3.3.3 Rámcový postup implementace integrovaných systémů řízení
Prof. Ing. Jaroslav Nenadál,CSc. a kol.
Nahoru Pojem „integrovaný systém řízení“
Jak už bylo uvedeno v předchozí části, autoři této publikace
vycházejí z předpokladu, že se pod pojmem „integrovaný systém řízení“ chápe
takový systém managementu organizací, který vzniká postupným slučováním a
harmonizací procesů určitých subsystémů řízení, jejichž základní
charakteristiky jsou zde uvedeny ve druhé kapitole (tzn. např. systému
managementu jakosti, environmentálního managementu, bezpečnosti informací,
řízení znalostí apod.). Přijetí tohoto východiska je důležité pro pochopení
následujících řádků, ve kterých se pokusíme přiblížit nejdůležitější fáze
efektivního zavedení integrovaných systémů řízení do praxe jednotlivých typů
organizací. Tyto fáze budou popisovat univerzální algoritmus, který nemůže
zohledňovat specifika jednotlivých odvětví, protože je jasné, že např. v
potravinářském průmyslu bude nutnou součástí tohoto systému i systém tzv.
kritických kontrolních bodů, označovaný obvykle jako HACCP; v organizacích,
jejichž součástí jsou zkušebny a laboratoře, se musí zohledňovat požadavky na
akreditaci těchto jednotek apod. Ostatně viz 2 této
publikace čtenáře postupně seznamuje i s těmito dílčími subsystémy řízení!
Níže uvedený obrázek přináší formou postupového schématu seznam
logicky navazujících kroků (fází) implementace integrovaných systémů řízení bez
ohledu na velikost, charakter a produkty organizací, jež jsou nabízeny
zákazníkům. Zde znázorněný algoritmus je odvozen od mnoha zahraničních i
tuzemských zkušeností, získaných v této oblasti v několika posledních letech.
Jednotlivým fázím, které jsou v obrázku uvedeny, budeme nyní věnovat pozornost
prostřednictvím podrobnějšího popisu.
Přezkoumání mise, vize, politiky a strategie organizace
Nahoru Mise, vize, politiky a strategie organizace
Tento soubor aktivit patří nesporně do kompetence vrcholového vedení
každé z organizací. Třebaže roli vrcholového vedení v ISŘ včetně problematiky
strategie, vize a politik je v této publikaci věnována viz 5 (zejména
pak část Vize, strategie a politika v ISŘ), připomeňme si alespoň nejdůležitější
skutečnosti, které jsou s tímto krokem spojeny. Mise, vize, hodnoty, politiky a
strategie reprezentují soubor strategických vyhlášení vrcholového vedení, ve
kterých se veřejně deklaruje dlouhodobé poslání, budoucí stav, báze chování,
dílčí politiky a strategie, jež vedou organizaci k jejímu trvalému rozvoji a
posilování pozice v konkurenčním prostředí.
K vymezení pojmů můžeme vhodně využít definiční bázi Evropské nadace
pro management jakosti (EFQM), která ve svých publikacích definuje tato
vyhlášení následujícím způsobem:
Mise: vyhlášení popisující účel existence
organizace.
Můžeme říci, že jakákoliv oficiálně deklarovaná mise odpovídá na
otázku, proč daná organizace vůbec existuje a jaké je její
základní poslání. Např. organizace poskytující přepravní služby může svou misi
definovat takto: „ Jsme zde proto, abychom všem našim partnerům poskytovali
takové přepravní služby, které je budou plně uspokojovat a jejichž kvalita bude
zároveň přispívat k trvalému a udržitelnému rozvoji společnosti.“
Vize: vyhlášení popisující žádoucí stav organizace v
budoucnosti.
Deklarace vize tedy odpovídá na otázku, čeho hodlá v
strategicky významném časovém horizontu organizace dosáhnout a kde, na jakém
stupni vývoje se hodlá nacházet. V uvedené přepravní firmě by vyhlášení vize
mohlo znít: „Být do r. 2012 evropskou dvojkou na trhu přepravních služeb.“
Hodnoty: Porozumění a očekávání, jež popisují, jak se lidé v
organizaci mají chovat, a jež jsou bází všech obchodních vztahů.
Hodnoty tedy deklarují, jak se organizace a její
zaměstnanci (vrcholový management nevyjímaje) mají chovat a čím hodlají být.
Příkladem hodnot mohou být etika, pravda, vzájemná důvěra, znalosti apod.
Strategie: způsob, jakým organizace implementuje svou misi a
vizi, který je odvozen od potřeb všech významných zainteresovaných
stran.
Firemní strategie by měla být logicky orientována na dlouhodobý
rozvoj organizace a na přístupy a metody, jak dosáhnout stanovené vize a
mise.
Politika: celkové záměry vedení organizace v dané
oblasti.
Politiku pak musíme chápat jako vyhlášení toho, co hodlá organizace
rámcově dělat pro naplňování své celkové strategie. Zatímco strategie by měla
být společná pro celou organizaci, politik může existovat více, např. v oblasti
jakosti, bezpečnosti práce, rozvoje znalostí zaměstnanců, nakupování, řízení
rizik apod.
V této souvislosti je třeba zdůraznit, že ani jeden ze známých
systémových standardů, které předepisují požadavky na systémy managementu
(jakosti, environmentu, bezpečnosti apod.), nepředepisuje nutnost deklarovat
misi, vizi a hodnoty. Spokojují se obvykle pouze s vyhlášením příslušné
politiky a cílů. Naproti tomu aplikace modelů excelence, včetně EFQM Modelu
Excelence, který je rovněž v této publikaci popsán (viz blíže část 2/6), považuje podobné deklarace za výchozí a
bezpodmínečně nutnou podmínku úspěšného dlouhodobého působení jakékoliv
organizace včetně organizací veřejného sektoru.
Podstatou tohoto kroku při budování integrovaných systémů řízení je
pak to, že si členové vrcholového vedení musí najít čas a nejlépe formou
interaktivního jednání (např. na speciální poradě mimo území organizace)
posoudí vhodnost, aktuálnost a další atributy všech základních strategických
vyhlášení. Výsledkem může být poznání, že:
Základní fáze implementace integrovaného systému řízení
-
organizace má misi, vizi, hodnoty, politiky a strategie, jež
jsou plně v souladu s dlouhodobým směřováním a rozvojem organizace a i nadále
budou garantovat posilování dosavadních pozic na trhu; je zřejmé, že jde spíše
o ideální stav, který bude v praxi určitě pouhou výjimkou,
-
organizace sice má všechna tato vyhlášení, ale už poněkud
zastaralá a neodpovídající současným vývojovým trendům; tato alternativa je
mnohem pravděpodobnější a na podobná zjištění by logicky mělo navazovat úsilí
vrcholového vedení o nutnou aktualizaci a komunikaci strategických
vyhlášení,
-
organizace doposud nemá žádné nebo pouze ojedinělé vyhlášení
tohoto typu. Konkrétním příkladem může být zjištění, že v souladu s požadavky
normy ČSN EN ISO 9001 má organizace deklarovánu pouze politiku a cíle jakosti,
ale chybí jí vyhlášení mise, vize a hodnot. Přirozeným opatřením (za
předpokladu adekvátní motivace a angažovanosti členů vrcholového vedení) by
měla být práce na formulaci a následném vyhlášení všech doposud absentujících
strategických záměrů.
Buď jak buď, musíme konstatovat, že úspěšná implementace
integrovaného systému řízení není možná bez jednoznačného deklarování mise,
vize, hodnot, politiky a strategie organizace. Integrovaný systém řízení totiž
není cíl, ale pouze prostředek k naplňování těchto strategických záměrů a
struktura a rozsah integrovaného systému řízení jim musí samozřejmě odpovídat a
být klíčovým podpůrným mechanismem pro jejich naplňování a další rozvoj.
Rozhodnutí vrcholového vedení organizace o integraci systémů
řízení
Nahoru Integrace systémů řízení
Je jasné, že pokud se ve strategických vyhlášeních vyskytnou
formulace o uspokojování potřeb určitých zainteresovaných stran, musí tyto
záměry podporovat i struktura a organizace řízení v dané firmě. Právě zavedení
integrovaných systémů řízení může být chápáno jako velmi vhodný přístup k
naplňování strategických záměrů. Třebaže toto rozhodnutí představuje obvykle
jednorázový akt, musí být učiněn zodpovědně a s předchozí hlubokou analýzou.
Před vlastním rozhodnutím, které je obvykle učiněno v rámci porady vrcholového
vedení (je jen logické, že o tomto rozhodnutí musí být pořízen oficiální a
řízený záznam), je vhodné najít přesvědčivé odpovědi na následující otázky:
-
Kdo jsou zainteresované strany pro naši organizaci?
-
Proč vůbec chceme zavádět integrovaný systém řízení?
-
Jaké efekty z implementace integrovaného systému řízení můžeme
dlouhodobě očekávat?
-
Kde začít s budováním integrovaného systému řízení?
-
V jakém rozsahu budeme integrovaný systém řízení v naší
organizaci budovat?
Pokusme se na tyto otázky nalézt odpovědi:
Nahoru Kdo jsou zainteresované strany?
Ad a)
Je obdivuhodné, kolik českých organizací dodnes nemá vyjasněnu
otázku definování tzv. zainteresovaných stran, tj. všech skupin, které mají
zájem na co nejlepší existenci organizace. Patří sem logicky zákazníci,
zaměstnanci, vlastníci, příroda apod. Příkladem vhodně vymezených
zainteresovaných stran může být identifikace provedená nemocnicí Saint Lukés
Hospital of Kansas, jejíž vedení v rámci pěti základních skupin identifikovalo
následující zainteresované strany:
Nahoru Zainteresované strany
-
Zákazníci:
-
Vlastníci:
-
Zaměstnanci:
-
lékaři a další zdravotnický personál přímo poskytující
zdravotní péči,
-
manažeři a administrativní pracovníci nemocnice.
-
Dodavatelé:
-
Zástupci společnosti:
-
zástupci místní a národní komunity,
-
zástupci profesních organizací,
-
příroda.
Podobné vymezení zainteresovaných stran je přitom nutné právě proto,
že zásadním způsobem ovlivňuje rozsah budoucího integrovaného systému řízení:
pokud je např. za zainteresovanou stranu uznána příroda, je jasné, že budovaný
ISŘ musí zahrnovat i procesy environmentálního managementu apod. A protože se
požadavky zainteresovaných stran neustále vyvíjejí, jsou tyto změny v
požadavcích také významným impulzem ke zlepšování a dalšímu rozvoji
integrovaných systémů řízení ve všech typech organizací!
Nahoru Proč chceme zavádět ISŘ?
Ad b) Odpověď na otázku proč budovat integrovaný systém řízení
nesporně souvisí s očekáváním určitých přínosů. Zásadním argumentem by však
mělo být bezpochyby konstatování, že stejně jako všechno na tomto světe
zastarává, zastarává i systém řízení organizací. Ten potřebuje permanentní
zdokonalování a právě integrovaný systém řízení vytváří vhodnou platformu pro
splnění tohoto nelehkého zadání. Navíc zkušenosti potvrzují, že se strategie
trvale udržitelného rozvoje bez podobných systémů vůbec neobejde! Mezi
nejčastěji se vyskytující argumenty hovořící ve prospěch integrovaných systémů
řízení se dále řadí:
-
redukce mnohých duplicitních činností v organizaci (např.
odděleně vykonávané interní audity apod.),
-
harmonizace a sjednocení struktury a formátů dokumentů v
organizaci,
-
zvýšení úrovně znalostí o systému řízení organizace a jeho
procesech včetně vazeb a vzájemné posloupnosti procesů a činností,
-
jednoznačnější definování odpovědností a zejména pravomocí pro
různé skupiny zaměstnanců,
-
vyšší důraz na řízení prostřednictvím analýzy a redukce
nejrůznějších rizik, nejenom těch bezpečnostních,
-
dosahování synergických efektů implementace projektů neustálého
zlepšování v rámci celé organizace,
-
snaha po zvyšování celkové výkonnosti organizace, nejenom
výkonnosti měřené finančními ukazateli.
Tento přehled efektů zcela jistě není vyčerpávající, soustředil se
pouze na ty nečastěji zmiňované a praxí potvrzované účinky.
Nahoru Jaké můžeme očekávat efekty?
Ad c)
Ve všeobecnosti můžeme konstatovat, že dobře nastavený a rozvíjený
integrovaný systém řízení poskytne organizacím z dlouhodobého hlediska i další
přínosy ve zvýšení ziskovosti a produktivity, přispěje k rychlejším a
efektivnějším inovacím, umožní vyšší míru spokojenosti zaměstnanců, zlepší
přístup a bezpečnost informací, zredukuje rozsah dosavadní administrativy a
byrokracie, podporuje skutečné vůdcovství a zejména spoluvytváří image
důvěryhodnosti a spolehlivosti organizace před všemi zainteresovanými stranami.
Přímé ekonomické efekty zavádění a rozvoje integrovaných systémů řízení jsou
přitom dlouhodobého charakteru (tzn. vrcholové vedení musí mít určitou míru
trpělivosti při jejich praktickém zavádění) a jsou podmíněny často efekty
sociálními, kam lze zařadit i zvyšování bezpečnosti a estetiky práce, snižování
rozsahu fyzicky namáhavé práce apod. Problematice efektivnosti a účinnosti
integrovaných systémů řízení je proto v této publikaci věnována samostatná
pozornost v rámci části 3/4.
Na druhé straně ale budování a rozvoj integrovaných systémů řízení
vyžadují i adekvátní uvolňování zdrojů. Pokud náklady na lidské a materiálové
zdroje zahrneme do celkových výdajů, pak musíme konstatovat, že výše těchto
výdajů závisí na mnoha faktorech, zejména pak na:
-
úrovni současného stavu systému řízení (čím více se např.
současný stav blíží požadavkům kriteriálních standardů, které vymezují
minimální požadavky na jednotlivé subsystémy, tím menší zdroje bude nutné
vynaložit),
-
na rozsahu integrovaného systému a samozřejmě i na velikosti
organizace, která tento systém zavádí (zde platí přímá úměra: čím je rozsah
integrovaného systému řízení větší a čím větší je organizace, tím vyšší jsou i
nutné zdroje),
-
rozsahu spolupráce s externími poradenskými firmami. Podle
odhadů výše výdajů na poradenství může dosahovat až desetinásobku poplatků za
následnou certifikaci integrovaného systému řízení. V případě, že se organizace
rozhodne využít pro budování zejména vlastní lidské zdroje, je nutné počítat i
s náklady na potřebný výcvik a odměny,
-
na potřebě certifikace integrovaného systému řízení. Tyto
aktivity, jejichž podstata a postupy jsou vysvětleny viz Certifikace ISŘ této publikace, jsou placenou službou, pro
kterou mají jednotlivé certifikační orgány své ceníky. Zkušenosti ukazují, že
mezi nabídkami jednotlivých certifikačních orgánů existují až 30% rozdíly ve
výši požadovaných poplatků za certifikační proces. Je proto vhodné výběr
certifikační společnosti podrobit řádnému výběrovému řízení, v rámci kterého
bude výše poplatků za certifikaci určitě hrát nezanedbatelnou roli. Není snad
ani nutné zdůrazňovat, že by mělo jít vždy o akreditované subjekty posuzování
shody třetí stranou (viz blíže viz 2/7 této publikace).
Na všechny výdaje na budování integrovaných systémů řízení však
vrcholové vedení organizací musí pohlížet jako na investice do budoucnosti,
které se z dlouhodobého hlediska určitě vrátí!
Ad d)
Jestliže bereme jako výchozí základnu k vytváření integrovaných
systémů řízení koncepční schéma na obrázku viz Koncepce integrovaných systémů řízení, pak je nejčastějším
rozhodnutím v naší praxi to, že integrovaný systém řízení budujeme na základně
certifikovaných systémů managementu jakosti. Je to logické, protože vystavených
certifikátů vůči normě ISO 9001, ISO/TS 16949, případně dalším systémovým
standardům v oblasti managementu jakosti je nejvíce – přesné a průběžně
aktualizované statistiky lze např. nalézt na portálu ISO www.iso.ch. Byť jsou požadavky normy
ISO 9001 svým způsobem minimalistické (blíže o nich např. v částech Požadavky na systémy managementu kvality podle ČSN EN ISO 9001:2009 a Zkušenosti s uplatňováním kritérií (POŽADAVKŮ) normy ISO 9001:2000 této publikace), představují
vhodnou výchozí systémovou základnu pro vytváření integrovaných systémů řízení
už i proto, že naprostá většina systémových norem z jiných oblastí ctí
strukturu kapitol a článků právě kriteriální normy ČSN EN ISO 9001.
K dokumentovanému a případně i certifikovanému systému managementu
jakosti pak tým zaměstnanců, který je pověřen zaváděním ISŘ v dané organizaci,
může postupně „nabalovat“ požadavky jiných subsystémů. Cesta postupného
rozšiřování dosavadních systémů managementu jakosti o další subsystémy je
nejpřirozenější a současně i nejméně násilnou formou implementace integrovaného
systému řízení – ne nadarmo se často v praxi tyto systémy označují i jako
integrované systémy řízení jakosti, což lze na jedné straně pochopit, ale
zároveň je nutné na druhé straně upozornit na to, že je tento název poněkud
zmatečný a zavádějící.
Pokud by se v praxi vyskytla alternativa, že by integrovaný systém
měl být budován v organizaci bez předchozích zkušeností se zaváděním systému
managementu jakosti (podle požadavků normy ČSN EN ISO 9001), nejednalo by se o
nezvladatelnou úlohu, ale projekt, jehož realizace by zcela určitě vyžadovala
intenzivní spolupráci s externí poradenskou firmou!
Nahoru V jakém rozsahu budeme ISŘ budovat?
Ad e)
Pod pojmem „rozsah integrovaného systému řízení“ chápejme to, z
kolika subsystémů se bude integrovaný systém řízení skládat a kolik
organizačních jednotek a jaký sortiment nabízených produktů organizace bude
svým působením zasahovat. Z hlediska množství dílčích subsystémů existuje mnoho
variant, které jsou v souladu s koncepčním schématem integrovaného systému
řízení, který byl už představen viz Koncepce integrovaných systémů řízení. Z pohledu současných trendů se
jako naprosto minimalistická jeví alternativa zahrnout do integrace systémy
managementu jakosti, environmentálního managementu a managementu bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci. Mnoho zahraničních i tuzemských organizací už takovou
cestu zvolilo. Jak už bylo zdůrazněno, rozsah integrovaného systému řízení musí
záviset také na definovaných zainteresovaných stranách: když organizaci záleží
na vztahu ke společnosti, měla by samozřejmě přijmout za svůj a účinně
aplikovat systém společenské odpovědnosti, jestliže využívá rozsáhlé
komunikační systémy, je přirozeným požadavkem zajištění bezpečnosti informací
apod. Integrace však neznamená, že dílčí subsystémy sice budou ctít požadavky
relevantních norem a dokumentů, ale budou i nadále působit autonomně. Integrace
musí dosáhnout synergického působení v rámci organizace, aby celý systém řízení
působil uvnitř i navenek jako jednolitý, komplexní soubor výkonných
procesů!
V prostředí velkých organizací pak může vzniknout i dilema
(ovlivněné např. i objemem možných zdrojů a kapacit, které má organizace
momentálně k dispozici) v kolika organizačních jednotkách (např. divizích,
závodech apod.) budeme tento systém zavádět. Zkušenosti jednoznačně potvrzují,
že z mnoha důvodů se vyplatí tento systém zavádět od začátku „celoplošně“, tzn.
v rámci celé organizace – vždyť mnoho požadavků souvisí s celkovou strategií
organizace a vyžaduje aktivní účast i vrcholového vedení. Navíc by se očekávané
efekty v případě omezené aplikace integrovaného systému řízení nemusely
dostavit! I zde totiž platí, že by se šetřilo na nesprávném místě. Pouze v
případech obrovských společností s mnoha závody, zahraničními filiálkami apod.
může vrcholové vedení rozhodnout o budování integrovaného systému řízení pouze
ve vybraných organizačních jednotkách.
U středních a malých organizací podobný problém nemůže existovat:
jediným racionálním rozhodnutím vedení je zde budovat integrovaný systém řízení
od počátku v celé organizaci!
Studium standardů a legislativy vztahující se k vytvářenému
integrovanému systému řízení
Zavádění integrovaných systémů řízení je vždy přirozeně svázáno s
aplikací mnohých legislativních dokumentů. Proto je v této publikaci věnována
samostatná pozornost legislativě v subkapitole 3/5 a alespoň výpis legislativních dokumentů je
potažmo uveden i při popisu jednotlivých subsystémů a procesů v jiných
kapitolách.
Jakmile je tedy stanoven rozsah integrovaného systému řízení, je
nutné, aby se formou speciálních pracovních seminářů seznámili zaměstnanci
organizace (včetně členů vrcholového vedení) alespoň s nejzávažnějšími
požadavky všech norem a zákonů, které se k jednotlivým subsystémům řízení
vztahují. Následující tabulka je vstupním souborem informací o nejdůležitějších
systémových dokumentech (především mezinárodních standardech) platných pro
jednotlivé oblasti managementu.
Základní systémové dokumenty pro integrované systémy řízení (stav
k 1. 8. 2007)
Prosíme laskavé čtenáře, aby výčet dokumentů v uvedené tabulce
považovali za naprosto základní a výchozí. Jsou zde totiž uvedeny pouze normy,
resp. jiné relevantní dokumenty, které definují povinné požadavky na dílčí
systémy managementu a nebo poskytují užitečné návody na to, jak takové systémy
efektivně v organizacích vytvářet, dokumentovat, prověřovat a zlepšovat. Ve
všech zmiňovaných oblastech managementu totiž existuje široká škála dalších,
doplňujících norem a zejména pak i nadřazené národní, případně evropské
legislativní dokumenty. Proto jsou v textech jednotlivých kapitol této
publikace vždy také všechny významné legislativní dokumenty citovány a průběžně
aktualizovány.
V praxi by to mělo tedy znamenat, že pokud vedení učité organizace
rozhodne o příslušném rozsahu budování integrovaného systému řízení a
identifikuje příslušné oblasti managementu, které tento systém zahrne, měly by
být všechny skupiny zaměstnanců vhodně vycvičeny k porozumění a efektivní
aplikaci všech relevantních dokumentů, které uvádí výše uvedená tabulka.
Analýza současného stavu systému řízení organizace
Dalším přirozeným krokem budování integrovaných systémů řízení je
pokud možno co nejpodrobnější analýza toho, jak daná organizace plní požadavky
systémových standardů a dalších dokumentů v oblastech, které by měl budoucí
integrovaný systém zastřešovat. V dnešní době lze pro tento účel aplikovat tyto
základní přístupy a metody:
Benchmarking je obecně považován za strategický nástroj učení se
organizací, který spočívá v porovnávání a měření vlastní výkonnosti (produktů,
procesů i systémů) s organizacemi, které v dané oblasti vykazují podstatně
lepší výsledky (což vůbec nemusí být přímí konkurenti). Pro účely analýzy
současného stavu by bylo možné benchmarking využít zejména za účelem prvotního
a hrubého poznání momentální vlastní situace s těmi organizacemi, které už při
zavádění a rozvoji integrovaných systémů řízení prokázaly určitý progres a
zlepšování. Protože význam benchmarkingu v současných systémech managementu
neustále stoupá a jelikož v České republice je ještě stále obestřen až
nenormální mysteriózností a často je také přirovnáván k pouhé průmyslové
špionáži, určitě mu budeme i v této publikaci věnovat podrobnější pozornost
zejména ve vazbě na realizaci sebehodnocení organizací.
Nahoru Posouzení stavu systému
Posouzení stavu systému řízení externí organizací je alternativou,
která nachází své uplatnění v situacích, kdy organizace, které se rozhodnou
zavádět integrovaný systém řízení, ještě nemají připravené vlastní lidské
zdroje k objektivnímu a odbornému rozboru současného stavu vůči požadavkům
zvolených systémových standardů (např. ISO 9001, OHSAS 18001, ISO/IEC 27001,
Investors in People apod.). Je proto vhodné, aby vedení příslušné organizace
požádalo kompetentní externí poradenskou společnost o provedení tohoto
vstupního rozboru. Mnoho poradenských organizací má dnes k těmto účelům
vytvořeny speciální metodiky, jež mají svou podstatou a charakterem posuzování
velmi blízko k auditům druhou stranou. S náklady na externě realizovanou
analýzu současného stavu je však třeba počítat ve finančních plánech organizací
pro příslušný rok.
Interní audity představují pravděpodobně nejčastěji aplikovaný
přístup i pro vstupní analýzu stavu systému řízení. Uplatňují je totiž
automaticky, byť s různou mírou účinnosti a formálnosti, všechny organizace,
které mají certifikován alespoň jeden z dílčích subsystémů řízení, protože
kriteriální standardy ve všech případech realizaci interních auditů vyžadují a
organizace musí mít pro jejich vykonávání dokumentovaný postup. V takovém
případě se pouze rozšíří rozsah auditovaných oblastí, prvků systémů a procesů a
toto rozšíření se zahrne do zpracovaného programu auditů v dané organizaci.
Nutnou podmínkou je ale to, aby si organizace předem prostřednictvím
speciálního výcviku připravila dostatečný počet interních auditorů pro všechny
oblasti budovaného integrovaného systému řízení. Ve výše zpracované tabulce je
uvedena kromě jiného i norma ČSN EN ISO 19011. Právě ta slouží jako vhodná
metodická báze k plánování a realizaci interních auditů. Problematice interních
auditů v integrovaných systémech řízení je ostatně věnována zvláštní pozornost
viz 9/2 této publikace.
Sebehodnocení je u nás bohužel v porovnání s interními audity zatím
mnohem méně využívanou šancí na objektivní poznání reálného stavu systému
řízení v organizaci. Je to škoda, protože neexistuje objektivnější, ale
současně i náročnější přístup k poznání vlastních slabých stránek, tj. k
identifikaci všech oblastí a požadavků, které má budoucí integrovaný systém
řízení zahrnovat nad rámec současného stavu. Sebehodnocení se totiž zaměřuje na
všechny činnosti systému řízení a také na všechny dosahované výsledky v
organizaci, zatímco interní audity prověřují pouze to, co je vyžadováno
relevantními systémovými standardy. Pro účely sebehodnocení lze využít mnohé
přístupy a techniky, které se od sebe odlišují svou náročností na zdroje i
objektivitou, vždy je však potřebný speciální výcvik týmu interních
posuzovatelů, kteří vlastní sebehodnocení budou realizovat. Postupům, technikám
a způsobům vyhodnocování současného stavu systému řízení s využitím
sebehodnocení organizací je věnována část 9/3 této…