dnes je 9.11.2024

Input:

Procesy balení

13.10.2008, , Zdroj: Verlag Dashöfer

5.7.12
Procesy balení

Prof. Ing. František Němec, Ph.D.

Balení zboží je významnou součástí skladování a manipulace s materiálem a má těsnou návaznost na celkovou kvalitu, skladovou efektivnost a výkonnost. Kvalitní a vhodně zvolené balení může podstatně zvýšit úroveň zákaznického servisu, snížit náklady a zlepšit manipulaci se zbožím a může mít rovněž příznivý vliv na vytížení skladu a celkovou skladovou produktivitu.

Marketingové hledisko

Procesy balení mají dopad na marketing a logistiku. Z marketingového hlediska obal poskytuje informace o výrobku a podporuje prodej výrobku prostřednictvím svého barevného provedení nebo formy. Z hlediska logistiky je základní funkcí balení uspořádání, ochrana a identifikace výrobků a materiálů. V rámci vykonávání této funkce zabírá obal obvykle dodatečný prostor a přidává na váze.

Při balení se musíme orientovat především na výhody moderní balicí techniky a současně minimalizovat nevýhody balení, tj. dodatečný prostor a váha. Vzhledem k požadavkům na zpětnou logistiku jsou důležité i ekologické aspekty balení a obalové techniky. Obal má šest logistických funkcí:

Logistické funkce obalu

  • Uzavření výrobku. Před přesunem z jednoho místa na jiné. Pokud se obal roztrhne, výrobek se může poškodit nebo ztratit, v případě nebezpečných materiálů může dojít i ke znečištění životního prostředí.

  • Ochrana výrobku. Ochrana výrobků před poškozením nebo ztrátami v důsledku vnějších vlivů (vlhkost, prach, hmyz, infikování).

  • Rozdělení. Zmenšení výstupu průmyslové výroby na spotřebitelskou velikost, tj. rozdělení na menší množství, která jsou pro spotřebitele vhodnější.

  • Sjednocení velikostí. Sdružení primárních balení do sekundárních, která mají jednotnou velikost, tj. např. kartónových krabic standardních rozměrů atd. Jde o snížení nutného počtu manipulací.

  • Vhodnost pro spotřebitele. Obal má přispívat k tomu, aby se mohl výrobek vhodně použít; tj. aby zákazník nemusel vynakládat příliš mnoho času a úsilí při použití výrobku.

  • Komunikace. Použití jednoznačných, snadno pochopitelných symbolů, např. systému čárového kódu.

  • Skladování. Obaly/balení výrobků by měly být navrženy

Nahrávám...
Nahrávám...