5.9.7
Zvýšení obchodních výkonů
Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
NahoruReengineering operačního plánování
V procesu "reengineeringu“ obchodních procesů musíme nejprve
pochopit stávající obchodní procesy, zvláště očima zákazníků, jako tok výrobků
přes obchodní procesy, a to s ohledem na čtyři faktory:
-
náklady a vytváření přidané hodnoty,
-
uplynulý čas,
-
kvalita nebo výnos - konverze ztrát ve výrobě,
-
tok dat nebo informací, které obchodní procesy vyžadují nebo
vytvářejí.
Když je stávající proces pochopen v tomto kontextu, může být
zjednodušen a můžeme v něm eliminovat ztráty. Soustředění se na aktivity
"reengineeringu“ by mělo dát odpověď na následující tři otázky:
-
Je ta práce nezbytná?
-
Dodává tato práce navýšení přidané hodnoty pro zákazníka?
-
Když jsme začali s čistým listem papíru, budeme to moci dělat
dnes také tímto způsobem?
NahoruProces "reengineeringu“
Proces "reengineeringu“ obchodních či podnikatelských procesů
může mít obrovský zdokonalující vliv, i když v obchodě a jeho operacích nejsou
použity vůbec žádné počítače. Ale dnes by bylo pošetilé zastavit používání
moderní informační technologie ke zvýšení každého firemního obchodního procesu.
Ovšem, je to moderní informační technologie, která nám umožňuje provádět dnešní
obchodní procesy se vzrůstající rychlostí, vyšší kvalitou, větší produktivitou
a větší flexibilitou. Kromě toho můžeme použít moderní informační systém k
celkové integraci samotných podniků stejně jako k integraci globálního
podnikatelského prostředí.
NahoruVýznam kvality ve výrobě a operačním plánování
Mnoho podniků chápe, že upadají do spousty plánovacích problémů,
když jsou ve skutečnosti tyto plánovací problémy pouze symptomy daleko více
zhoubnějšího problému, problému kvality, a to nejen s podnikovými výrobky, ale
stejně tak v jeho obchodních procesech.
Jak můžete přesně vypracovat plán pro závod, když nikdy nevíte, zda
vyrábíte ty správné součástky? Jak můžete počítat s maximální efektivitou
výroby, když máte problémy v přijímání zákaznických objednávek?
NahoruCesta ke zvýšení obchodních výkonů
Může se to zdát samozřejmé, že nejvíce podniků může dělat největší
pokrok směrem k vyšší obchodní výkonnosti, pokud budou moci měřitelně zlepšit
své základní obchodní procesy a kombinovat kvalitu v operačním plánování se
zvětšením stupně integrace podnikového logistického systému. Výsledkem by mělo
být větší porozumění své stávající kapacity a způsobilosti. Druhou stranou
těchto přínosů je, že takový podnik by rovněž měl pochopit svou stávající
kapacitu a schopnost krátkodobých propadů a být schopný je léčit na základě
přizpůsobení organizace.
NahoruZákladní otázky
-
Základní otázky poslání firmy - odpoutat se od stereotypu
a položit si znovu otázky:
-
Co má podnik v současné tržní ekonomice dělat?
-
Jak to lze v dnešních podmínkách dělat?
-
Cílové poslání podnikatelské činnosti, co je třeba vykonat
pro její efektivnost? Vyjádřit hodnotou výstupu pro zákazníka!
NahoruRadikální odmítnutí
- 2. Radikálně odmítnout to, co zastaralo:
-
Kvalitativně nově a inovativně přehodnotit a přetvořit
veškeré činnosti podniku (od etap předvýrobních až po prodej) včetně pomocných
a obslužných činnosti.
-
Uplatňuje se zde obroda (reinvention) podnikových činností,
nové způsoby jak činnosti zvládnout (uplatněním racionalizace informačních
procesů).
NahoruUskutečnění změny
- 3. Dramatické uskutečnění výrazné inovační změny (skokové
změny) k lepšímu:
-
Odstranění starých postupů práce.
-
Uplatnění kvalitativně nových postupů práce.
-
Převratné uplatnění nových postupů informačního
managementu.
NahoruProcesy
- 4.
Předmětem reengineeringu jsou procesy, ne uměle vzniklé
dílčí organizační jednotky a jimi prováděné činnosti.
NahoruProces
Proces v reengineeringu představuje soubor činností, které
vyžadují jeden nebo více druhů vstupů a tvoří výstup, který má pro zákazníka
hodnotu. Správné pochopení procesů činí potíže při uplatňování
reengineeringu.
…