2.2.47
Společenská odpovědnost firem – kapitola 9. - Aspekty společenské odpovědnosti v sociální oblasti
Ing. Monika Becková
NahoruKap. 9: Aspekty společenské odpovědnosti v sociální oblasti:
Kapitola 9 ve svých pěti odstavcích stanovuje kromě úvodu požadavky v oblasti dodržování lidských práv, zabezpečení rovných příležitostí, opět podporu komunity, ale také oblast ochrany práv spotřebitele.
Nahoru1. "Obecně" (čl. 9.1 normy)
Kap. 9 zde začíná obecným ustanovením, jehož praktická aplikace vychází až z konkrétních požadavků dalších článků. Aspekty společenské odpovědnosti v sociální oblasti zahrnují problematiku:
Vyjma podpory komunity jsou v našich podmínkách všechny tyto oblasti řešeny v rámci zákonných předpisů (počínaje Ústavním zákonem, přes Listinu základních práv a svobod, zákoník práce a související právní předpisy, až po např. zákon o ochraně spotřebitele, antidiskriminační zákon apod.).
Nahoru2. "Lidská práva" (čl. 9.2 normy)
Organizace musí dle tohoto ustanovení vytvořit, implementovat a udržovat pravidla pro respektování lidských práv při zaměstnávání pracovníků, a to především v pobočkách (provozech) mimo území České republiky. Je požadováno ověřovat organizací dodržování těchto požadavků i u jejích dodavatelů!
K souvisejícím požadavkům dále patří:
-
zamezení diskriminace;
-
respektování základních lidských práv a svobod;
-
respektování práva na práci a přiměřených pracovních podmínek včetně BOZP;
-
respektování mateřských, rodičovských, dětských práv;
-
respektování práva původního místního obyvatelstva (národnostních menšin).
Nahoru3. "Zaměstnávání a přiměřená práce" (čl. 9.3 normy)
V oblasti zaměstnávání musí organizace prokázat zabezpečení rovných příležitostí a pracovních podmínek pro:
I v tomto případě je požadováno ověřování dodržování těchto podmínek i u svých dodavatelů.
Organizace musí dále v této souvislosti prokázat: