dnes je 20.4.2024

Input:

Výroba a poskytování služeb dle IATF 16949 (2. část)

19.2.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.3.12.10
Výroba a poskytování služeb dle IATF 16949 (2. část)

Ing. Pavla Blackmore

8.5. Výroba a poskytování služeb (2. část)

8.5.4 Uchovávání (ISO 9001)

Organizace musí výstupy během výroby a poskytování služeb uchovávat v rozsahu nezbytném pro zajištění shody s požadavky.

Uchovávání může zahrnovat identifikaci, manipulaci, kontrolu kontaminace, balení, skladování, přenos nebo přepravu a ochranu.

Hlavní body:

Odkaz na staré normy: podobný článek, 7.5.5 Uchovávání výrobku, byl již dříve v předchozí verzi normy ISO/TS 16949.

Stará doložka vyžadovala, aby organizace:

- zachovala shodu produktu během interního zpracování a dodání určenému uživateli.

- uchovávání musí zahrnovat identifikaci, manipulaci, balení, skladování a ochranu.

Hlavními funkcemi, či odděleními, které se zabývají uchováváním, jsou tedy sklad a logistika.

BEST PRACTICE – neboli osvědčený postup pro zajištění shody

8.5.4 Uchovávání

8.5.4.1 Uchovávání – doplněk (IATF 16949)

Uchovávání musí zahrnovat identifikaci, manipulaci, kontrolu kontaminace, balení, skladování, přenos nebo přepravu a ochranu. Uchovávání se vztahuje na materiály a součásti od externích a/nebo interních poskytovatelů od jejich přijetí až po zpracování, včetně přepravy a až do doby, kdy se realizuje dodání zákazníkovi/převzetí zákazníkem.

Za účelem zjištění zhoršení stavu musí organizace posoudit ve vhodných plánovaných intervalech stav produktu na skladě, místo/typ skladovacího kontejneru, a prostředí skladování.

Organizace musí používat systém řízení zásob, aby optimalizoval obrátku zásob v čase a zajistit rotaci zásob, například “první do skladu – první ze skladu“ (FIFO). Organizace zajistí, aby byl zastaralý produkt kontrolován podobným způsobem jako v případě skladových zásob neshodného výrobku. Organizace musí dodržovat požadavky na konzervaci, balení, přepravu a požadavky na označování stanovené jejich zákazníky.

Hlavní body:

- V předchozí verzi směrnice existoval podobný bod 7.5.5.1 Skladování a inventarizace, dle normy ISO/TS 16949.

- Staré ustanovení znělo: Za účelem zjištění znehodnocení musí být stav výrobku na skladě posuzován ve vhodných plánovaných intervalech. Organizace musí používat inventarizaci systému řízení zásob k optimalizaci jejich obrátky v čase a k zajištění obměny zásob, jako je např. “první do skladu – první ze skladu“ (FIFO). Zastaralý výrobek musí být kontrolován podobným způsobem jako neshodný výrobek.

- Všechny staré požadavky jsou zachovány a jsou uvedeny ve druhém odstavci.

- Nový požadavek zahrnuje kontrolu: i) skladovacích nádob a skladovacího prostředí, ii) skladování a skladování výrobků. Definice uchovávání byla doplněna o kontrolu kontaminace, přenosu nebo přepravy, iii) dodržení všech požadavků na konzervaci, balení, přepravu a označování podle článku 4. stanovené jejich zákazníky.

BEST PRACTICE – neboli osvědčený postup pro zajištění shody

8.5.4.1 Uchovávání-doplněk

Rotace zásob a kontrola doby použitelnosti

1. Zavedení systému uchovávání, jako je FIFO s barevným kódováním, který je přijatelný pro zákazníky.

2. Měla by být zavedena kontrola doby použitelnosti, zejména u citlivých materiálů, jako je lepidlo, chemikálie, barvy a rozpouštědla. Průvodce dobou skladování a metodami konzervace, např. za studena. potřebná chladírna, pouze kontrola vlhkosti atd. by měly být připraveny pro referenci, ještě lépe, zobrazeny.

Standard balení

3. Standard balení musí být schválen zákazníkem

Kontrola zásilky

4. Dodržování harmonogramu dodávek musí být prokázáno: jakým způsobem je zákazníkem řízeno, aby bylo zajištěno včasné dodání na místo zákazníka nebo připraveno k vyzvednutí.

Spolehlivost zásob

5. Obvykle se praktikuje kontrola zásob každý měsíc. Měla by se zároveň kontrolovat doba použitelnosti, data spotřeby, stav materiálu/výrobků a podmínky skladování s odkazem na bod 2. výše.

8.5.5 Činnosti po dodání (ISO 9001)

Organizace musí splňovat požadavky na činnosti po dodání spojené s produkty a službami. Při určování rozsahu požadovaných činností po dodání musí organizace zvážit:

a) zákonné a regulační požadavky;

b) potenciální nežádoucí důsledky spojené s jejími produkty a službami;

c) povahu, použití a zamýšlenou životnost svých produktů a služeb;

d) požadavky zákazníků;

e) zpětnou vazbu od zákazníků.

Činnosti po dodání mohou zahrnovat opatření podle záručních ustanovení, smluvních závazků, jako jsou služby údržby, a doplňkové služby, jako je recyklace nebo konečná likvidace.

Hlavní body:

- Odkaz na staré normy. V předchozí normě ISO 9001 nebyl uveden žádný konkrétní článek. Je však zmíněna v 7.2.1, 7.5.1

- Pro stanovení požadavků na po dodání je uveden seznam jako vodítko, viz písmena a) až e) doložky.

BEST PRACTICE – neboli osvědčený postup pro zajištění shody

8.5.5 Činnosti po dodání

1. Existuje tendence, že organizace prohlašují, že na to není žádný požadavek, protože si tak ušetří starosti s prokazováním shody. Auditoři IATF obvykle vědí, které produktové řady nebo operace budou mít činnosti po dodání, a můžete být tedy požádání o zdůvodnění.

2. K dispozici je seznam uvedený v bodě Popis ustanovení, a) až e), který si můžete zkontrolovat. Může to být dobrý nápad navrhnout si na základě tohoto seznamu formulář pro evidenci důkazů.

8.5.5.2 Servisní smlouva se zákazníkem (IATF 16949)

Pokud existuje servisní smlouva se zákazníkem, musí organizace:

a) ověřit, zda příslušná servisní střediska splňují platné požadavky;

b) ověřit účinnost všech nástrojů pro zvláštní účely nebo měřicích zařízení;

c) zajistit, aby všichni pracovníci servisu byli vyškoleni v oblasti platných požadavků.

Hlavní body:

- Odkaz na staré normy: ve staré verzi normy existoval stejnojmenný bod 7.5.1.8., viz norma ISO/TS 16949.

- Nedošlo ke změně obsahu, ale bylo přeformulováno pouze pro upřesnění. Omezení velikosti souboru tak, aby výkresy nemohly být odeslány, a kontrola používání USB při kopírování souborů jsou dobrou praxí.

5. Možná budete muset se zákazníky vyjednávat o rozsahu, který jste ochotni dodržet. Některé důkazy o schválení ze strany zákazníka jsou vyžadovány, pokud se auditorovi IATF zdá, že kontroly nejsou dostatečné.

- Tato oblast se týká požadavků na servisní střediska. Platí pouze v případě, že existuje servisní smlouva.

- Úplné požadavky jsou uvedeny v popisu ustanovení.

BEST PRACTICE – neboli osvědčený postup pro zajištění shody

8.5.5.2 Servisní dohoda se zákazníkem

1. Ve většině případů není tento požadavek použitelný. Použitelné situace mohou být:

a) smlouva o poskytování služeb uzavřená mezi výrobcem originálního vybavení a vlastníkem vozového parku,

b) určité proprietární dodávky, které potřebují podporu na místě, že je zapotřebí servisní středisko na místě.

2. Jako externí poskytovatel musíte zajistit, aby servisní střediska byla dobře vybavena pro Tuto roli. Interní auditoři a auditoři IATF budou tato střediska auditovat jako vzdálená místa.

3. Doporučují se postupy, které definují postupy, kontroly a monitorování. Interní audity mohou rovněž využít postupy ke kontrole dodržování předpisů.

Řízení změn

V této části kapitole je 5 použitelných ustanovení, ale pouze 3 typy změn. Ty jsou shrnuty dohromady do jedné kapitoly, aby jim byla věnována soustředěná pozornost.

6.3. Plánování změn (ISO 9001)

Pokud by mělo dojít ke změnám ovlivňujícím systém managementu kvality, musí být tyto změny prováděny plánovaně.

Organizace musí vzít v úvahu:

(a) účel změn a jejich možné důsledky;

b) integritu systému managementu kvality;

c) dostupnost zdrojů

d) přidělení nebo přerozdělení odpovědností a pravomocí.

Výklad a komentáře

- Odkaz na staré normy: jedná se o zcela nový požadavek.

- Nejedná se o změny na objednávkách a nejedná se ani o technické změny. Týká se jiných typů změn, které mohou mít dopad na QMS a spokojenost zákazníka.

- Vedení musí zajistit, aby se tak dělo plánovaně a s ohledem na kritéria a) až d) tohoto bodu.

- V minulosti to nebylo předmětem kontroly, ale nyní ano. Řízení takových změn zahrnuje některé plánování a kontroly. PDCA se bude hodit. Některé uvedené pokyny si můžete připravit návrh formuláře, který se bude tímto požadavkem řídit. Viz písmena a) až d) popisu bodu.

BEST PRACTICE – neboli osvědčený postup pro zajištění shody

6.3. Plánování změn

Pro plánování změn (ne typu ECN) existují 2 fáze požadavku.

1.

Nahrávám...
Nahrávám...