3.3.1.0.2
Systémy managementu kvality - Požadavky
Kapitolou 1 počínaje jsou stanoveny "požadavky“ na systém
managementu kvality. Norma ISO 9001 se někdy označuje s ohledem na tyto
požadavky jako "kriteriální“. K dalším kriteriálním normám patří např.
zmiňovaná ISO 14001, ale řada dalších systémových norem, které zároveň mohou
sloužit jako standard pro ověřování shody třetí stranou a následnou
certifikaci. Normy, které kritéria neobsahují, bývají označovány jako směrnice
(návody) a nejsou určeny k certifikaci (např. ISO 9004, ISO 10006).
1 je následující:
-
Čl. 1.1 - Obecně
-
Čl. 1.2 - Aplikace
NahoruObecně
Čl. 1.1 Obecně:
Obecně se v tomto článku říká, že norma specifikuje požadavky
(neboli kritéria) na systém managementu kvality v následujících případech:
-
Organizace chce (= potřebuje) prokazovat svou schopnost
poskytovat produkt, který splňuje požadavky:
-
zákazníka,
-
zákonů a předpisů.
-
Organizace má v úmyslu zvyšovat spokojenost zákazníka.
K prokázání shody systému (ale i produktu) s příslušnými
požadavky (jako jsou požadavky norem týkajících se kvality, bezpečnosti z
hlediska užívání, ochrany životního prostředí, bezpečnosti informací...) může
sloužit certifikát vydaný důvěryhodnou a nestrannou osobou, ale připouští se i
forma vlastního prohlášení organizace. Nicméně v praxi se forma vlastního
prohlášení příliš nevyužívá, a to zejména z toho důvodu, že zákazníci…