5.6.1
Řízení toku materiálů
Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
NahoruDistribuční procesy
Distribuce je důležitou součástí marketingu a má vliv na úspěch v
podnikání u řady výrobků a služeb. Distribuce se podílí jak na reprodukčním
procese, tak zabezpečuje strukturální změny uvnitř trhu. Distribuce je činnost,
která jako trvalá aktivita obsahuje funkce výroby i spotřeby. Úlohou
distribuce je přenos výrobků a služeb mezi jednotlivými subjekty dělby
práce. Cílem distribuce není pouze zabezpečovat výhodný nákup a prodej, ale
zabezpečovat spolehlivý a rychlý přenos výrobků a služeb vedoucí ke zvýšení
zisku.
Logistické řízení se zabývá efektivním tokem surovin, zásob ve
výrobě a hotových výrobků z místa vzniku do místa spotřeby. Nedílnou součástí
procesu logistického řízení je řízení oblasti toků materiálů, které
zahrnuje správu surovin, součástek, vyrobených dílů, balicích materiálů a zásob
ve výrobě. Distribuční procesy jsou pro celkový logistický proces životně
důležité. Ačkoliv se řízení materiálů přímo nedotýká konečných zákazníků,
rozhodnutí přijatá v této části logistického procesu přímo ovlivňují úroveň
všech podnikových procesů, tj. poskytovaný zákaznický servis, schopnost
podniku konkurovat jiným firmám a hladinu prodeje a zisku, kterého jsme schopni
na trhu dosahovat.
Pokud nezabezpečíme efektivní a účinné řízení toku vstupních
materiálů, výrobní proces nebude schopen vyrábět produkty za požadovanou cenu,
a to v době, kdy jsou tyto produkty požadovány pro distribuci zákazníkům. Ve
výrobním prostředí může nedostatek správných materiálů v době, kdy je jich
zapotřebí, vést ke zpomalení výroby, anebo dokonce k výpadku výroby, jejichž
důsledkem pak může dojít k vyčerpání zásob hotových výrobků.
Ve sféře maloobchodu může vést špatné řízení materiálů k
vyčerpání zásob, takže zákazníci jsou nuceni hledat náhradní výrobky nebo
nakupovat jinde. V oblasti služeb, jako je např. poskytování zdravotní péče,
může v důsledku nedostatku potřebných materiálů dojít k opožďování testů nebo
podávání důležitých léčiv, což může přinejmenším způsobit nepříjemnosti, v
horších případech pak i ohrožení zdraví pacientů.
NahoruVýznam distribučních procesů
S tím, jak se podniky rozvíjejí a dospívají, se začíná úloha řízení
oblasti materiálů rozšiřovat, protože musí reagovat na nové podmínky ekonomiky,
jejímž určujícím faktorem již není strana nabídky, tj. výroby, ale strana
poptávky, tj. trh. I když mnohé věci si zachovávají svou důležitost i podle
nového pojetí, např. důraz na vysokou úroveň zákaznického servisu nebo
snižování nákladů, lze při charakteristice současných podmínek řízení oblasti
materiálů pozorovat některé nové trendy a priority: globální orientace,
zkracování životního cyklu výrobků, nižší stavy zásob, elektronické zpracování
dat a zaměření na trh.
Distribuční logistika je ve výrobních podnicích podmíněna řadou
faktorů. Ve výrobním sektoru se jedná o výrobní program, prostorové
rozdělení produkce a časovou strukturu přípravy zboží. V případě, že
nahradíme tyto faktory obchodně-technologickými procesy, pak získávají principy
distribuční logistiky univerzální platnost. Ve spotřebním sektoru lze najít
faktory, jako je struktura poptávky, struktura osídlení, mobilita poptávky a
časová struktura poptávky.
Tradiční a nové pojetí distribučních procesů