5.8.5
Podnikové logistické řízení
Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
Nahoru"Podnikové logistické řízení“
Úspěch podniků spočívá především v zavedení nového způsobu pohledu
na podnikání jako na cestu k zvládnutí světa logistiky tak, aby byli schopni
uspět na dnešním intenzivním konkurenčním trhu. Podniky jsou hodnoceny svým
tržním obrazem a často hodnotou svých akcií. Řešení spočívá v zavádění
"podnikového logistického řízení“ jako holistického přístupu ke
zvládnutí svých výrobních operací a svého zřetězení přidané hodnoty nebo
celkového dodavatelského řetězce - od dodavatelů ke konečným zákazníkům.
Podniky dnes mohou tuto novou koncepci podnikového logistického
řízení jednoduše zavádět, a to díky síle současných informačních systémů,
které mohou sledovat, a zacházet s obrovskými soubory dat v reálném čase. Mohou
připravit nové plány s výrobními daty v minutách, ne za hodiny nebo dny. Mohou
komunikovat buď uvnitř podniku, nebo se svými vnějšími obchodními partnery
(zákazníky, dodavateli nebo informačními celky), a to téměř rychlostí
světla.
Proč je tak důležité pro všechny podniky zavádění podnikového
logistického řízení? Je třeba se zamyslit a pochopit význam výroku Petera
Druckera: "Ekonomika je proměnná struktura. Dříve byla organizována kolem
toku věcí a toku peněz, dnes se organizuje podle toků informací.“
V současné době se stává informace, která je přesná, komplexní, je
ve skutečně správném čase, klíčem ke konkurenční výhodě. Výroba se dnes rychle
transformuje z výroby na sklad (make-to-stock) na výrobu podle objednávky
(make-to-order), ve které zákazník spouští jak návrh (nebo konečnou podobu)
specifického produktu, tak i plán výroby a dodávky.
NahoruIntegrované podnikání
Podnikové logistické řízení je dalším krokem v důmyslnějším řízení
současného výrobního podnikání. Je nezbytný přechod od "umění řídit“ k
managementu jako vědě tak, že lepší výkonnost podnikání rozhodne. Podnikové
logistické řízení je vize globálního, integrovaného podnikání v reálném
čase, což je zásadní pro každého výrobce, který chce přežít, růst a
prosperovat.
Příklady častých problémů v oblasti logistického
řízení
NahoruPřesné a aktuální informace
Realitou logistického řízení je, že vyšší management stejně jako
logistický management v mnoha podnicích nemá přesné a aktuální
informace, které potřebuje k řízení svého podnikání a tím nemá obyčejně
schopnost dát svým zákazníkům druh služby, kterou si přejí. Toto je skutečnost
jak na agregované funkční úrovni, stejně jako na podrobné výrobní úrovni.
Zvláště to platí ve velkých podnicích či sdruženích.
Není nic mimořádného přijít na schůzi vyššího managementu podniku,
kde se diskutuje o určitém výrobku nebo výrobní řadě, a zjistit, že nikdo z
přítomných nemá všechny potřebné informace nebo správná čísla pro projednávaný
výrobek.
NahoruBěžná situace
To je běžná situace týkající se každého produktu. Zásobovací
pracovníci mají údaje dva či tři dny staré, a nejsou si jisti, co se stalo od
té doby. Navíc jsou trochu znepokojeni, protože nejsou schopni najít několik
položek svých výrobků, které jsou, jak ukazují záznamy, nad stav zásob ve
skladu. Navíc se kvůli neobvyklému množství skladových činností a přesčasů
obávají, že nebudou schopni veškerý pohyb zásob vkládat bezprostředně do
počítačového systému pro aktualizaci.
NahoruMěsíční rámec
Nákup naplánoval materiál a komponenty v rámci měsíčního
rámce, a nejsou si tedy jisti, kolik jednotek již obdrželi nebo kolik ještě
dodavatelé pošlou, nebo zda jim dodavatel pošle všechno najednou, aby to přišlo
ještě tento měsíc. Ještě hůře: nemají žádný systém hodnocení dodavatelů,
který by automaticky hodnotil výkony dodavatelů s ohledem na kvalitu,
náklady, spolehlivost dodávky a doby nutné k realizaci, hodnocení schopnosti
dodavatelů a jejich zapojení, chybí také historie podnikání za účelem
zajištění, že jen ti nejlepší skončí jako dodavatelé daných položek. Nákup měl
potíže dostat přesné požadavky z výroby pro objednání v přiměřené době, protože
program pro plánování výrobních zdrojů je v provozu pouze podle potřeb výroby a
vynořuje se mnoho neobvyklých požadavků v době, než se spustí pro opětné
plánování.
NahoruProdejní odhad
Prodejní odhad pro dotyčný produkt platí pro čtvrtletí, a je
obrovský rozdíl (často v milionech) mezi odhadem v jednotkách a odhadem v
korunách na čtvrtletí. Není to považováno za abnormální, ale větší problém by
mohl nastat, kdyby odhady nebyly několik týdnů aktualizovány a podmínky na trhu
by se dramaticky změnily.
NahoruTovární zásoby
Výroba se také týká přesnosti zásob. Tovární zásoby jsou pouze
"čtyři zdi“ (tj. pouze ukládají materiál uvnitř budovy, nikoliv v dané
oblasti budovy), protože neexistuje žádný přesný a časový systém sledování
dílenského materiálu, aby sledoval tok materiálu během dlouhých výrobních
procesů. Existuje naléhavý požadavek vedení výroby, aby se najali tři nebo
více dalších lidí, kteří by se připojili ke stávajícím sedmi pracovníkům,
jejichž každodenní pracovní náplní je najít a expedovat tok materiálu na dílnu.
Vedoucí výroby nemůže pochopit, proč by chtěl každý počítačový systém ke
sledování materiálu, když je stejně snadné zeptat se mechanika, kde materiál
je. Pokud hledá nějaký materiál podle počítače, tak ho tam stejně
nenalezne.
NahoruProdejní poptávka
Prodejní poptávka po produktu přichází denně, ale její zaznamenání do objednávkového systému podniku se často provádí pár dnů
po zákazníkově objednávce. Částečně je to kvůli kritickému místu v prodejním
oddělení, kde mají jediný faxový přístroj a linku. E-maily s objednávkami se
ztrácejí v rámci ostatní elektronické korespondence. Ještě více frustrující je
zpoždění v interpretaci a v zavedení dat z faxované objednávky či e-mailu
zákazníka do objednávkového systému podniku.
NahoruZásoby dokončení produkce
Dá se předpokládat, že stovky jednotek specifických produktů jsou
uloženy v zásobách dokončené produkce, ale mnoho zákazníků podniku nedostane
své zásilky včas. Podniku chybí alokační systém hotových výrobků, což
znamená, že se stejné produkty prodají mnoha zákazníkům, ale dodány budou jen
některým z nich. Navíc jsou příjemci objednávek ve skladu jeden den pozadu v
plnění objednávek, protože ve skladu je špatná organizace práce. Vedoucímu
skladu bylo opakovaně řečeno, že si podnik nemůže dovolit přijmout další
pracovníky, které, jak říká, potřebuje, aby se jeho práce urychlila.
NahoruFinanční oddělení
Finanční oddělení by chtělo vidět rozumný a přesný plán
odbytů, zásob a výroby na dalších šest měsíců, aby viděli, zda podnik uskuteční
své finanční plány v daném roce. Obzvláště se pak finance týkají rychlého
nárůstu měsíčních režijních nákladů na celou logistickou funkci - od
distribuce ve skladu přes výrobní program, oddělení kontroly zásob až k
…