9.5.2
Výběr archiválií mimo skartační řízení
PhDr. Radomír Ševčík
Výběr archiválií mimo skartační řízení provádí příslušný archiv z
dokumentů:
-
původce nebo vlastníka, který nemá povinnost vykonávat spisovou
službu,
-
původce, který má povinnost vykonávat spisovou službu, které
však neprošly skartačním řízením,
-
nabídnutých České republice nebo jinému zřizovateli veřejného
archivu darem nebo ke koupi,
-
nalezených,
-
původce, který je v likvidaci nebo v konkurzním řízení.
Na žádost původce nebo vlastníka dokumentů se výběr archiválií mimo
skartační řízení provádí:
-
u původce nebo vlastníka dokumentu, který nemá povinnost
vykonávat spisovou službu,
-
u dokumentů nabídnutých České republice nebo jinému zřizovateli
veřejného archivu darem nebo ke koupi,
-
u původce nebo vlastníka dokumentu v likvidaci nebo v konkurzním
řízení. Zde o provedení výběru archiválií mimo skartační řízení žádá likvidátor
nebo správce konkurzní podstaty. V případě likvidovaných subjektů je možné
použít variantu klasického skartačního řízení i variantu mimo skartační
řízení.
Z moci úřední se výběr archiválií mimo skartační řízení provádí u
dokumentů:
-
původce majícího povinnost vykonávat spisovou službu, které
neprošly skartačním řízením,
-
nalezených,
-
původce, který zanikl bez právního nástupce.
NahoruPrůběh výběru archiválií mimo skartační řízení
Mimo skartační řízení se provádí:
-
na základě žádosti původce (vlastníka, držitele)
dokumentu, a to z dokumentů jejichž soupis je obsažen v příloze č. 1 zákona
č. 499/2004 Sb. (podpůrně lze využít i přílohu č. 2 uvedeného zákona);
původce dokumentů může samozřejmě k výběru archiválií prováděných v rámci mimo
skartační řízení nabídnout větší rozsah dokumentů než ten, který tvoří přílohu
č. 1 archivního zákona,
-
z moci úřední z dokumentů:
-
které se dochovaly u původce majícího povinnost vykonávat
spisovou službu, které však neprošly skartačním řízením,
-
které se dochovaly u původce, který zanikl bez právního
nástupce,
-
nabídnutých České republice nebo jinému zřizovateli
veřejného archivu,
-
nalezených.
Žádost se zasílá příslušnému archivu. Postup při provádění mimo
skartační řízení je obdobný jako u skartačního řízení. Žádost o provedení
výběru archiválií mimo skartační řízení obsahuje:
-
průvodní dopis:
-
identifikace původce žádajícího o provedení výběru
archiválií mimo skartační řízení; identifikace původce musí obsahovat:
- ->
název původce,
- ->
adresu původce,
- ->
identifikační číslo původce,
-
název a adresu příslušného archivu,
-
č.j., značku, jméno vyřizující osoby, telefon apod.
-
datum,
-
žádost o provedení výběru archiválií mimo skartační
řízení,
-
odvolání se na příslušná paragrafová znění zákona č.
499/2004 Sb. na jejichž základě je prováděno mimoskartační řízení,
-
v případě, že žadatel o výběr archiválií mimo skartační
řízení není totožný s původcem dokumentů, které jsou předkládány k výběru, je
nutná identifikace původce dokumentů,
-
obecnou identifikaci dokumentů navržených ke skartaci a k
výběru,
-
místo uložení dokumentů,
-
návrh termínu provedení mimo skartační řízení (odborné
archivní prohlídky),
-
může být uvedeno jmenovité složení skartační komise s
podpisy jednotlivých členů (pokud je komise vytvořena),
-
seznam příloh,
-
podpis oprávněné osoby,
-
přílohy - přílohy jsou uváděny tehdy, pokud existují (existuje)
soupisy (soupis) dokumentů, které (který) jsou (je) navrhovány (navrhován) ke
skartaci a k výběru; v případě, že tyto (tento) soupisy (soupis) původce
nezašle, jsou (je) k žádosti připojeny (připojen) soupisy (soupis), které
(který) archivář nechá vypracovat původcem po roztřídění dokumentů na dokumenty
skartačního znaku "S“ s uplynulými úložními lhůtami a na dokumenty skartačního
znaku "A“, které provedl v rámci odborné archivní prohlídky,
-
samostatný soupis dokumentů skartačního znaku "A“ (dokumenty
skartačního znaku "A“ musí být ke skartačnímu řízení předloženy vždy v listinné
podobě),
-
samostatný soupis dokumentů skartačního znaku "S“ (dokumenty
skartačního znaku "S“ mohou být ke skartačnímu řízení předloženy v jakékoliv
podobě, tedy v listinné i v elektronické, pokud není pro jejich autenticitu
požadována listinná podoba s náležitostmi originálu).
V návaznosti na žádost provede pověřený zaměstnanec příslušného
archivu, většinou je to opět archivní inspektor, odbornou archivní prohlídku
dokumentů (popřípadě i razítek) navrhovaných k vyřazení. Při archivní odborné
prohlídce archivář:
-
posoudí, zda dokumenty skartačního znaku "A“ odpovídají
kritériím stanoveným archivním zákonem k prohlášení za archiválie,
-
posoudí, zda dokumenty se skartačním znakem "S“ skutečně nemají
trvalou hodnotu, pokud zjistí, že trvalou hodnotu…