5.9.5
Reengineering a rozvoj logistiky v podniku
Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
NahoruReengineering
Při informačně organizovaném a systémově celistvém řízení procesů v
podniku, tedy při uplatnění logistických prvků v systému řízení podniku, se
stává aktuálním využití principů reengineeringu. Definice reengieneeringu podle
Hammera (podobně Champy) se v současnosti formuluje takto: "Zásadní
přehodnocení a radikální přeměna podnikatelských procesů s cílem dosáhnout
dramatického zlepšení v dosavadních parametrech hospodaření, jako jsou náklady,
kvalita, služby a rychlost.“
NahoruKvalitní inovace procesů
Znamená to v podstatě začít znovu. Začít s kvalitními inovacemi
procesů jako celků, nikoli jen jejich dílčích organizačních složek. Zaměřit se
na ucelené řídící a výkonné procesy s orientací na zákazníky. Plnění přání,
potřeb, preferencí zákazníků je v pojetí reengineeringového myšlení prvotním
posláním práce každého zaměstnance dobré firmy.
Lokální zlepšení bývají dočasná a s malým efektem na konečný výstup
celého procesu. Reengineering znamená objevovat nové přístupy k procesní
struktuře, která má malou podobnost s dosavadními organizačními strukturami.
Reengineering obsahuje v podstatě čtyři klíčová slova oblasti zásahu: základní, radikální, dramatické a procesy.
Identifikace pěti základních výrobně obchodních
procesů
Ve své knize "Process Innovation“ (Inovační postupy) Thomas H.
Davenport ukazuje výsledky několika významných globálních společností, pokud se
týče charakteristiky jejich klíčových obchodních postupů. Uvádí, že IBM dospěla
k 18 základním obchodním postupům, Xerox ke 14 a British Telecom k 15. Pouze
British Telecom se zmínil o plánování jako o obchodním postupu. Tyto informace
nejsou sice zcela aktuální, ale jednoznačně ukazují, jaké priority mohou
jednotlivé globální společnosti zastávat, což může být velmi poučné.