PhDr. Radomír Ševčík
NahoruCíle a účel spisové služby, předmět zájmu
Spisová služba znamená odbornou správu dokumentů vzešlých z činnosti
původce, popřípadě z činnosti jeho právního předchůdce (právních předchůdců) a
odbornou správu dokumentů k původci došlých. Spisovou službou se rozumí soubor
činností souvisejících s příjmem, evidencí, rozdělováním a oběhem dokumentů,
vyřizováním, podepisováním, odesíláním, ukládáním a vyřazováním dokumentů.
Výkon spisové služby upravuje zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové
službě a změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
archivní zákon), a vyhláška č. 646/2004 Sb., o podrobnostech výkonu spisové
služby (dále jen vyhláška).
Předmětem zájmu spisové služby je tedy především dokument, a to ať v
podobě analogové, či digitální, tedy záznam písemný, obrazový, zvukový nebo
elektronický. Cílem a účelem spisové služby je podchycení a odborná správa
dokumentu od jeho vzniku, popřípadě příjmu, až po jeho vyřazení (skartace,
archivace). Odborná správa dokumentů musí být u veřejnoprávních původců v
souladu s archivním zákonem a vyhláškou, u soukromoprávních původců je rozsah
odborné správy dokumentů, s výjimkou uchovávání dokumentů a umožnění výběru
archiválií za podmínek stanovených archivním zákonem, ponechána na vůli
původce.
Význam spisové služby, jakožto odborné správy dokumentů, je
bezesporu veliký a jeho význam se neustále zvyšuje. Byla sice období, kdy se
spisové službě nepřipisoval takový význam, jaký si zaslouží, ale nikdy spisová
služba nestála na okraji zájmu.
NahoruVýkon spisové služby
Spisová služba se vykonává písemnou formou nebo elektronickou formou
za použití výpočetní techniky. Písemná forma znamená, že vedení spisové služby
je prováděno manuálně - veškeré zápisy do evidenční pomůcky (podací deník,
jednací protokol, předávací seznam apod.) se provádějí ručně. Elektronická
forma za použití výpočetní techniky znamená vedení spisové služby v plně
automatizovaném systému, ve kterém jsou vedeny jak písemné, tak elektronické
dokumenty a automatizovaně jsou zabezpečovány všechny činnosti spisové služby.
Je možné automatizovat popřípadě jen některé části spisové služby, např. vedení
podacího deníku.
NahoruVýkon spisové služby u veřejnoprávních původců
Veřejnoprávní (určení) původci, tak jak jsou definováni v archivním
zákoně, mají podle archivního zákona povinnost vykonávat spisovou službu.
Povinnost vykonávat spisovou službu tedy mají:
-
organizační složky státu,
-
státní příspěvkové organizace,
-
státní podniky,
-
organizační složky a právnické osoby založené nebo zřízené
územními samosprávnými celky, pokud vykonávají veřejnou správu nebo
zaměstnávají více než 25 zaměstnanců,
-
školy a vysoké školy,
-
právnické osoby zřízené zákonem,
-
zdravotnická zařízení,
-
kraje,
-
hlavní město Praha,
-
obce s pověřeným obecním úřadem a obce se stavebním nebo
matričním úřadem,
-
městská část nebo městský obvod územně členěného statutárního
města a městská část hlavního města Prahy, na něž byla statutem přenesena
alespoň část působnosti obce s pověřeným obecním úřadem nebo působnosti
stavebního úřadu anebo matričního úřadu.
Mezi veřejnoprávní původce patří i tzv. malé obce, které podle § 63
odst. 2 archivního zákona sice nemají povinnost vykonávat spisovou službu, ale
i na tyto původce se vztahují určité povinnosti spjaté s výkonem spisové
služby. Jde o:
-
povinnost zajistit řádný příjem dokumentů,
-
vést podací deník, do něhož jsou v číselném a časovém pořadí
zapisovány došlé dokumenty, popřípadě ústně podaná podání,
-
vést podací razítko s číslem jednacím. Všechny došlé dokumenty v
den, kdy byly doručeny opatřit otiskem podacího razítka s číslem jednacím,
-
evidovat dokumenty u původce vzniklé,
-
vyřizovat dokumenty. V případě vyřízení záležitosti, ke které se
vztahuje více dokumentů, tyto při vyřízení spojovat ve spis,
-
podepisovat dokumenty - podepisuje vždy statutární orgán nebo
jiná osoba oprávněná za něj jednat podle zvláštního právního předpisu anebo
osoba, která k tomu byla statutárním orgánem pověřena,
-
přiměřeně označovat dokumenty spisovými znaky, skartačními znaky
a skartačními lhůtami podle spisového a skartačního plánu,
-
přiměřeně vydat vnitřní předpis pro výkon spisové služby -
spisový a skartační řád, jehož součástí je spisový a skartační plán,
-
zajistit řádné odesílání dokumentů. Při odesílání dokumentů, u
nichž je nutné, aby doručení bylo doloženo, nebo je-li to stanoveno zvláštním
právním předpisem, odesílat tyto dokumenty do vlastních rukou. Písemný doklad
stvrzující, že dokument byl doručen nebo že zásilka obsahující dokument byla
dodána, se po vrácení připojí k příslušnému spisu,
-
zajistit uložení dokumentů po celou dobu trvání skartačních lhůt
v přiměřených prostorách.
Ostatní veřejnoprávní původci, tak jak jsou definováni v bodech a) -
k), musejí v oblasti výkonu spisové služby:
-
vykonávat spisovou službu tak, jak jsou jednotlivé etapy spisové
služby rozepsány v § 64 - 68 archivního zákona,
-
vykonávat spisovou službu tak, jak jsou jednotlivé etapy spisové
služby rozepsány v § 1 - § 10 vyhlášky,
-
podle § 83 odst. 2 vydat spisový a skartační řád, popřípadě
platný stávající spisový a skartační řád uvést do souladu a archivním
zákonem,
-
provádět výběr archiválií ve skartačním řízení tak, jak je
rozepsáno v § 7 - § 10 a § 13 - § 15 archivního zákona,
-
v případě dokumentů původce, který má povinnost vykonávat
spisovou službu, popřípadě u dokumentů právního předchůdce, který tuto
povinnost měl, ale skartační řízení neproběhlo, provést výběr archiválií mimo
skartační řízení tak, jak je rozepsáno v § 11 - § 12 archivního zákona.
NahoruVýkon spisové služby u soukromoprávních původců
Soukromoprávní původci, tak jak jsou vyjmenováni v § 3 odst. 2 písm.
a) - e) archivního zákona, mají při výkonu spisové služby následující
povinnosti:
Všechny ostatní oblasti výkonu spisové služby jsou u
soukromoprávních původců dobrovolné. Pro soukromoprávního původce v oblasti
výkonu spisové služby je důležité vědět:
-
na jaké úrovni, v jakém rozsahu a zda vůbec chce vést spisovou
službu,
-
jaká úroveň a rozsah spisové služby má pro něj význam (zde je
často určující velikost původce, počet zaměstnanců, rozsah a charakter
podnikatelské činnosti),
-
znalost a povědomí původce o významu spisové služby.
Je pouze věcí původce, zda se rozhodne vykonávat spisovou službu
podle zákona nebo bude podle zákona vykonávat pouze některé části spisové
služby nebo bude vykonávat spisovou službu podle svých potřeb a požadavků anebo
ji nebude vykonávat vůbec. Již dříve bylo řečeno, pokud soukromoprávní původce
považuje za účelné vykonávat některé části spisové služby podle archivního
zákona nebo vyhlášky, nevystavuje se tento žádným povinnostem výkonu spisové
služby podle archivního zákona a vyhlášky. Aby se na soukromoprávního původce
pohlíželo jako na původce vykonávajícího spisovou službu podle archivního
zákona, s tím spojeným plnění povinností stanovených v archivním zákoně, musel
by se tento soukromoprávní původce k výkonu spisové služby přihlásit.
Soukromoprávní původce se tedy může přihlásit k výkonu spisové
služby podle archivního zákona. V případě, že tak učiní, musí spisovou službu
vykonávat podle archivního zákona a prováděcí vyhlášky a v souladu s nimi, a to
ve všech směrech stejně jako veřejnoprávní původce. Při tomto výkonu spisové
služby pak musí splňovat všechny požadavky kladené na výkon spisové služby u
veřejnoprávních původců. Při nedodržení nebo porušení těchto povinností se
vystavuje postihu v podobě sankcí tak jako každý jiný veřejnoprávní původce při
nedodržení nebo porušení povinností.
Jednotlivé etapy výkonu spisové služby - veřejnoprávní
původci
Povinnost vykonávat spisovou službu podle archivního zákona a
vyhlášky mají veřejnoprávní původci, jak jsou vyjmenováni v § 63 archivního
zákona (viz výše). Tito původci jsou tedy povinni vykonávat jednotlivé etapy
spisové služby v souladu s archivním zákonem a vyhláškou. Při výkonu spisové
služby musejí dbát na dodržení povinností, jak je ukládá archivní zákon a
vyhláška. V jednotlivých etapách výkonu spisové služby jde především o:
Příjem dokumentů (§ 64 archivního zákona, § 1
vyhlášky)
-
povinnost zajistit řádný příjem dokumentů,
-
pro příjem dokumentů zřídit určené místo - podatelnu (určení
původci s malým počtem zaměstnanců, např. školy, muzea apod., malé obce či
městské části statutárních měst bez přenesené působnosti, pro něž by bylo
zřízení samostatné podatelny neekonomické a neefektivní, nemusejí mít podatelnu
umístěnu v samostatné místnosti anebo podatelna nemusí pracovat jako samostatný
organizační útvar, ale její činnosti může vykonávat sekretářka nebo jiný
pověřený zaměstnanec, tajemník obecního úřadu, starosta či jiný člen
zastupitelstva):
-
příjem datových zpráv se řídí zvláštním právním předpisem -
vyhláška č. 496/2004 Sb., o elektronických podatelnách,
-
za doručený dokument se považuje také dokument přijatý mimo
podatelnu (např. při osobním jednání, na služební cestě apod.) nebo dokument
vzniklý z podání učiněného ústně (telefonicky), pokud byl zaevidován. Evidence
se provede bezodkladně po přijetí nebo vzniku dokumentu,
-
pokud se na příjem a na manipulaci s dokumenty vztahují
zvláštní právní předpisy (např. zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění
pozdějších předpisů), přijímat tyto odděleně a vést pro ně samostatnou
evidenci, jejíž náležitosti jsou upraveny ve spisovém a skartačním řádu
(takovým druhem dokumentu jsou např. faktury, jejichž evidence je vedena v
knize faktur apod.). Evidenci dokumentů obsahujících utajované informace vede
pověřená osoba. Evidence těchto dokumentů se vede odděleně,
-
dokument, případně obálka dokumentu, se opatří v den
doručení otiskem podacího razítka a po jeho zaevidování se předá k vyřízení.
Pokud je dokument doručen v digitální podobě, opatří se identifikátorem
elektronické podatelny a předá se k vyřízení. V případě doručení dokumentu v
digitální podobě do e-mailové schránky na služební PC zaměstnance je tento
dokument v případě, že jde o služební záležitost, předán podatelně k
zaevidování. Určující čas pro vyřízení dokumentu je datum a čas doručení na PC,
nikoliv otisk podacího razítka s uvedením data zaevidování,
-
podací razítko obsahuje vždy:
-
název původce,
-
datum doručení (kde to ukládá zvláštní právní předpis,
též čas doručení),
-
číslo jednací,
-
počet listů, počet příloh nebo počet svazků příloh,
-
u dokumentů v digitální podobě datum a čas s uvedením
hodiny, minuty a sekundy, kdy byla zpráva doručena, velikost v jednotkách
bytů,
-
pokud to původce považuje za vhodné, může podací razítko
obsahovat další údaje, pokud je v adrese na obálce dokumentu uvedeno na prvním
místě jméno a příjmení fyzické osoby, předá se adresátovi neotevřená. Zjistí-li
adresát po otevření zásilky, že obsahuje dokument úředního charakteru,
zabezpečí jeho dodatečné zaevidování. Pokud je dokument úředního charakteru
doručen v digitální podobě přímo do e-mailové schránky adresáta, postupuje
tento stejně jako při doručení neotevřené zásilky adresované na jeho jméno,
-
obálka dokumentu se ponechává jako součást:
-
je-li zásilka doručována do vlastních rukou,
-
je-li to nezbytné pro určení, kdy byla zásilka podána k
poštovní přepravě nebo kdy byla původci doručena,
-
je-li to rozhodné pro zjištění adresy odesílatele,
-
stanoví-li tak spisový a skartační řád původce;
Evidence dokumentů (§ 64 archivního zákona, § 2
vyhlášky)
-
pro evidenci dokumentů vést podací deník nebo jednací protokol.
Původce je oprávněn používat takový podací deník, který mu vyhovuje při splnění
požadovaných náležitostí. Pokud vede původce podací deník v digitální podobě,
musí zabezpečit, aby program sloužící k vedení evidence splňoval všechny
požadavky na evidenci dokumentů a byla zajištěna jeho čitelnost po celou dobu,
než dojde k vytištění a uložení:
-
podací deník je kniha vytvořená z předem svázaných a
očíslovaných tiskopisů. Je označena názvem původce, rokem, v němž je užíván, a
počtem listů. Podací deník může být veden v digitální podobě s možností tisku
pro uložení,
-
při evidenci dokumentů v podacím deníku musí být dodržena
zásada číselného a časového pořadí doručení nebo vzniku dokumentu. Zásada
dodržení číselného a časového pořadí může být porušena v případě evidence
podání učiněných ústně, telefonicky, při služebních cestách a digitálních
podáních přijatých do e-mailové schránky adresáta,
-
v případě používání zkratek je nedílnou součástí podacího
protokolu jejich seznam,
-
v podacím deníku se evidují jak dokumenty doručené, tak i
dokumenty vzniklé z vlastní činnosti. Vyřízení doručeného dokumentu se
neeviduje samostatně, ale připojí se k doručenému dokumentu se stejným číslem
jednacím,
-
dokumenty na něž se vztahují zvláštní právní předpisy (finanční
dokumenty apod.), podléhají samostatné evidenci,
-
dokumenty, které z hlediska činnosti původce nejsou úředního
charakteru, nepodléhají evidenci. Seznam těchto dokumentů uvede původce ve svém
spisovém a skartačním řádu,
-
o dokumentu se v podacím deníku vedou tyto údaje:
-
pořadové číslo dokumentu
-
číselná řada v podacím deníku začíná dnem 1. ledna
pořadovým číslem 1 a končí dnem 31. prosince. Zbývající prázdné kolonky se pod
posledním zápisem do konce stránky proškrtnou a označí slovy "Ukončeno dne 31.
prosince číslem jednacím ...“ a jménem, příjmením a podpisem pověřeného
zaměstnance. V podacím deníku vedeném v elektronické podobě se prázdné kolonky
neuvádějí,
-
datum doručení dokumentu
-
u datových zpráv se za čas doručení považuje okamžik,
kdy je dokument dostupný v elektronické podobě (v elektronické podatelně, na PC
uživatele),
-
identifikace odesílatele; jde-li o dokument vzniklý z
vlastní činnosti, zapíše se jako "Vlastní“,
-
číslo jednací odesílatele
-
číslo jednací obsahuje vždy:
-
zkratku původce nebo jeho organizační jednotky,
-
pořadové číslo zápisu dokumentu v podacím
deníku,
-
označení kalendářního roku, v němž je dokument
evidován,
-
v případě potřeby původce může obsahovat i další
údaje,
-
počet listů došlého nebo vlastního dokumentu, u
dokumentu doručeného elektronickou cestou jeho velikost,
-
počet listů (svazků) příloh. U příloh v nelistinné
podobě jejich počet a druh,
-
stručný obsah dokumentu,
-
název organizační jednotky nebo jméno a příjmení
zaměstnance určeného k vyřízení,
-
způsob vyřízení,
-
datum odeslání,
-
počet listů odesílaného dokumentu a počet příloh nebo
počet svazků příloh, u příloh v nelistinné podobě jejich počet a druh,
-
spisový znak, skartační znak, skartační lhůtu dokumentu
nebo rok, kdy bude dokument zařazen do skartačního řízení,
-
v případě ztráty dokumentu se do kolonky o vyřazení
dokumentu zapíše "ztráta“ a číslo jednací dokumentu, kterým byla ztráta
řešena,
-
záznam o vyřazení ve skartačním řízení,
-
původce může vést ještě další údaje, které slouží k
podrobnějšímu zaevidování. Tyto další údaje vede podle vlastního rozhodnutí.
Vedení dalších údajů je upraveno ve spisovém a skartačním řádu původce,
-
zjistí-li se při zápisu nového dokumentu, že v téže věci byl již
zaevidován jiný dokument, připojí se předchozí dokument k novému dokumentu.
Kromě podacího razítka se na novém dokumentu poznamená i číslo jednací
předchozího dokumentu. V podacím deníku se u předchozího dokumentu, který se
připojuje k novému dokumentu, poznamená v kolonce "Uloženo“ číslo jednací
nového dokumentu, k němuž se předchozí dokument připojuje. Pokud je podací
deník veden v…