2.3.3
Konkrétní rizika v kapitolách IATF 16949 (2. část)
Ing. Pavla Blackmore
Nahoru8.3.5.1. Výstupy z návrhu a vývoje
Výstup z návrhu produktu musí být vyjádřen tak, aby mohl být ověřen a validován podle požadavků na vstup pro návrh produktu. Výstup z návrhu produktu musí podle potřeby mimo jiné zahrnovat:
- Analýzu rizik návrhu /FMEA/;
- Výsledky studie bezporuchovosti
- Zvláštní charakteristiky produktů
- Výsledky ochrany proti chybám v návrhu produktu – DFSS, DFMA, FTA
- Vymezení produktu včetně 3D modelu, soubory technických dat, informace týkající se výroby produktu a geometrické kótování a tolerance;
- 2D výkresy, informace týkající se výroby produktu a geometrické kótování a tolerance
- Výsledky přezkoumání návrhu produktu
- Směrnice pro diagnostiku služeb a pokyny pro opravu a provozní spolehlivost
- Požadavky na náhradní díly
- Požadavky na balení a označování štítkem pro odesílání
Jak uplatnit požadavek z 8.3.5.1. Výstupy z návrhu a vývoje?
Jednotlivá ustanovení této kapitoly – s ohledem na řízení rizik - jsou aplikovatelná ve FMEA produktu a procesu.
Nahoru8.3.5.2. Výstup z návrhu výrobního procesu
Organizace musí dokumentovat výstup z návrhu výrobního procesu způsobem, který umožňuje ověřování podle vstupů pro návrh výrobního procesu. Organizace musí ověřovat výstupy podle požadavků na vstup pro návrh výrobního procesu. Výstup z návrhu výrobního procesu musí mimo jiné zahrnovat:
- Specifikace a výkresy
- Zvláštní charakteristiky produktu a výrobního procesu
- Identifikaci proměnných u vstupu do procesu, které ovlivňují charakteristiky;
- Nástroje a zařízení pro sériovou výrobu a způsoby řízení
- Výrobní diagramy/schéma výrobního procesu
- Analýzu kapacit
- FMEA výrobního procesu
- Plány údržby a pokyny pro údržbu
- Plán kontroly a řízení
- Standardní pracovní instrukce
- Přejímací kritéria pro schvalování procesu
- Údaje týkající se kvality, bezporuchovosti, udržovatelnosti a měřitelnosti
- Výsledky identifikace a ověřování ochrany proti chybám, je-li to vhodné
- Metody rychlé detekce neshody produktu/výrobního procesu
Jak uplatnit požadavek z 8.3.5.2. Výstup z návrhu výrobního procesu?
Jednotlivá ustanovení této kapitoly – s ohledem na řízení rizik – jsou aplikovatelná ve FMEA
produktu a procesu.
Nahoru8.4.1.2. Proces pro výběr dodavatelů
Další oblastí pro řízení rizik je na straně dodavatelů – zde je relevantní kapitola 8.4.1.2. Proces pro výběr dodavatelů
Organizace musí mít dokumentovaný proces pro výběr dodavatelů. Tento proces musí zahrnovat:
- posuzování vybraných rizik, kterými dodavatel ohrožuje shodu produktu a nepřerušovanou dodávku produktu organizace zákazníkům
- Relevantní charakteristiky kvality a dodávky
- Hodnocení systému managementu kvality dodavatele
- Průřezové rozhodování a
- Posuzování schopností pro vývoj softwaru, přichází-li to v úvahu
Jak uplatnit požadavek z 8.3.5.2. 8.4.1.2. Proces pro výběr dodavatelů?
Tento požadavek na posuzování rizik v souvislosti s výběrem dodavatelů lze naplnit v dokumentovaném procesu, kde budou definována rizika a způsob jejich posuzování – hodnocení s ohledem na výběr dodavatelů. Mohou být stanovena rozmezí pro nízké riziko, střední riziko, vysoké riziko. Při vysokém riziku musí být stanoveno a realizováno opatření. Při středním riziku může a nemusí být stanoveno opatření /rozhodnutí např. na vedoucím nákupu/ a u nízkého rizika to může být volitelné to opatření na zlepšení či snížení rizika.
Nahoru8.4.2.4.1. Audity prováděné druhou stranou
A dále kapitola 8.4.2.4.1. Audity prováděné druhou stranou
Organizace musí do svého přístupu k managementu dodavatele zahrnout proces auditu prováděného druhou stranou. Audity prováděné druhou stranou mohou využívat:
- Posuzování rizik dodavatele;
- Monitorování dodavatele;
- Vývoj systému managementu kvality dodavatele;
- Audity produktů;
- Audity procesů.
Organizace musí přinejmenším na základě analýzy rizik, včetně požadavků na bezpečnost produktu nebo požadavků předpisů, výkonnosti dodavatele a úrovně certifikace systému managementu kvality, dokumentovat kritéria pro určování potřeby, typu, četnosti a předmětu auditů prováděných druhou stranou.
Organizace musí uchovávat záznamy ze zpráv z auditů prováděných druhou stranou.
Jak uplatnit požadavek z 8.4.2.4.1. Audity prováděné druhou stranou?
Tento požadavek je naplněn při efektivním provedení auditu u dodavatele – auditu jak systému (ISO 9001/IATF 16949), tak i procesu (dle VDA 6.3). Při auditu u dodavatele je součástí posouzení rizik dodavatele a komunikace o těchto rizicích jak v průběhu auditu, tak i po auditu v rámci nápravných opatření. V dalších krocích jsou rizika řešena v rámci rozvoje systému kvality dodavatele.
Nahoru8.4.2.5. Rozvoj dodavatele
Organizace musí pro své aktivní dodavatele stanovit prioritu, typ, rozsah a časové plány požadovaných opatření pro rozvoj dodavatele. Vstupy pro toto stanovení musí mimo jiné zahrnovat:
- Záležitosti výkonnosti identifikované prostřednictvím monitorování dodavatelů
- Zjištění z auditu prováděného druhou stranou
- Stav certifikace systému managementu kvality prováděné třetí stranou
- Analýzu rizik.
Jak uplatnit požadavek z 8.4.2.5. Rozvoj dodavatele?
Při aktivitách v oblasti rozvoje dodavatele stanovuje organizace postupy pro komunikaci a podporu dodavatele na základě auditů, stavu certifikace (externích auditů) systému kvality dodavatele a analýzy rizik, kterou si provádí organizace. Obvykle mohou probíhat workshopy, setkávání, telekonference a obdobné aktivity, při kterých je podporován dodavatel za cílem snížení rizik v procesu, popř. systému dodavatele.
Nahoru8.5.6.1. Řízení změn – dodatek
Organizace musí mít dokumentovaný proces pro řízení změn a reagování na změny, které mají vliv na realizaci produktu. Důsledky každé změny, včetně změn vyvolaných organizací, zákazníkem nebo dodavatelem, musí být posouzeny.
Organizace musí:
- stanovit činnosti ověřování a validace, aby se zajistil soulad s požadavky zákazníka;
- validovat změny před jejich zavedením;
- dokumentovat důkazy z příslušné analýzy rizik;
- uchovávat záznamy o ověřování a validaci.
Jak uplatnit požadavek z 8.5.6.1. Řízení změn – dodatek?
V souvislosti s požadavkem na řízení změn je součástí dokumentace systému kvality stanoven proces pro řízení změn a reakce na změny. V tomto procesu si organizace stanovuje, jakým způsobem a kdo posoudí důsledky každé změny a jakým způsobem jsou dokumentovány důkazy z analýzy rizik. Prakticky to znamená vytvoření formulářů pro analýzu rizik s ohledem na změnové řízení – např. formulář Posouzení rizik při změnové řízení, kde budou brány v úvahy veškeré faktory, které mohou nastat.
Nahoru9.2.2.1. Program interních auditů
Organizace musí mít…