19.2.1
Standardizační prostředí
Doc. Ing. Jiří Zeman, DrSc.
Volný pohyb zboží, služeb v mezinárodním měřítku, tak jak je pojímán
v liberálním tržním prostředí, je zaštítěn Světovou obchodní organizací
(WTO - World Trade Organization)[1]. V současné době je členem WTO 148 států a 30 dalších se statusem pozorovatelů. Česká republika je
členem od 1. 1. 1995. WTO přijímá společná pravidla, kterými se členské
země řídí při realizování svých výrobních, exportních a obchodních aktivit.
Součástí základních ustanovení je zřeknutí se diskriminačních postupů v
obchodních vztazích mezi členskými státy, např. v uplatňování celních barier
(GATT - General Agreement on Tariffs and Trade, GATS - General
Agreement on Trade in Services). Součástí je i agenda týkající se odstraňování
technických barier obchodu (Agreement on Technical Barriers to Trade).
Organizace deklaruje významný příspěvek mezinárodních standardů a systémů
ověřování shody k dosažení vyšší efektivnosti výroby a pohybu zboží v
mezinárodním obchodu. Zároveň požaduje, aby tvorba nových standardů či
aktualizace již existujících respektovala přijatá pravidla a nekladla překážky
volnému obchodu, včetně nepřípustnosti diskriminace rozvojových zemí. V oblasti
technických informačních systémů používání mezinárodních standardů
podporuje:
-
schopnost aplikace technických informací k dosažení vyšší
technické úrovně výrobku - produktu, jakosti, spektra použitelnosti, uplatnění
na konkurenčně náročných trzích při minimalizaci výrobních a provozních
nákladů, dosažení cílových efektů,
-
mechanismy elektronické distribuce a vzájemného sdílení věcných
technických informací a dokumentace,
-
transfer sofistikované struktury charakteristických informací
pro rozhodovací a řídicí procesy.
Zásady přijaté WTO jsou v tomto smyslu obsaženy v Agreement on Technical Barriers to Trade, čl. 2 [2]. Ukládají centrálním
vládám členských států povinnost přijmout příslušná legislativní opatření k
naplnění zmíněných zásad. Vláda České republiky v tomto duchu přijala usnesení
č. 895 z 18. 9. 2002 [3].
Standardizační prostředí je tedy soubor normativů, které jsou pro
dané tržní prostředí legislativně závazné, a to ať již jejich závaznost vyplývá
z národní legislativy, nebo z legislativy odvozené z mezinárodních úmluv a
závazků a členství v mezinárodních organizacích (WTO, NATO, EU aj), nebo
ze smluv přijatých zainteresovanými subjekty.
Definované standardizační prostředí je nedílnou součástí smluvních
vztahů při dodávkách zboží a služeb, součástí akvizičních procesů v národních i
mezinárodních dimenzích, a je tedy i součástí legislativních opatření při
vymáhání plnění uzavřených smluv, objednávek a jiných forem v obchodním
styku.
NahoruMezinárodní standard
Mezinárodní, všeobecně respektovaný standard, má tyto věcné
znaky:
-
charakterizuje současnou minimální technickou úroveň
akceptovanou v mezinárodním tržním prostředí,
-
umožňuje tvorbu zpětné vazby mezi analýzou vstupních dat a
finální jakostí produktu, přispívá k eliminaci nadbytečných prvků při formulaci
akvizičních zadání, kontraktačních jednání ap.,
-
usnadňuje transparentní globální kooperaci manažerských týmů,
modifikuje konkurenční prostředí a motivuje dynamický rozvoj výrobců a
poskytovatelů služeb a zároveň zvyšuje všeobecnou úroveň znalostí a zkušeností
při návrhu, vývoji a následných inovacích,
-
vytváří podmínky pro homogenní (vzájemně kompatibilní)
standardizační prostředí,
-
vytváří podmínky pro vznik databází technických informací a
jejich vzájemné (elektronické) sdílení,
-
odstraňuje překážky vyplývající z jazykových bariér a nebezpečí
chybných jazykových překladů a jejich interpretací.
Dalšími průvodními znaky mezinárodních standardů jsou:
-
standardy jsou obecně volně dostupné a jsou, kromě jiných forem,
bezprostředně distribuovány elektronicky (současně převážně na komerční bázi s
udáním ceny) (většina uživatelů postupně opouští tištěné formy a přechází na
interní elektronickou distribuci),
-
správce standardu a distributor je mezinárodně obecně uznávanou
autoritou (např. ASTM, SAE, ISO, NATO, EU),
-
za řízení standardů (tj. za poskytování aktuálních a platných
verzí) je odpovědný správce, a to většinou pomocí speciálních služeb, jako je on-line databáze standardů s informacemi o jejich platnosti nebo
zasílání informací o vydání či zrušení standardů v zákazníkem vybraných oborech
(často tříděných podle respektovaných logistických schémat ),
-
standardy jsou průběžně aktualizovány a doplňovány tak, aby byly
v souladu se zvyšováním technické úrovně produktů, zejména pak v profilujících
se oborech, jako jsou letecká výroba, bezpečnost a spolehlivost energetických
zařízení aj.,
-
standardy pokrývající dílčí oblasti jsou vzájemně kompatibilní a
komplementární (např. jakost materiálů podle SAE AMS je kompatibilní se
způsobem ověřování vlastností podle ASTM, České obranné standardy
(ČOS) jsou kompatibilní se standardizačními dohodami NATO STANAG, resp. MIL ap.),
-
standardy jsou obecně akceptovány relevantními mezinárodními
institucemi (WTO, EU, EASA - European Aviation Safety Agency, FAA - Federal Aviation Agency, NATO ap.) a jsou jimi respektovány při
správních řízeních, jako např. certifikace způsobilosti leteckého provozu (viz
též Úřad pro civilní letectví ČR (UCL), resp. zákon č. 219/1999
Sb.).
Katalog národních standardizačních center v rámci EU je v
odkazu . Další významnější systémy lze vyhledat na www síti. V rámci EU se stále více prosazuje (nevládní) systém ISO - International Organization for Standardization . Uplatnění některých národních standardizačních systémů v
mezinárodním měřítku odpovídá efektivnosti příslušných národních ekonomik a
jejich síly prosazovat se v mezinárodním obchodu (např. BS - British
Standards, DIN). Udržování národních standardizačních systémů, v
globálním měřítku méně významných, je neefektivní, jejich aplikace je
neperspektivní a v konkurenčním prostředí i riziková (lokálně např. CSN včetně modifikací ČSN EN ISO).
Významnou skutečností je stále se prohlubující provázanost
specifických vojenských standardů se standardy civilními, a to na bázi výše
uvedených pravidel kompatibility. Jak již bylo uvedeno, většina standardů je v
gesci správců na komerční bázi. Dosud jedinými výjimkami jsou správci
vojenských standardů (kromě utajovaných), kteří poskytují bezplatný přístup k
obrovskému počtu technických standardů, garantujících deklarovanou technickou
úroveň. Je to především databáze ASSIST, jejímž garantem je Department of Defense (DoD) a databáze DEF STAN britského ministerstva obrany . Konečně to je rozsahem skromnější knihovna standardů NATO a národní distributor ČOS .
NahoruHomogenní standardizační prostředí
Aktivity nadnárodních průmyslových či jiných komplexů, kooperujících
s velkým počtem různorodých subdodavatelů, jejichž existence není časově
stabilní, různorodost měnících se teritorií kompletace dodávek a konečného
adresáta, následných servisů, výroby náhradních dílů a garancí spolehlivosti a
životnosti, vyplývající z uzavřených smluv, jsou jednoznačným argumentem pro
aplikaci homogenního standardizačního prostředí. Základní prvky již byly
zmíněny v předchozí kapitole.
Co se pod tímto pojmem skrývá? Technická úroveň produktu,
realizovaného projektu, jakost a stabilita poskytovaných služeb, to vše
představuje složitý soubor nejrůznějších pravidel, technických údajů, technické
dokumentace, provozních příruček, servisních návodů ap. Efektivní vytváření
takovýchto komplexů…