dnes je 17.4.2024

Input:

Požadavky jednotlivých kapitol revidované normy ISO 9001:2015

4.3.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.61
Požadavky jednotlivých kapitol revidované normy ISO 9001:2015

Ing. Monika Becková

Požadavky jednotlivých kapitol revidované normy ISO 9001:2015

V následující části se budeme věnovat detailnějšímu popisu chystaných změn velké revize ISO 9001 v systému managementu kvality tak, jak jsou jednotlivé články seřazeny za sebou (zejména se zaměřením na změny v požadavcích, nikoli na popis všech ustanovení známých ze stávajícího dosud platného 4. vydání). Změny jsou opět v textu vyznačeny tučně.

0 Úvod

Tato část normy je oproti předchozí verzi poměrně dosti rozšířena (z původních 4 na 6 článků). Ani v tomto případě se nicméně nejedná o požadavky, se kterými by měla být posuzována shoda, ale o výklad smyslu normy, použitých zásad procesního přístupu, vysvětlení metodiky PDCA, významu řízení rizik a také kompatibility normy s jinými systémy managementu.

Úvod má nyní následující části:

0.1 Obecně

Zavedení systému managementu kvality je stále považováno za strategické rozhodnutí, rozšířily se aspekty ovlivňující jeho návrh a implementaci.

Dle předchozí verze jsou návrh a implementace ovlivňovány mj.:

  • prostředím, jeho změnami a riziky

  • potřebami organizace

Nyní

  • kontextem organizace a změnami v kontextu s ohledem na rizika

  • potřebami a očekáváními zákazníků a dalších zainteresovaných stran

  • nově také kompetencí osob

Je zřejmé, že již v úvodu je významně rozšířen pohled na systém managementu kvality. Prostředí, ve kterém organizace pracuje (ve dřívější verzi) se totiž mění na kontext, zahrnující:

  • Interní aspekty (např. kultura organizace)

  • Externí aspekty (např. sociálně-ekonomické podmínky, tedy ono "prostředí")

Potřeby organizace se rozšiřují na potřeby zainteresovaných stran, mezi něž mohou patřit např.:

  • Zřizovatel/vlastník

  • Zákazníci

  • Zaměstnanci

  • Externí spolupracovníci

  • Dodavatelé (obchodní partneři)

  • Kontrolní orgány a podobné instituce

  • Spolupracující organizace

Pozn.: Již v této úvodní části je zřejmé směřování organizace od původního zaměření zejména (a pouze) na zákazníka, k širšímu pojetí podnikání, zahrnujícího také ekonomiku, ale i celosvětově stále více uznávanou oblast - společenskou odpovědnost organizací.

V obecné části úvodu je dále zmíněna nová důležitá informace: nejsou stanoveny požadavky na jednotnou strukturu dokumentace systému managementu kvality v organizaci, dokumentace nemusí být sladěna se strukturou revidované normy ani nemusí být používána specifická terminologie!

0.2 Normy ISO pro management kvality

Tento článek obsahuje částečně informace z původního čl. 0.3. Oproti předchozí verzi je rozšířen o odkazy na normu ISO 9000 (základní principy a slovník), a soubor norem ISO 10000 (normy vytvořené na podporu implementace systému managementu kvality). Došlo také k částečnému přepracování textu.

Zajímavá je změna ve formulaci zaměření normy ISO 9001:

Původně:

  • Norma je zaměřena na efektivnost systému managementu kvality (při plnění požadavků zákazníka).

Nyní:

  • Norma je zaměřena na získání důvěry v produkty a služby poskytované organizací (a tím zlepšení spokojenosti zákazníka).

Pozn.: samotný předmět normy ve čl. 1 se ale v podstatě nezměnil.

Stejně tak je upraven text týkající se smyslu normy ISO 9004, která poskytuje:

Původně:

  • Návod k dosažení trvalého úspěchu a širší pohled na management kvality.

Nyní:

  • Návod organizacím, které se rozhodnou postupovat nad rámec ISO 9001 při řešení širšího rozsahu aspektů, než jsou pouze tyto požadavky, což může vést k neustálému zlepšování výkonnosti.

0.3 Procesní přístup

Tento článek obsahuje některé informace z původního čl. 0.2, vysvětlující používání procesního přístupu. Oproti předchozí verzi došlo k částečnému přepracování textu, s odvolávkou na čl. 4.4 jako podstatné minimum nezbytné pro zavedení procesního přístupu.

Jak už bylo řečeno, procesní přístup (s využitím metodiky PDCA) jako takový se nezměnil. Je ale rozšířen o dvě oblasti, kterými jsou:

  • Uvažování na základě rizik;

  • Braní v úvahu, při stanovování vstupních požadavků, kromě zákazníka i potřeby a očekávání jiných zainteresovaných stran.

Opět je již v úvodu zřejmý širší rozsah zaměření velké revize normy ISO 9001.

Původně:

  • Využití systému procesů v organizaci (jejich identifikaci, vzájemné působení a řízení) lze nazývat procesní přístup.

Nyní:

  • Management procesů může být dosažen používáním metodiky PDCA s celkovým zaměřením na uvažování na základě rizik s cílem zabránit nežádoucím výsledkům.

Poznámka v původním čl. 0.2 zmiňující metodiku PDCA se změnila v relativně nový samostatný čl. 03, který vysvětluje tuto metodiku podrobněji (viz násl. komentář k nynějšímu čl. 0.4).

Změnil se také částečně obsah modelu procesně orientovaného systému managementu kvality (známý obrázek z úvodu znázorňující obsah normy), a to použitím nové struktury normy a doplněním kontextu a zainteresovaných stran.

0.4 Cyklus PDCA

Nový samostatný článek úvodní kapitoly vyčleněný z původního čl. 0.2, který detailněji vysvětluje tuto metodiku. Je také doplněn nový obrázek, který znázorňuje, jak ji lze aplikovat na jednotlivý proces (cyklem PDCA lze řídit – stejně jako dosud – nejen celý systém managementu kvality, ale každý jednotlivý proces samostatně).

0.5 Uvažování na základě rizik

Nový samostatný článek v návaznosti na širší rozsah zaměření velké revize normy ISO 9001.

Ačkoli rizika byla obsažena i v původní verzi, a to jednak v úvodním čl. 0.1 (návrh a implementace managementu kvality jsou ovlivňovány mj. prostředím, jeho změnami a riziky), tak implicitně zejména v obsahu čl. 8.5.3 Preventivní opatření), tato verze přístup na základě rizik zdůrazňuje a zahrnuje ho explicitně do požadavků normy.

Přístup založený na posouzení rizika je považován za proaktivní než za čistě reaktivní (tento přístup známe např. ze systému managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci dle normy OHSAS 18001) předcházením neshodám/incidentům nebo snižováním jejich nežádoucích účinků a podporováním neustálého zlepšování.

Dokonce lze říci, že systematický přístup k riziku je jednou z klíčových změn v revizi normy ISO 9001:2015! Uvažování na základě rizik musí být součástí procesního přístupu. Je třeba analyzovat možnosti a zvážit, které mohou nebo by měly nastat. Je třeba vzít v úvahu jednotlivá rizika, pravděpodobnost výskytu

Nahrávám...
Nahrávám...