3.3.1.0.5.3
Příručka kvality - čl. 4.2.2 normy ISO 9001:2008
V příručce kvality musí být ve smyslu normy ISO uvedeno
následující:
-
obsah použití včetně podrobností o jakýchkoli vyloučeních
a jejich zdůvodnění (viz předchozí komentář k č. 1.2 - Aplikace),
-
dokumentované postupy nebo odkazy na ně,
-
popis a vzájemné vztahy procesů.
Opět není stanoven jednoznačný požadavek na strukturu a úpravu
příručky. Záleží pouze na organizaci, jejích potřebách a celkové struktuře
dokumentace systému kvality, jaké formě dá přednost. Existují tři základní
varianty:
-
Příručka je poměrně obsáhlá a podrobná, s množstvím textu
a obsahuje i povinně dokumentované postupy.
-
Příručka neobsahuje v podstatě žádný souvislý text, ale
formou odkazů se odvolává na jednotlivé další dokumenty, které teprve konkrétní
požadavky popisují.
-
Příručka je kombinací obou předchozích variant.
V každém případě je vždy vhodné zohlednit stávající
dokumentaci, která je organizací používána (pokud vůbec existuje), zvážit
rozsah a množství dokumentů ve vztahu k velikosti a složitosti procesů
organizace a myslet i na budoucí rozvoj systému bez nutnosti měnit většinu
dokumentace.
Je zřejmé, že příručka kvality je tedy samostatný dokument,
který deklaruje vztah organizace k systému managementu kvality, popisuje ve
stručné formě naplňování požadavků na systém managementu a odkazuje na další
dokumentované postupy a případně i záznamy. Je vhodné koncipovat příručku
kvality přibližně dle struktury normy ČSN EN ISO 9001:2009 . To usnadní
orientaci jak auditorům při certifikačním auditu, tak případně zákazníkům či
dalším stranám.
NahoruStruktura
NahoruPříručky jakosti
Běžná struktura příručky kvality vypadá následovně:
-
Titulní strana - název a předmět příručky, identifikace
organizace, schvalování, identifikace vydání, účinnost, číslo výtisku.
-
Obsah - názvy kapitol, příloh, příp. stav změn.
-
Úvod - představení organizace, vymezení platnosti,
informace o vlastní příručce.
-
Politika kvality (nemá-li podobu samostatného
dokumentu).
-
Pojmy, definice, zkratky použité v příručce.
-
Popis fungování systému managementu kvality v
organizaci.
-
Odpovědnost managementu a popis jeho procesů.
-
Management zdrojů.
-
Realizace produktu.
-
Měření, analýza a zlepšování.
-
Přílohy - související dokumenty, příklady, schémata.
Titulní strana, obsah a úvodní části příručky
kvality
OBSAH PŘÍRUČKY:
KAPITOLA 1 - PŘEDSTAVENÍ
SPOLEČNOSTI AEC
Stručný popis společnosti
AEC s.r.o. je společnost poskytující služby v oblasti
poradenství, certifikace, vzdělávání a zprostředkování informací a kontaktů
včetně souvisejících služeb převážně pro organizace v rámci systému B2B.
Hlavními produkty jsou komplexní služby v oblasti výstavby systémů kvality,
environmentu, bezpečnosti a dalších dle požadavků nejrůznějších předpisů a
normativních dokumentů včetně zpracování kompletní dokumentace systémů
managementu, technických návodů, analýz, havarijních plánů, průvodní technické
dokumentace výrobků, strojů a zařízení, návodů k obsluze, dokumentace BOZP a
PO, dále externí řízení kvality, environmentu, bezpečnosti formou outsourcingu
a v příslušných oblastech školení a certifikace personálu.
Historie společnosti začala již před jejím založením na
jaře roku 2006 vznikajícím projektem a získáváním zkušeností u zahraničních
společností řadu let před založením. Vlastní historie společnosti se začala
psát na podzim roku 2005, kdy byly podniknuty konkrétní kroky směřující k
jejímu oficiálnímu vzniku:
-
09/2005 - příprava zakladatelských listin, ustavující
jednání,
-
03/2006 - zápis do OR, první zakázky v ČR,
-
10/2006 - získání prvních zakázek v
zahraničí,
-
12/2006 - zavedení QMS,
-
03/2007 - ověření funkčnosti systému, nárůst
zakázek,
-
05/2007 - certifikace…