5.6.3
Skladovací procesy v rámci distribučních procesů
Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
Distribuční logistické procesy představují spojovací článek mezi
výrobou a odbytovou částí podniku. Zahrnují veškeré skladové a dopravní
pohyby zboží k odběrateli (zákazníkovi) a s tím spojené informační, řídící a
kontrolní činnosti. Cílem je zde dát k dispozici správné zboží ve správné
době na správné místo ve správném množství a kvalitě a současně vytvořit
optimální poměr mezi určitým souborem dodacích služeb, které je schopen podnik
poskytovat nebo který je zákazníkem požadován, a vznikajícími náklady. Jedná se
tedy o to, aby se podařilo zvolené odbytové cesty optimálně obsloužit. Hlavní
problémové okruhy distribučních procesů se zaměřují na:
NahoruProblémové okruhy
-
volbu stanovišť distribučních skladů,
-
skladování,
-
komisionářství a obalové hospodářství,
-
výstup zboží a zajištění nakládacích činností,
-
dopravu.
NahoruStanoviště distribučních skladů
Volba stanoviště distribučních skladů hraje v distribuci
význačnou roli. Rozmístění skladů hotových výrobků a určení jejich stanovišť
lze charakterizovat těmito znaky:
-
počet různých skladových stupňů,
-
počet skladů na každém stupni a jejich stanoviště,
-
prostorové přiřazení skladů k odbytovým oblastem.
NahoruPočet a druhy skladových stupňů
-
Provozní sklady, též sklady hotových výrobků, jsou
umístěny prostorově v rámci výrobně místní jednotky (závodu, provozu), jejíž
konkrétní odváděné množství výrobků se většinou používá pro krátkodobé
vyrovnávání požadovaného množství. Obsahují pouze sortiment zboží, vyráběný na
místě.
-
Centrální sklady představují skladový stupeň nadřazený
provozním skladům. Jejich počet je většinou omezen, přesto však obsahují vždy
kompletní šíři sortimentu podniku. Jejich funkce je v doplňování zásob při
existenci nadřazených skladových stupňů. V případě centralizované distribuční
struktury se v centrálních skladech připravuje zboží v množství objednaném
jednotlivým zákazníkem k expedici.
-
Regionální sklady - úkolem regionálních skladů je
vytvářet pohotovostní (nárazníkové, vyrovnávací) zásoby pro potřeby výroby
odbytového trhu v rámci určité oblasti odbytu, která se skládá z většího počtu
prodejních oblastí, a odlehčovat tak předcházející a navazující skladové stupně
prostřednictvím udržování pohotovostních zásob. V regionálních skladech se
udržují pouze části celkového sortimentu.
-
Expediční (odbytové) sklady na nejnižším stupni skladové
hierarchie jsou expediční sklady, které jsou uspořádány v rámci celé odbytové
oblasti decentralizovaným způsobem. Jejich úkol spočívá v dělení množství na
jednotky objednané odběratelem a jejich přípravě pro zásobování zákazníka.
Expediční sklady jsou přidělovány přímo určitým prodejním okresům podle
zákazníků v nich usídlených. Neobsahují nutně komplexní sortiment, ale
zpravidla - vždy regionálně diferencované - produkty se značným odbytem.
NahoruNákladová kritéria
Vyjdeme-li z předpokladu, že podnik zadal jako cíl určitou
plánovanou lhůtu v rámci svých dodavatelských služeb, potom můžeme odvodit podle nákladových kritérií určité strategie pro strukturování rozdělení
sortimentu. Do nákladových rozborů je třeba zahrnout:
-
počet a velikost skladů,
-
dopravní náklady na přesuny přepravovaného množství mezi
sklady,
-
expediční náklady dodání k zákazníkovi,
-
výši stavu zásob.
Zařízení každého skladového stupně vyžaduje dodatečné
náklady, protože každý sklad na sebe váže další kapitál a vyvolává fixní
náklady. S klesajícím počtem skladů se snižuje kolísání poptávky v poměru k
průměrné poptávce při současné vyšší agregaci zákazníků, takže je možno snížit
pojistné zásoby bez následných účinků na pokles dodací připravenosti. Stanovení nákladového optima závisí značně na tom, jaké výše dosahují expediční náklady při různých skladových strukturách. Je-li počet
zákazníků podniku omezen a objednává-li se vždy velké množství, pak se očekává,
že nákladově úsporné bude centralizované skladování. Vyskytují-li se však
naproti tomu četné, ale malé zakázky značně rozšířeného okruhu odběratelů, pak
se ukazuje jako účelné zařadit další mezistupeň decentralizovaných expedičních
skladů, protože jinak povede vysoká frekvence přepravy expedičních zásilek při
relativně nízkých objemech přepravy a velkých vzdálenostech ke značnému
vzestupu nákladů a doba přepravy se velmi prodlouží - vždy podle požadavků
zákazníka.
Totéž platí i pro případ, kdy odběratel přesunuje své skladování na
dodavatele a objednává si menší množství v relativně krátkých intervalech
přesně podle svých potřeb. Takové příklady můžeme nalézt zejména u výrobců
automobilů, kteří uplatňují strategii zásobování v systému JIT s
hodinově přesným přísunem zásilek. To nutí dodavatele částečně k tomu
realizovat expediční sklady v bezprostřední blízkosti odběratele tak, aby zde
byla výrobní stanoviště a provozní sklady.
NahoruVýše nákladů na stavy zásob
Výše nákladů na stavy zásob roste se stoupajícím počtem
…