dnes je 25.4.2024

Input:

Směrnice "Řízení lidských zdrojů

9.8.2013, , Zdroj: Verlag Dashöfer

21.2.20
Směrnice "Řízení lidských zdrojů“

Doc. Ing. Alois Fiala, CSc., Ing. Monika Becková a kolektiv autorů

VZOR: Směrnice "Řízení lidských zdrojů“ /rtf/

SMĚRNICE KVALITY Změna: –
"ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ“
Vydání: 1/2013
Účinnost: 1. 8. 2013

Obsah:

  1. Účel

  2. Oblast platnosti

  3. Definice pojmů a zkratky

  4. Příslušnosti

  5. Popis procesu

    1. 5.1 Nástup nového pracovníka

    2. 5.2 Vzdělávání a výcvik pracovníků

    3. 5.3 Ukončení pracovního poměru

  6. Pokyny a poznámky

  7. Související dokumentace

  8. Změnová služba

  9. Rozdělovník

  10. Seznam příloh

1. Účel

Účelem směrnice je stanovit pravidla pro oblast přijímání, školení, výcvik a odchod pracovníků společnosti včetně vedení personálních záznamů.

2. Oblast platnosti

Tato směrnice je závazná v rozsahu celé společnosti XYZ, s. r. o.

3. Definice pojmů a zkratky

  • BÚ: běžný účet,

  • ELDZ: evidenční list důchodového zabezpečení,

  • PPM: popis pracovního místa,

  • QMS: systém managementu kvality,

  • SZ: sociální zabezpečení,

  • ÚP: úřad práce,

  • ZP: zdravotní pojištění.

4. Příslušnosti

Každý pracovník společnosti je povinen dodržovat ustanovení řídicí dokumentace všech stupňů. Průběžnou kontrolu dodržování platné řídicí dokumentace provádí vedoucí pracovníci na všech stupních řízení. Ti současně zodpovídají za dodržování zásad stanovených v této směrnici, zabezpečení dostupnosti a seznámení pracovníků s obsahem řídicí dokumentace včetně změn.

Za proces přijímání, školení a odchod pracovníků po formální stránce odpovídá jednatel společnosti. Dílčí odpovědnosti za příslušné kroky jsou uvedeny v následujícím textu, vždy v přímé souvislosti s konkrétní činností.

5. Popis procesu

Obecně je popis procesu zřejmý z přílohy 1 této směrnice. Dále jsou specifikovány podrobnosti v procesu přijímání, školení a odchodu pracovníků společnosti.

5.1 Nástup nového pracovníka

5.1.1 Harmonogram přijetí

5.1.2 Komentář k procesu přijetí

Během úvodního pohovoru vyhodnotí vedoucí střediska soulad požadavků na obsazovanou pozici s představami uchazeče. Optimální požadavky na jednotlivé pozice jsou uvedeny v příslušném popisu pracovního místa, na danou pozici však může být přijat pracovník, který je splňuje pouze částečně (např. lze nahradit vzdělání dostatečnou praxí). Splnění daných požadavků přezkoumává vedoucí střediska, popřípadě po dohodě s členy vedení společnosti.

Na základě výsledku stanoví potřebný rozsah doškolení pracovníka, které spolu se seznámením s náplní práce a s pracovištěm proběhne v rámci zácviku pracovníka, pokud je to vhodné. O vhodnosti a způsobu plánu zácviku rozhodne vedoucí střediska. Garantem zácviku je vedoucí střediska, případně jím pověřený pracovník, přičemž pro jednotlivé specializované činnosti si může vyžádat spolupráci ostatních zaměstnanců. Doba zácviku nepřesahuje délku zkušební doby.

Povinnou součástí zácviku je:

  • vstupní školení (zahrnuje seznámení s organizací, vnitřními předpisy společnosti, školení BOZP a PO, školení QMS);

  • zácvik na pracovišti;

  • ověření znalostí.

5.1.3 Kvalifikační požadavky

Kvalifikační požadavky na jednotlivé pracovní pozice jsou součástí popisu pracovního místa dle schváleného formuláře stejně tak jako rámcové odpovědnosti a pravomoci.

5.1.4 Personální záznamy

Evidence pracovníků včetně personálních záznamů probíhá na dvou úrovních:

  • zákonem požadované náležitosti vede účtárna (pracovní smlouva, přihláška a odhláška na SZ a ZP, ELDZ, mzdový list, daňové prohlášení);

  • bezpečnostní technik eviduje údaje potřebné z hlediska pracovní náplně (osobní dotazník, kopie pracovní smlouvy, kvalifikační doklady, plán zácviku, výpis z rejstříku trestů...).

Vzorový obsah personální složky (personálních záznamů) je uveden v příloze 2 této směrnice.

5.2 Vzdělávání a výcvik pracovníků

5.2.1 Obecně

Na základě měnícího se prostředí, ve kterém firma operuje (legislativní opatření, požadavky zákazníků...), dochází k průběžné aktualizaci

Nahrávám...
Nahrávám...