dnes je 19.4.2024

Input:

Připravovaná revize normy ISO 9001:2015 - Struktura budoucí normy

11.2.2014, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.41
Připravovaná revize normy ISO 9001:2015 - Struktura budoucí normy

Verlag Dashöfer

Technická komise ISO/TC 176 v současné době intenzivně pracuje na návrhu 5. vydání normy ISO 9001, který nyní prochází připomínkovým řízením ve fázi "Committee draft" - ISO/CD 9001 (publikovaného k 12.11.2013). Odborníci, nominovaní jednotlivými členy Mezinárodní organizace pro standardizaci "ISO" za účastnické země, se nadále scházejí k projednání otázek, vedoucích k úpravě stávajících požadavků. Uzavření této fáze by mělo proběhnout v první polovině roku 2014.-

Jaké změny můžeme očekávat?

Norma bude, v souladu se záměrem sjednotit strukturu systémových norem dle dokumentu ISO/IEC Directives, Part 1: "Consolidated ISO Supplement — Procedures specific to ISO", Annex SL, (který by měl být v budoucnu použit ve všech normách definujících požadavky na systémy managementu), nově rozdělena do 10 kapitol.

Struktura budoucí normy ISO 9001:2015 tedy bude pravděpodobně vypadat takto:

                                       
0. Úvod
1. Rozsah
2. Normativní odkazy
3. Termíny a definice
4. Kontext organizace
4.1 Pochopení organizace a její kontext
4.2 Pochopení potřeb a očekávání zainteresovaných stran
4.3 Stanovení rozsahu systému managementu
4.4 Systém managementu
5. Vedení a řízení lidí
5.1 Vedení a závazek
5.2 Politika
5.3 Organizace, odpovědnosti a pravomoci
6. Plánování
6.1 Plánování pro řízení rizik a příležitostí
6.2 Cíle a plánování k jejich dosažení
7. Podpora
7.1 Zdroje
7.2 Kompetence
7.3 Povědomí
7.4 Komunikace
7.5 Informace
8. Provoz
8.1 Operativní plánování a řízení
9. Hodnocení výkonnosti
9.1 Monitorování, měření, analýzy a hodnocení
9.2 Interní audit
9.3 Přezkoumání systému managementu
10. Zlepšování
10.1 Neshody a nápravná opatření
10.2 Neustálé zlepšování

Pokud jde o obsah, příloha (Annex SL) výše uvedené směrnice ISO, kterou se stanoví struktura ustanovení a některých centrálních obsahů všech budoucích standardů pro systémy managementu, se stává ústředním prvkem změny. ISO 9001 se této nové struktuře přizpůsobí také formou použití částečně nové terminologie (včetně nových definic, pro příklad uveďme termín "riziko", nebo "dokumentované informace").

Jasné zaměření na procesní přístup, plnění požadavků zákazníka a spokojenost zákazníka ovšem zůstane zachováno. Do revize normy ale přibude např.:

  • požadavek na posouzení kontextu organizace (kap. 4) včetně širšího zahrnutí očekávání zainteresovaných stran (organizace musí určit vnější a vnitřní problémy, které jsou důležité pro její účel, a které ovlivňují její schopnost dosáhnout zamýšlený výsledek systému managementu kvality, včetně určení zúčastněných stran, relevantních pro systém managementu kvality, a jejich požadavků);

  • požadavek na řízení rizik (kap. 6), dříve částečně obsažený formou preventivních opatření

Nahrávám...
Nahrávám...