13.5.2.3
Další příklady plánování a realizace interního auditu, Výhody
a nevýhody použití kontrolního listu pro interní audit a příklady
problematických míst (neshod) a důkazů shody při interním auditu
Ing. Monika Becková
V předchozím textu jsme si prošli celý proces interního auditu od
stanovení ročního programu přes vytvoření plánu jednotlivých auditů po
definování potřebných dokumentů v rámci přípravy, nastínili jsme si průběh
vlastního auditu na pracovištích v organizaci a ukázali jsme si, jak zpracovat
protokol o neshodě a závěrečnou zprávu z interního auditu, to vše pro malou
jednoduchou firmu ve zvolené variantě 1 - plánování ročního programu "po
útvarech“.
NahoruExterní interní auditor
Nyní si ukážeme příklad takového programu auditů ve variantě 2 -
tzv. "po procesech“. Interní audity bude nyní provádět externí interní
auditor (konzultant poradenské organizace) a pro zajímavost zařadíme do
programu i audit druhou stranou - tedy dodavatelský, jehož cílem je hodnocení
subdodavatelů společnosti ABC, s. r. o., významných z hlediska kvality
poskytovaných služeb (budou to tedy zejména dodavatelé lektorských služeb). V
dalším příkladu se pak pokusíme totéž zhotovit pro větší organizaci se
složitější organizační strukturou.
2. varianta:
Pro lepší pochopení souvislostí si nejprve převedeme naši
organizační strukturu společnosti ABC, s. r. o., do jednoduché procesní
mapy.
Zjednodušená mapa procesů společnosti ABC, s. r. o.
Jednotlivé procesy (a podprocesy, činnosti) poté zahrneme do
programu auditů, a to tak, že program sestavíme podle požadavků normy ISO 9001,
a zároveň přiřadíme jednotlivé procesy k těm prvkům, pro které jsou relevantní.
Výsledek bude samozřejmě poněkud komplikovanější než v předchozím případě (tj.
varianta 1 podle organizační struktury), nicméně protože se s tímto případem v
praxi často setkáváme, použijeme ho i my. Program vypadá tak, že horní část
tabulky představuje měsíce I - XII příslušného roku, a interní audity jsou
prováděny po částech (v příslušném kalendářním roce by tedy proběhly celkem 4
interní audity a 1 plánovaný audit subdodavatele - pořadové číslo auditu 4).
Vzhledem k tomu, že interní audity bude provádět externí auditor (splňující
příslušné kvalifikační požadavky na roli interního auditora), není zde stanoven
žádný auditní tým. Základní rámec pro jeho ustanovení bude představovat jednak
směrnice popisující požadavky na proces interního auditu ve společnosti ABC, a
dále např. ustanovení smlouvy o dílo, jejímž předmětem bude provedení interního
auditu.
Roční program auditů podle "procesů“
Je třeba upozornit, že na rozdíl od předchozí varianty zde není
zřejmé, v jakém organizačním útvaru bude auditor prověřovat příslušný proces
(požadavek), a tato skutečnost vyžaduje dostatek jeho zkušeností, až bude
příslušné audity plánovat. Předpokladem je samozřejmě znalost problematiky
příslušné společnosti.
V praxi funguje tento systém tak, že osoba odpovědná za řízení
programu auditů v naší společnosti (zpravidla, jak jsme si řekli, jde o
managera jakosti) ve spolupráci s externí poradenskou firmou zpracuje obdobný
roční program auditů, a další plánování každého jednotlivého auditu je už na
vedoucím auditorovi poradenské firmy, který byl určen pro jeho provedení. Aby
tato spolupráce efektivně fungovala a přinesla v konečném výsledku to, co od
interního auditu očekáváme, je třeba splnit následující podmínky:
NahoruKonečná odpovědnost
-
konečnou odpovědnost za celý program interních auditů musí
nést pracovník naší společnosti, nejlépe manager kvality či představitel
vedení pro jakost ("PVJ“). To znamená, že se naše společnost ABC, resp. její
vedení, nemůže interního auditu "zbavit“ tak, že ho celý přenese na externího
dodavatele služeb a víc se problémem auditů nezabývat.
Proč?
-
PVJ odpovídá za zajištění, že veškeré procesy potřebné pro
systém řízení jakosti jsou vytvářeny, udržovány a uplatňovány... (čl. 5.5.2 a)
a násl. normy EN ISO 9001:2000).
-
PVJ využívá výsledky auditů jako jeden z podkladů pro
přezkoumání QMS.
-
Zná svou vlastní firmu včetně slabých míst a rizikových
faktorů systému natolik dobře, že umí rozhodnout o potřebě intervalů a cílů
jednotlivých auditů.
NahoruKvalifikační kritéria externího auditora
- b)
Přesto, že interní audit bude vykonávat externí auditor, musí být stanovena dostatečná kvalifikační kritéria na tuto funkci a
musí být jasné, že je jmenovaný auditor splňuje. To opět znamená, že se vedení
nemůže zcela spoléhat pouze na externího dodavatele auditu s tím, že je jeho
věc, jakého auditora s jakou kvalifikací interním auditem pověří.
Proč?
-
Na funkci interního auditora se s ohledem na klíčový význam
této role v rámci procesu monitorování a měření vztahuje požadavek určit
nezbytnou odbornou způsobilost (z hlediska práce ovlivňující jakost produktů -
viz čl. 6.2.2 a) a násl. normy EN ISO 9001:2000).
-
Spolehlivost a důvěryhodnost interního auditu je závislá na
odborné způsobilosti osob vykonávajících audity (čl. 7.1 a násl. normy EN ISO
19011:2002).
-
Pokud nebude interní auditor dostatečně zkušený a nebude mít
znalost odborné problematiky, zaplatí vedení za audit zbytečně (přesněji
řečeno, velmi pravděpodobně nebude výsledek odpovídat vynaloženým
nákladům).
NahoruVztah s externím dodavatelem
- c) Musíme mít jasně stanovený a právně vymahatelný smluvní
vztah s externím dodavatelem (např. formou smlouvy o dílo), ve kterém bude
jednoznačně specifikováno, za co externí dodavatel služeb (v našem případě
interního auditu) zodpovídá, co je předmětem dodávky a v jakém čase a jaké
podobě má dílo odvést. To znamená, že není vhodné se spoléhat na ústní dohodu
nebo jednoduchou objednávku v přesvědčení, že rizika z takového vztahu
vyplývající jsou pro vedení firmy zanedbatelná.
Proč?
-
Pokud se chce vrcholový management na výsledky interního
auditu spolehnout a záleží mu na kvalitních informacích o chování procesů ve
firmě (a koneckonců i našich zaměstnanců, jelikož je to dobrá forma kontroly
jejich práce), měly by být dosažitelné přiměřené záruky ohledně jejich
kvality.
-
Kde si může stěžovat představitel vedení pro jakost v případě
nespokojenosti a oprávněných pochybností o kvalitě odvedené práce interního
auditora zajištěného externě bez právně vymahatelné dohody?
NahoruSmlouva o dílo
Pro představu o podobě obsahu takovéto právní dohody si uvedeme
část smlouvy o dílo, jejímž předmětem je právě provedení interního auditu (jde
skutečně pouze o část smlouvy podstatnou pro náš výklad, chybí tam tedy např.
takové podstatné ustanovení, jako je cena; v této oblasti mimochodem narazíte v
praxi u různých podnikatelských subjektů na značné rozdíly), a jejíž přílohou
by mohl být například jeden z našich ročních programů interních auditů
společnosti ABC, s. r. o.
NahoruSměrnice "Interní audit“
Další přílohou by pak mohla být zmiňovaná směrnice "Interní
audit“, obsahující kvalifikační kritéria na funkci interního auditora, kdy
požadujeme, aby nám dodavatel (= poradenský subjekt) zajistil takového
interního auditora, který (například):
-
absolvoval odborná školení v rozsahu 40 hodin,
-
doložil reference (provedení min. pěti interních auditů),
-
doložil SŠ vzdělání a praxi 5 let, z toho 2 roky v
jakosti,
-
byl komunikativní,
-
případně další požadavky.
Je potom na nás, zda budeme tyto požadavky chtít zakotvit ve
smlouvě a necháme na dodavateli, aby zajistil splnění smluvních podmínek, tedy
spolehneme se na smlouvu a budeme dodavateli "věřit“, nebo si budeme chtít tyto
doklady odborné způsobilosti sami ověřit tak, že si např. necháme předložit
jejich kopie. Ostatně podrobnější komentář k požadavkům na odbornou způsobilost
interního auditora, které platí obecně, najdete na jiném místě této příručky
(např. viz Interní audit procesů ve službách).
Rozdělení odpovědností a povinností v tomto případě bude vypadat
takto:
Představitel vedení pro jakost ("PVJ“):
-
odpovídá za zpracování ročního programu interních
auditů,
-
schvaluje plány jednotlivých auditů,
-
předává informace o výsledcích auditů řediteli
firmy,
-
odpovídá za uchovávání dokumentace z auditů,
-
odpovídá za plnění programu interních auditů,
-
navrhuje a realizuje neplánované audity.
Vedoucí prověřované oblasti:
-
nezastupitelně se účastní interního auditu,
-
odpovídá za poskytnutí informací a podkladů, umožnění
přístupu na pracoviště,
-
navrhuje opatření k nápravě ke stanoveným
neshodám,
-
odpovídá za realizaci, kontrolu a plnění opatření k
nápravě.
Externí dodavatel auditorských služeb:
-
má odpovědnost za provedení jednotlivých interních auditů
dle programu,
-
odpovídá za přípravu auditu (zpracovává plán
auditu),
-
odpovídá za dodržení požadavků pro audit,
-
zpracovává zprávu z auditu a příp. protokoly o
neshodách,
-
vyjadřuje se k navrženým opatřením k nápravě.
Další práce s programem auditů v této variantě je prakticky shodná
s případem varianty 1 (program auditů podle organizačních útvarů). Následuje
zpracování plánu auditu a jeho vlastní realizace.
B. velká složitě členěná firma
Příklad č. 3
Nyní si ukážeme, jak plánovat interní audity v případě
organizace se členitější strukturou. Pro příklad použijeme - vzhledem k
zaměření této kapitoly na management procesů ve službách - organizační
strukturu společnosti, která poskytuje opět služby (je tedy nevýrobní),
tentokrát to bude pro změnu obchodní společnost, přesněji řečeno maloobchod a
velkoobchod v oblasti elektrospotřebičů, související poradenství a servis.
Strukturu znázorníme pomocí organigramu a následně si opět ukážeme, jak
by mohl vypadat roční program interních auditů.
V dalším odstavci pak naplánujeme ke každému internímu auditu z
tohoto programu jeho podrobnější obsah (náplň), který by se objevil následně v
konkrétních plánech jednotlivých auditů.
Organigram obchodní společnosti
Jak je ze schématu vidět, v tomto případě nemůžeme omezit roční
program na 1 nebo 2 položky (tj. jeden nebo dva samostatné interní audity),
takové pokrytí složitější organizační struktury audity by bylo zcela
nedostatečné. Připomeňme si totiž následující zásady pro plánování programu
interních auditů vycházejících z normy EN ISO 19011, ale i z vlastních
zkušeností:
-
Program auditů se má odvíjet od velikosti, zaměření a
složitosti organizace, která má být předmětem auditu.
-
Rozsah programu auditů (tj. kolik, jak často, kde a jaký má
být audit proveden) závisí zejména na počtu, důležitosti, složitosti,
rizikových faktorech procesů (činností), které jsou prováděny na
příslušných pracovištích.
-
Program auditů závisí rovněž na zjištěních z předchozích
kontrol (auditů), případných významných změnách v organizaci nebo
jiných důvodech pro četnější kontroly v určitém místě (na určitém
pracovišti).
-
Pokrytí činností a míst ve firmě audity je založen na tzv. "vzorkování“ - cílem není 100% kontrola všech míst, ale výběr vhodného
vzorku, který pokryje důležitá, vypovídající nebo riziková místa, jejichž
kontrola nám poskytne odpovídající představu o chování celé společnosti
(program je tedy založen nejen na rozdílnosti míst a činností, ale též na
jejich podobnosti).
NahoruNestrannost
Při dodržení všech výše uvedených zásad nesmíme zapomínat na
zásadu č. 1 - nestrannost (nezávislost) auditu, tj. auditor nesmí nikdy
auditovat činnosti, které sám provádí.
Jak tedy naplánujeme roční audity v naší společnosti?
Předpokládejme, že opět vytváříme program na 1 rok dopředu a cílem je prověření
všech relevantních požadavků na příslušné pracoviště vycházejících z:
-
vnitřních směrnic organizace (což zahrnuje i požadavky
Příručky jakosti),
-
požadavků příslušných právních předpisů,
-
neshod zjištěných v rámci předchozích auditů (pokud byly
nějaké na příslušném pracovišti zaznamenány).
Roční program na rok 2008 bude vypadat např. takto:
NahoruCo je z našeho příkladu vidět?
-
Je použita metoda vzorkování, do plánu nejsou zařazeny všechny
pobočky ani 100 % pracovišť (např. pobočky Nymburk a Přerov zařazeny nejsou,
měly by se proto objevit např. v programu interních auditů na rok 2009).
-
Některé audity provede přímo manager jakosti (MJ), což je
žádoucí, nesmí ale auditovat svou vlastní práci - proto audit č. 2 provede jiný
auditor.
-
Audit č. 4 zahrnuje více pracovišť, proto je jmenován
dvoučlenný auditní tým.
-
Všechny audity na pobočkách zahrnují vedení pobočky a
administrativu, jen některé i provozy ("prodejna“, "sklad“) - opět platí metoda
vzorkování.
-
Audit č. 1 je již dokončen, tzn. již byla rozeslána zpráva z
auditu. Protože v oblasti BOZP bylo více neshod (neúplné záznamy z povinných
školení BOZP, chybějící revizní zprávy k elektrickým zařízením a ručnímu
nářadí, neprovedená roční prověrka BOZP v roce 2007), byl do programu zařazen
následný audit na ověření účinnosti opatření k nápravě.
-
Audit č. 2 je proveden, ale není dosud dokončen (tedy ještě
není schválená zpráva z auditu rozeslaná dle příslušného rozdělovníku).
-
V letních měsících není naplánován žádný audit, jelikož by
nemusel být k dispozici žádný auditor.
-
Z důvodů nestrannosti je vhodné, aby audity poboček byly
prováděny tzv. "křížem“, tj. např. vedoucí pobočky Praha provede (za
předpokladu, že je schváleným interním auditorem) interní audit pobočky Brno a
naopak.
NahoruBOZP ekologie
Máme-li vytvořený a schválený program, následuje stejný postup
jako v předchozím případě, tj. auditor zodpovědný za provedení auditu zahájí
včas přípravu zpracováním vlastního plánu a poté provedení auditu na místě tak,
jak to bylo popsáno výše. Abychom si vytvořili přesnou představu o plánování
těchto jednotlivých auditů označených dle programu pořadovým číslem (sloupec
1), naplánujeme alespoň rámcově hlavní náplň prvních čtyř interních auditů ve
vztahu k zaměření společnosti, pro kterou audity plánujeme - tedy obchodní
činnosti. Záměrně je do programu zahrnuta nejen oblast požadavků ve vztahu k
cílům kvality, ale i oblast BOZP a ekologie, protože související
požadavky vycházejí ze zákona a vedení společnosti by je mělo monitorovat a
zajišťovat jejich plnění.
Pozn.: Systém managementu kvality pouze určitá část
systému řízení organizace, která je zaměřena na dosahování kvality za účelem
zejména uspokojení požadavků zákazníka. Jsou ale další oblasti řízení a potažmo
cílů, jako je tvoření zisku, finanční stabilita společnosti, ochrana životního
prostředí, zajištění systému ochrany bezpečnosti práce a ochrany zdraví při
práci. Je výhodné, pokud se podaří propojit např. požadavky na řízení jakosti a
cíle jakosti s těmito dalšími do jednoho integrovaného systému řízení. Tím se
může usnadnit plánování, řízení zdrojů, stanovení dodatečných cílů a hodnocení
celkové efektivnosti. V rámci integrovaných interních auditů pak může probíhat
kontrola plnění i těchto dalších oblastí. Přínosem může být mimo jiné i to, že
se společnost např. vyvaruje nákladů na nejakost, sankcí či pokut za nedodržení
požadavků právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, pokut stran
inspekce práce nebo dokonce pracovních úrazů.
Interní audity jednotlivých organizačních útvarů v našem
programu by měly mít v plánu zařazeny minimálně tyto oblasti (kde kapitoly
označují jednotlivé čl. normy EN ISO 9001:2000):
Audit č. 1/08 - ředitelství, úsek BOZP a
ekologie
Řídicí procesy:
-
kap. 4.1 (jak je zajištěna dostupnost zdrojů, uplatňována
opatření k řízení, zlepšování procesů...),
-
kap. 5.1 (důkazy o odpovědnosti vedení),
-
kap. 5.2 (jak vedení zajišťuje plnění požadavků
zákazníka),
-
kap. 5.3, 5.4 (politika, cíle jakosti),
-
kap. 5.5 (jak jsou stanoveny odpovědnosti, povinnosti,
pravomoci, jak je zajištěno jejich plnění),
-
kap. 5.6 (přezkoumání systému řízení).
Podpůrné procesy - BOZP a ekologie:
-
kap. 6.2.2 (jak jsou plánována odborná školení v oblasti BOZP,
PO, ochrany životního prostředí),
-
kap. 6.3, 6.4 (jak jsou plánovány revize, údržba zařízení, jak
jsou zajištěny roční prověrky BOZP, analýza rizik BOZP a návazná opatření,
rizikové faktory pracovního prostředí, měření emisí u zdrojů znečišťování
ovzduší, odpadové hospodářství, skladové hospodářství, dopravní řád...).
Audit č. 2/08 - úsek managera jakosti
Řídicí procesy:
-
kap. 4.1 (jak je provedena analýza procesů a návazně zajištěn
celý systém managementu jakosti),
-
kap. 4.2 (úplnost, dostupnost, aktuálnost dokumentace, systém
řízení dokumentů a záznamů, spisovna, archiv),
-
kap. 5.5 (jmenování, stanovení odpovědností a pravomocí
představitele vedení pro jakost/managera jakosti),
-
kap. 5.5 (způsob podávání zpráv),
-
kap. 7 (systém plánování, řízení, kontroly realizace),
-
kap. 8 (systém plánování a uplatňování procesů monitorování a
měření, řízení programu interních auditů).
Audit č. 3/08 - pobočka Praha
Řídicí procesy:
-
kap. 4.2 (dostupnost, aktuálnost příslušné dokumentace, systém
pořizování a udržování příslušných záznamů),
-
kap. 6 (odborná způsobilost pracovníků pobočky, personální
záznamy),
Realizační procesy - prodejna:
-
kap. 6 (záznamy o způsobilosti infrastruktury, obalové
hospodářství, odpady - třídění, evidence, sběrná místa...),
-
kap. 7 (plánování, komunikace se zákazníkem, nabídkové
katalogy, ceník, uzavírání smluv, přezkoumání objednávek, nakupování - záznamy
k dodavatelům, smlouvy a objednávky dodavatelů, záznamy ke komoditám v prodeji
- dodací listy, prohlášení o shodě, atesty, certifikáty, metrologie - stanovená
měřidla v případě jejich použití v obchodním styku, pracovní, informativní
měřidla, ověřovací a kalibrační listy...),
-
kap. 8 (sledování spokojenosti zákazníka, monitorování a
měření procesů a produktu, řízení neshodného produktu - reklamace...).
Audit č. 4/08 - pobočka Brno
Řídicí procesy:
-
kap. 4.2 (dostupnost, aktuálnost příslušné dokumentace, systém
pořizování a udržování příslušných záznamů),
-
kap. 6 (odborná způsobilost pracovníků pobočky, personální
záznamy).
Realizační procesy - prodejna:
-
kap. 6 (záznamy o způsobilosti infrastruktury, obalové
hospodářství, odpady - třídění, evidence, sběrná místa, sledovatelnost
skladovaných komodit, ochrana před poškozením, označené místo pro uložení
neshodných výrobků, zabezpečení skladu, hasicí přístroje, lékárnička,
bezpečnostní značky, kniha úrazů...),
-
kap. 7 (plánování, komunikace se zákazníkem, nabídkové
katalogy, ceník, uzavírání smluv, přezkoumání objednávek, záznamy k
dodavatelům, komoditám v prodeji - dodací listy, prohlášení o shodě atesty,
certifikáty, metrologie...),
-
kap. 8 (sledování spokojenosti zákazníka, monitorování a
měření procesů a produktu, řízení neshodného produktu - reklamace...).
Podpůrné procesy - sklad:
-
kap. 6 (záznamy o způsobilosti infrastruktury - plány údržby,
revize elektrických zařízení, spotřebičů, ručního nářadí, skladový řád,
dopravní řád, evakuační plán, požární poplachové směrnice, obalové
hospodářství, odpady - třídění, evidence, sběrná místa, v případě použití
nebezpečných chemických látek pravidla pro nakládání, jejich zabezpečení,
bezpečnostní listy...),
-
kap. 7 (plánování - výše skladových zásob, evidence skladu,
identifikace a sledovatelnost skladovaných komodit, ochrana před poškozením,
označené místo pro uložení neshodných výrobků, zabezpečení skladu, hasicí
přístroje, lékárnička, bezpečnostní značky, kniha úrazů...).
Některé požadavky (jako např. dokumentace, infrastruktura) se
samozřejmě budou objevovat na všech auditovaných pracovištích, některé se
naopak specificky dotýkají pouze jednoho konkrétního místa (např. skladový řád)
a některé chybí úplně (např. v tomto případě požadavky na řízení návrhu a
vývoje - kap. 7.3 normy, dále rovněž validace procesů výroby - kap. 7.5.2),
protože vzhledem k realizačním procesům ve firmě nepřipadají v úvahu.
Plán auditu navíc nemusí být příliš podrobný, stačí rámcové
vymezení jeho předmětu a rozsahu. Je potom na zkušenosti interního auditora,
jak si dokáže doplnit tento rámec vlastními okruhy prověřovaných skutečností.
Další možností je, jak už víme, připravit si pro předem daný okruh témat ze
schváleného plánu auditu v rámci další přípravy kontrolní list - "checklist“ -
otázek k auditu tak jako v předchozím případě při plánování auditu školicího
střediska. Ukážeme si na následujícím vzoru, pro který použijeme "audit č. 4/08
- pobočka Brno“ z našeho posledního příkladu, další možnou podobu takového
kontrolního listu (checklistu).
Kontrolní list auditu č. 4/08
NahoruOtázka k auditu
Výčet otázek k našemu fiktivnímu auditu opět není zcela jistě
kompletní, při delší přípravě a znalosti místních podmínek a požadavků by nás
napadla určitě celá řada dalších otázek. Vždy záleží na povaze (složitosti)
prověřovaných procesů, na času, který máme v rámci přípravy k dispozici, a na
odborné způsobilosti auditora (zde platí nepřímá úměrnost - čím
kvalifikovanější a zkušenější auditor, tím méně podrobný musí být kontrolní
list; odborná způsobilost auditora - viz také kap. Interní audit procesů ve službách této příručky). Kontrolní
listy slouží jako rámec pro interní audit a pomůcka pro to, aby auditor
nezapomněl prověřit některý důležitý požadavek.
NahoruKontrolní list
Použití kontrolního listu není povinné, záleží na tom, jak si
proces interního auditu v organizaci nastavíme. Shrňme si však ještě jednou
jeho hlavní výhody.
Výhody a nevýhody použití kontrolního listu pro interní
audit
Podíváme-li se na ustanovení normy EN ISO 19011 odst. 6.4.3,
najdeme odkazy na pracovní dokumenty, které jsou potřebné pro odkazy a záznamy
z průběhu auditů. Tyto pracovní dokumenty mohou zahrnovat:
-
"kontrolní listy (checklisty) a plány auditů pro
vzorkování“,
-
"formuláře pro zaznamenání informací, jako jsou podpůrné
důkazy, zjištění..., záznamy z jednání“.
Všechno má samozřejmě dvě strany, takže použití takového
kontrolního listu má také své nevýhody, nazveme je:
Kontrolní list může sloužit jako funkční nástroj a podpora
interního auditu. Porovnáme-li výše uvedené výhody a nevýhody jeho použití
při interním auditu, je jasné, že tento nástroj může sloužit úspěšně a
smysluplně v závislosti na několika různých faktorech, a to jsou zejména:
-
požadavky/očekávání vedení organizace jako klienta interního
auditu,
-
čas a peníze, které máme k dispozici zejména na přípravu,
-
zkušenosti interních auditorů,
-
struktura (obsah, složitost) požadavků, které mají být
auditovány.
Zda tedy nakonec kontrolní list použít či nikoli, je věc
rozhodnutí odpovědné osoby za řízení programu auditů. Za předpokladu
minimalizace výše uvedených rizik se jeho použití v praxi osvědčuje. Řešením
také může být připravit pro interní audit vzorový checklist, jeho použití však
striktně nevyžadovat a nechat toto rozhodnutí na samotných interních
auditorech.
Poznámky k auditování jednotlivých částí systému řízení
jakosti
V další části této kapitoly u vlastního auditu na pracovištích
zůstaneme a pokusíme se ještě jednou uceleně zmapovat takřka nejdůležitější
část celého procesu, tj. dát jakýsi návod, jak auditovat jednotlivé části
systému managementu kvality. Vyjdeme opět z požadavků kapitoly 4 normy EN ISO
9001:2000, ale protože jsme si již řekli, že tato norma obsahuje obecně platné
zásady řízení, je vhodné držet se jich jako určitého standardu i v případě, že
certifikát shody s touto normou naše organizace nemá.
NahoruJak auditovat?
Přesněji řečeno, otázka by neměla být položena "jak auditovat?“
(to už bylo ostatně nastíněno v předchozím textu), ale nás budou nyní zajímat
spíše oblasti, na které je vhodné se při auditu zaměřit, kde můžeme hledat
důkazy nebo potenciál zlepšení - tj. "příklady problematických míst (neshod)
a důkazů při interním auditu“. Stále platí, že předpokladem takového
interního auditu, jehož výsledkem jsou nejen informace o stavu procesů,
systému, činností, ale také o oblastech vhodných ke zlepšení ("potenciálu
zlepšení“), je kvalifikovaný zkušený interní auditor.
Pozn.: Dále uvedené komentáře vycházejí jednak ze závěrů TNK
176 (více najdete na www.iso.org/tc176/ISO9001AuditingPracticesGroup ) a jednak z vlastní zkušenosti auditora. Jsou rozčleněny vždy do těchto
částí:
Požadavek (prvek, oblast) auditu [příslušný čl. normy EN
ISO 9001:2000]
-
Smysl (význam) požadavku s ohledem na normu EN ISO
9001:2000 (tj. stručné zopakování základního smyslu a požadavků vztahujících se
k dané oblasti; podrobný výklad k samotným tématům najdete na jiných místech
této příručky, které se jim samostatně věnují).
-
Problémy (neshody), které může audit v této oblasti
odhalit.
-
Důkazy pro potvrzení, že požadavek je splněn (tj. důkazy,
které si obvykle auditor nechává předložit). K takovým důkazům samozřejmě patří
i dotazy na pracovištích, ty sem ale z pochopitelných důvodů lze jen těžko
přenést.
Nutno poznamenat, že výčet jak možných problémů, tak důkazů
pro splnění příslušného požadavku není kompletní a slouží jako příklad.
Příklady problematických míst (neshod) a důkazů shody při
interním auditu
Identifikace procesů [čl. 4.1]
-
Smysl (význam) požadavku:
Řekli jsme si, že základem úspěchu v oblasti řízení,
monitorování a zlepšování je analýza procesů; tj. identifikace, stanovení
posloupnosti, vzájemného působení procesů a jejich rozhraní, dále parametrů (a
metod) potřebných pro zajištění efektivního fungování i řízení těchto procesů.
"Aby organizace fungovaly efektivně, musí identifikovat a řídit mnoho vzájemně
souvisejících a vzájemně působících procesů“ - viz odst. 2.4 normy EN ISO
9000:2005. Základem interního auditu by tedy mělo být i ověření, zda je tato
identifikace správně provedena, tj. zda:
-
jsou procesy identifikovány,
-
je určena jejich posloupnost a vzájemné působení,
-
jsou určena kritéria a metody potřebné pro zajištění
jejich efektivního fungování i řízení,
-
je zajištěna dostupnost zdrojů a informací nezbytných pro
podporu jejich fungování a pro jejich monitorování,
-
jsou tyto procesy monitorovány, měřeny a analyzovány,
-
jsou uplatňována opatření nezbytná pro dosažení jejich
plánovaných výsledků a neustálého zlepšování.
-
Problémy (neshody), které může audit odhalit:
-
Není splněn některý z požadavků (více viz od. 4.1 normy)
procesního modelu - identifikace, návaznost, uplatňování, měření, analýza,
zlepšování procesů.
-
Existují odlišnosti mezi konceptem (analýzou) procesů a
skutečností.
-
Nejsou jasně přiděleny odpovědnosti.
-
Nejsou uplatňovány a udržovány jednotlivé postupy.
-
Procesy při dosahování požadovaných výsledků nejsou
efektivní.
-
Je "identifikováno“ buď příliš mnoho tzv. procesů (někdy i
30 a více), nebo naopak příliš málo (např. celkem 2).
Pozn.: Auditor musí být schopen adaptovat procesní
analýzu na konkrétní situaci ve firmě, tj. musí být schopen porozumět systému.
Během auditu by měl určit, zda jde o problém pouze odlišné terminologie nebo
opravdu nedostatek reálné implementace procesů. V případě potřeby musí umět
přeformulovat svou otázku a vyhnout se použití tzv. "žargonu QMS“ - např. místo otázky "Jaký typ procesu zde probíhá, kdo je jeho vlastníkem a
jaká se uplatňují kritéria monitorování a měření?“ se zeptat "Můžete mi
vysvětlit svou činnost zde? Jaké jsou základní úkony ve vašem oddělení? Jaké
informace potřebujete pro zahájení své práce? Kam předáváte výsledky své práce?
Jak víte, že to děláte správně?“ apod. Pro zajištění konzistence a lepší
pochopení systému a procesů by si měl interní auditor připravit checklist (viz
komentář výše).
- c) Důkazy pro potvrzení splnění požadavků při interním
auditu:
-
dokumentace systému managementu (příručka jakosti,
procesní mapa, karty procesů...),
-
znalost pracovníků (orientace v procesech ve vlastní
organizaci, ve vědomí návaznosti, vstupů a výstupů z vlastní práce, tj. "vím,
kam patřím, co a proč dělám“),
-
záznamy (důkazy o uplatňování jednotlivých postupů v
průběhu celého interního auditu).
Dokumentace [čl. 4.2]
-
Smysl (význam) požadavku:
Základním smyslem existence dokumentace ve firmě je definovat
činnosti, odpovědnosti, pravomoci, postupy; podávat návody, instrukce.
"Dokumentace umožňuje sdělovat soulad činností se záměry a zajištění
konzistence těchto činností.“ - viz odst. 2.7 normy ISO 9000:2005. Struktura a
složitost dokumentace závisí zejména na struktuře a složitosti procesů, celé
organizace a také na kvalifikaci personálu. Minimálně musí zahrnovat:
-
dokumentované prohlášení o politice jakosti,
-
dokumentované prohlášení o cílech jakosti,
-
manuál (příručku) jakosti,
-
dokumentované postupy,
-
další dokumenty, které organizace potřebuje pro zajištění
efektivního plánování, fungování a řízení (specifikace, pracovní instrukce,
návody, normy, výkresy...),
-
záznamy jako důkazy o realizaci činností.
-
Problémy (neshody), které může audit odhalit:
-
Schválený postup nepostihuje všechny potřebné náležitosti
(způsoby a postupy schválení, přezkoumávání, revize, identifikace, dostupnost
aktuálních dokumentů).
-
Na pracovištích není dostupná dokumentace v potřebném
rozsahu, v aktuální podobě.
-
Není jasný aktuální stav schválené řídicí dokumentace.
-
Personál neumí nalézt příslušnou dokumentaci nebo ji
nezná.
-
Existují odlišnosti mezi dokumentací a skutečností.
Pozn.: Auditor musí o dostatečnosti a vhodnosti
potřebné dokumentace získat představu prostřednictvím otázek, odpovědí a
sledováním personálu na všech úrovních nevyjímaje administrativní pracovníky,
vlastníky procesů, výkonný personál. Nezbytnost nějaké další dokumentace může
být potvrzena např. ve světle chybějící konzistence nebo nějakých významných
identifikovatelných rizik, která nejsou dosud ošetřena.
- c) Důkazy pro potvrzení splnění požadavků při interním
auditu:
-
dokumentované prohlášení o politice a cílech jakosti,
-
příručka jakosti,
-
postupy pro řízení dokumentů a záznamů, interní audit,
řízení neshodného produktu, opatření k nápravě a preventivní opatření,
-
dokumenty nezbytné pro plánování a řízení procesů (např.
popis realizačního procesu),
-
seznamy platné dokumentace včetně označení revizí,
-
rozdělovník, důkazy o předání a převzetí dokumentace,
-
registry externích dokumentů,
-
záznamy jako důkazy o prováděných činnostech (jako jsou
záznamy…