dnes je 29.3.2024

Input:

Výklad požadavků normy ISO 9001:2015: 7 Podpora

22.2.2022, , Zdroj: Verlag Dashöfer

701
Výklad požadavků normy ISO 9001:2015: 7 Podpora

Ing. Monika Becková

V této lekci se budeme zabývat Kapitolou 7, která se týká zdrojů potřebných pro plánování a realizaci veškerých činností v organizaci. Skládá se z 5 ucelených dílů.

Kapitola 7 má následující části:

7.1 Zdroje

V  obecném úvodním ustanovení je zaměřena pozornost na nutnost analyzovat vlastní možnosti organizace (vlastní interní zdroje) a na potřebu jejich doplnění externími poskytovateli.

Úvodní obecná část je rozpracována do dvou samostatných odstavců (7.1.1 a 7.1.2).

7.1.1 Obecně

Organizace musí určit a poskytovat zdroje potřebné pro stanovení, implementování, udržování a neustálé zlepšování systému managementu kvality.

Organizace musí přitom zvažovat:

  • způsobilosti a omezení existujících interních zdrojů;

  • co je potřeba získat od externích poskytovatelů.

Pozn.: Pokud si připomeneme požadavek ve čl. 4 na stanovení interních aspektů, a návazně rizik a příležitostí, potřeba doplnění interních zdrojů formou nákupu od externích dodavatelů by měla zcela logicky vyvstat již ve fázi stanovení kontextu organizace.

Dále je v obecném ustanovení psáno o nutnosti mít k dispozici potřebné „lidi” resp. „osoby”.

7.1.2 Lidé

Aby se zajistilo, že organizace dokáže trvale plnit:

  • aplikovatelné požadavky zákazníka a

  • aplikovatelné požadavky zákonů a předpisů,

musí mít k dispozici osoby, které potřebuje pro efektivní fungování, včetně potřebných procesů.

7.1.3 Infrastruktura

Organizace musí určit, poskytovat a udržovat infrastrukturu pro fungování svých procesů s cílem dosahovat shody produktů a služeb.

POZNÁMKA:

Infrastruktura může zahrnovat:

  • budovy a související technické vybavení,

  • zařízení včetně hardwaru a softwaru,

  • přepravu,

  • informační a komunikační technologie.

Pozn.: Podrobnosti týkající se rozsahu infrastruktury jsou v podobě „poznámky”. Poznámky nejsou samy o sobě stanovením požadavků, ale slouží jako návod pro pochopení nebo objasnění souvisejícího textu, je toto možno chápat jako zmírnění požadavku na stanovení infrastruktury a možnost organizace rozhodnout o jejím rozsahu z hlediska systému managementu kvality.

7.1.4 Prostředí pro fungování procesů

Organizace musí určit, zajistit a udržovat prostředí nezbytné pro fungování svých procesů a pro dosahování shody produktů a služeb.

POZNÁMKA:

Prostředí pro fungování procesů může zahrnovat fyzikální, sociální, psychologické, environmentální a jiné faktory (jako je teplota, vlhkost, ergonomie a čistota).

7.1.5 Zdroje pro monitorování a měření

Tato část má dopad na praxi zejména s ohledem na určování vhodnosti měřidla pro daný typ měření, kategorie měřidla („stanovené, pracovní”) a nutnosti zajistit návaznost měřidla v přesně specifikovaných případech.  

Tam, kde se monitorování a měření používá pro předložení důkazů o shodě produktů a služeb se specifikovanými požadavky, musí organizace určit zdroje potřebné pro zajištění platných a spolehlivých výsledků monitorování a měření.

Organizace musí zajistit, aby poskytované zdroje byly:

  • vhodné pro konkrétní typ prováděných činností monitorování a měření,

  • udržovány s cílem zajistit i nadále jejich vhodnost pro daný účel.

Organizace musí uchovávat vhodné dokumentované informace jako důkaz o přiměřenosti zdrojů pro monitorování a měření.

Pozn.: Již tato úvodní část upřesňuje požadavky na monitorovací a měřicí zařízení a stanovuje nezbytnost jejich „udržování” tak, aby byla vhodná pro daný typ měření, způsobilá a zůstala způsobilá stále s důrazem na potřebu zajistit platnost a nově také spolehlivost výsledků měření.

Je zde také požadavek na dokumentované informace:

- je požadováno udržovat dokumentované informace (čili záznamy) navíc v obecné rovině o přiměřenosti zdrojů pro monitorování a měření. Bude tedy potřeba tuto přiměřenost nějak specifikovat např. z hlediska vhodnosti pro daný typ měření.

V dalším odstavci je ještě upřesněno, v jakých

Nahrávám...
Nahrávám...