14.5.4
Proces zajištěnosti údržby
Prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
NahoruZajištěnost údržby
Zajištěnost údržby je schopnost údržbářské organizace
poskytovat zdroje nezbytné k udržování systému, tj. tehdy a tam, kde je to
potřeba, přičemž poskytování zajištěnosti údržby je často při zajištění
spolehlivosti systému kritické. Stupeň zajištěnosti údržby je velmi často
ovlivněn podmínkami používání a faktory, které se mění během životního
cyklu.
Zajištěnost údržby může být plně nebo částečně zabezpečena
dodavatelem, zákazníkem systému nebo třetí stranou v
závislosti na povaze specifikace. Specifikace se proto bude různit v závislosti
na zdroji zajištěnosti údržby. Integrovaná logistická podpora (ILS) je
metoda, pomocí které jsou zohledněny všechny služby logistické podpory, jež
jsou stanoveny jako integrální součást vývoje produktu. V ostatních případech,
zejména tam, kde jsou systémy konstruovány pomocí komerčního běžně dostupného
zařízení, zabezpečují dodavatelé pouze základní nebo standardizované plánování
zajištěnosti údržby a zákazníci se stávají zodpovědnými za poskytnutí
požadované údržby a zajištěnosti údržby pro své specifické použití, přičemž
často používají vnitřní zdroje.
Rozsah, v jakém výrobce poskytuje zajištěnost údržby, se má
specifikovat jako součást dodávky. Zajištěnost údržby dodávaná
zákazníkem (včetně uživatele) bývá součástí specifikovaných podmínek
provozu systému, které jsou nezbytným předpokladem stanovených hodnot
bezporuchovosti, pohotovosti a udržovatelnosti.
NahoruProces specifikace zajištěnosti údržby
Požadavky na zajištěnost údržby mají být specifikovány pokud možno kvantitativně. K příkladům těchto kvantitativních specifikací patří zaručené doby reakce, střední administrativní zpoždění, střední logistické
zpoždění, pravděpodobnost nedostatku náhradních dílů a zpoždění z důvodu
nedostatku náhradních dílů. Při specifikování požadavků na zajištěnost
údržby je důležité uvést: