z různých bloků. Pojmenování bloku se v rámci experimentu stává
blokovým faktorem - jeho významnost se buď potvrdí (blokový faktor se stane
hlavním), anebo nepotvrdí (rozlišování mezi bloky se stává nevýznamným).
-
Efekt faktoru vyjadřuje číselně vliv faktoru - je to
rozdíl hodnot odezvy odpovídající různým verzím faktoru. Pokud vyšetřujeme vliv
při pevně stanovených verzích faktoru, jde o pevné efekty; jsou-li verze
faktoru náhodně vybírány z mnoha možností, jde o náhodné efekty.
-
Hlavní efekt faktoru je průměr efektů faktoru přes
všechny kombinace úrovní ostatních faktorů.
-
Interakce je jev, kdy efekty jednoho faktoru se při
různých úrovních druhého faktoru významně liší. Číselně je definována jako
rozdíl zmíněných dvou efektů.
Experiment se provádí postupně, v několika cyklech. První cyklus je
určen především k vyhledání nejdůležitějších faktorů ovlivňujících
charakteristiku kvality (tzv. screening). Po získání částečných znalostí se
experiment opakuje již s vyloučením faktorů, které minimálně ovlivňují odezvu,
s novými verzemi klíčových faktorů, popřípadě s některými novými faktory. Na
první cyklus se doporučuje vynaložit nanejvýš čtvrtinu nákladů. Dobře
definovaný cíl experimentu je důležitý pro účinné rozvržení zdrojů. Plán
experimentu pro screening se liší od plánu, jehož cílem je najít tvar
závislosti odezvy na určitých faktorech (tzv. odezvová nebo responzní plocha),
a určit tak optimální nastavení úrovní kvantitativních faktorů, nebo od
experimentu, který má potvrdit dříve získané výsledky.
Variabilita způsobená blokovými faktory nebo rušivými vlivy může být
stejně velká, nebo dokonce větší než variabilita vlivem faktorů zahrnutých v
experimentu. Dobrý plán experimentu umožní rozdělit celkovou variabilitu odezvy
na jednotlivé složky způsobené vlivem jednotlivých faktorů, interakcí a rušivé
složky, a posoudit tak významnost jednotlivých příčin. Platnost závěrů
plynoucích z experimentů lze zvýšit volbou co nejširších experimentálních
podmínek (blokových faktorů), např. užitím různých strojů, operátorů,
prováděním experimentu v různých denních dobách, v různých dnech, s různými
dávkami surovin apod.
Každý cyklus experimentu má několik fází:
NahoruDůvody plánování experimentů
Veličiny, které jsme předem vymezili jako potenciální vlivy,
nazýváme faktory.
Hodnoty těchto veličin, jež nastavujeme v experimentu, nazýváme úrovně faktoru. Faktorem může být měřitelná veličina, např.
teplota, tlak, napětí apod., ale také kategoriální veličina, jako
dodavatel, operátor, stroj atd. U veličin obou typů se může hledat vliv
jednotlivých faktorů na sledovanou veličinu, která musí být měřitelná. Pro
měřitelné faktory se navíc dá vytvořit empirický model.
Provádíme-li plánovaný experiment, pak jde vždy o změnu vstupních
hodnot na výstupní hodnoty. Tato změna je realizována procesem, jejž chceme
poznat. Na tento proces působí nejen vstupní faktory, jež dovedeme řídit - řiditelné faktory, ale i faktory, které nedovedeme řídit - neřiditelné faktory. Těmto neřiditelným faktorům se někdy říká šumové
faktory. Zde je důležité uvědomit si, že nejprve musíme zkoumat neřízené
šumové proměnné. Je to proto, že kolísání šumových proměnných způsobuje trvalé
posuny středních hodnot a změny variability, jež vedou k procesní nestabilitě.
Je-li to možné, musíme tyto zdroje variability odstranit dříve, než začneme
systematicky ovlivňovat řízené vstupní faktory.
Šumové faktory rozdělujeme do tří hlavních skupin:
-
poziční - rozdíly ve variabilitě způsobené podobnými
procesy ve výrobní lince, rozdíly mezi linkami, rozdíly mezi stroji, rozdíly
mezi výrobními závody, rozdíly mezi operátory apod.,
-
časové - rozdíly ve variabilitě procesů v čase: mezi
směnami, mezi jednotlivými dny, mezi týdny,
-
procesní - rozdíly ve variabilitě způsobené sériemi
procesů. Je-li výstupní proměnná ovlivněna několika různými procesy, testujeme
variabilitu mezi procesy. Rozdíly po změně šarže nebo materiálu.
Pro potřeby experimentu někdy můžeme i tyto šumové faktory nastavit
na konkrétní neměnnou hodnotu. Proto vymezení řiditelných a neřiditelných
faktorů je svázáno s cílem experimentu. Např. operátor, směna, dodavatel apod.
v praxi jsou neřiditelné faktory, ale v experimentu je možné je uvažovat
(nastavit) na konkrétní úrovni.
Cíle plánovaného experimentu se nejčastěji dají shrnout do
těchto 4 oblastí:
-
zjistit, které faktory jsou dominantní, tzn. mají
největší vliv na sledovanou veličinu - odezvu (responzi),
-
jak nastavit hodnoty dominantních faktorů, aby odezva byla co
nejblíže k nominální hodnotě požadované zákazníkem,
-
jak nastavit hodnoty dominantních faktorů, aby variabilita
(kolísání) odezvy byla co nejmenší,
-
navrhnout nastavení dominantních faktorů tak, aby se
minimalizoval vliv šumových faktorů.
Statistické řízení procesu a plánovaný experiment jsou velice silné
nástroje pro zlepšení a optimalizaci procesů. Jestliže např. ve stabilním
procesu je způsobilost na nízké úrovni, pak je nutno minimalizovat variabilitu,
čehož se dá dosáhnout aplikací DOE. Rozdíl mezi SPC a DOE spočívá v tom, že SPC
je pasivní metoda - pozorujeme proces a čekáme na informace, jež povedou k
užitečné změně. Pokud je však proces stabilní, pak pasivní pozorování nemusí
vést ke zlepšení. DOE je aktivní statistická metoda - zasahujeme do procesu
tím, že měníme hodnoty řiditelných faktorů a zjišťujeme odpovídající odezvu
výstupní charakteristiky. Tím získáváme důležité informace o vhodném či
nevhodném nastavení těchto faktorů.
Postupy plánovaného experimentu mohou být též velmi užitečné,
jestliže chceme stabilizovat proces. Předpokládejme např., že regulační diagram
ukazuje, že proces není pod statistickou kontrolou a proces je přitom
ovlivňován větším množstvím faktorů. I když bychom znali všechny důležité
procesní faktory, stále může být obtížné změnit proces tak, aby byl stabilní.
Zde právě pomůže cílený plánovaný experiment, abychom nejen identifikovali
dominantní faktory, jež mají největší vliv na nestabilitu procesu, ale zjistili
i nastavení těchto faktorů tak, aby se projevy nestabilního chování procesu
eliminovaly či alespoň snížily.
Plánovaný experiment je jedním z nejdůležitějších technických
nástrojů pro zlepšení výrobního procesu. Má široké aplikace ve vývoji nových
procesů.
Včasné uplatňování metod DOE při zavádění nového procesu pomáhá
zajistit:
-
zvýšení výtěžnosti,
-
snížení variability,
-
lepší centrování procesu,
-
zkrácení zaváděcího času,
-
redukci celkových nákladů.
DOE hraje podstatnou roli i při vývoji nových produktů:
-
dovede určit klíčové parametry ovlivňující výkonnost,
-
vyčíslí a optimalizuje alternativy materiálů,
-
může provést srovnání různých konfigurací ve výrobě.
Všechny tyto možnosti použití plánovaného…