13.5.3
Monitorování a měření procesů
Doc. Ing. Alois Fiala, CSc., Ing. Monika Becková a kolektiv autorů
Požadavky na monitorování a měření procesů
Požadavky na monitorování a/nebo měření procesů vycházejí z celé řady různých oblastí. Jednou z nich je obecně nutná znalost chování procesů v čase (nutnou podmínkou možnosti proces řídit je aktuální znalost o jeho průběhu), druhou pak specifické aspekty jednotlivých manažerských přístupů vycházejících z norem a normativních dokumentů.
Abychom mohli shrnout základní požadavky z hlediska monitorování a měření procesů, nejprve je třeba si připomenout, co je vlastně přesně myšleno pod pojmem proces, jak se liší pojem monitorování od pojmu měření procesů, následně, jaké jsou výše zmiňované požadavky na monitorování a měření, a konečně, co má být výsledkem takového monitorování, resp. k čemu získaná data využít.
NahoruZákladní oblasti
Cílem je tedy specifikovat požadavky, které jsme si rozdělili do tří základních oblastí:
NahoruProcesy určené k monitorování a měření
Prvním krokem v našem procesu monitorování a měření (neboť i v tomto případě jde vlastně o proces) bude tedy stanovení:
Co (jaký proces) bude předmětem monitorování a měření?
Protože obecně využívaným základem řízení procesů je procesní přístup vycházející z norem řady ISO 9000 (a to i v tom případě, že o tom vlastně vedoucí pracovníci firem mnohdy ani nevědí), využijeme pro určení těchto procesů právě je. Zatímco produkt je ve smyslu norem řady ISO 9000 výsledkem procesu (obecně myšleno jakéhokoli), definuje norma ISO 9000 termín proces jako "soubor vzájemně souvisejících nebo vzájemně působících činností, který přeměňuje vstupy na výstupy“. Pokud se týká druhů procesů, norma zmiňuje následující základní skupiny procesů:
-
procesy manažerských činností,
-
procesy poskytování zdrojů,
-
procesy realizace produktu,
-
procesy měření, analyzování a zlepšování.
Tyto základní skupiny lze dále rozvinout do jednotlivých dílčích procesů (či "podprocesů“), jejichž vymezení bude v každé firmě individuální. Pro příklad slouží následující tabulka, která zároveň navrhuje variantu vhodnou pro daný proces – tedy zda monitorovat, či měřit.
Přehled procesů
Pozn. 1: Tabulka slouží pouze jako příklad, nejde o kompletní výčet všech možných procesů, které se v každé firmě budou alespoň zčásti lišit podle druhu prováděných činností a organizačního uspořádání.
Pozn. 2: Při určování procesů, které bude vhodné a užitečné monitorovat či měřit, můžeme dojít k závěru, že proces monitorování produktu a procesu se (zejména v případech, kdy jde o produkt nehmotný čili službu) prolíná, tedy monitorováním a měřením produktu vlastně monitorujeme zároveň proces, jako je tomu např. v následujícím příkladu 1 části směrnice "Monitorování a měření firemních procesů“ – 3. proces – "stavební výroba“.
Za proces lze tedy obecně považovat jakoukoli činnost nebo soubor činností, při nichž se využívají zdroje k přeměně vstupů na výstupy, přičemž výstup z jednoho procesu je často přímým vstupem do dalšího procesu. Obecný model procesního přístupu je založen na principu PDCA, který představuje následující kroky:
-
Plánuj (P): stanov cíle a procesy nezbytné k dosažení výsledků v souladu s požadavky a politikou.
-
Dělej (D): implementuj procesy.
-
Kontroluj (C): monitoruj a měř procesy a produkty ve vztahu k politice, cílům a požadavkům a podávej zprávy o výsledcích.
-
Jednej (A): prováděj opatření pro neustálé zlepšování výkonnosti procesu.
Za procesní přístup pak považuje norma ISO 9000 (základní principy a slovník) systematickou identifikaci a management procesů používaných v organizaci a zejména jejich vzájemné působení (všechno souvisí se vším).
Nahoru"Určení“ procesů
Našeho tématu se týká zejména oblast (C) cyklu PDCA – "monitoruj a měř procesy“. Vlastnímu monitorování nebo měření však musí předcházet fáze, kterou norma ISO 9001 ve svém čl. 4.1 Všeobecné požadavky nazývá "určení“ procesů – viz následující výtah.
Organizace musí:
-
určovat potřebné procesy a stanovit, jak jsou tyto procesy v rámci celé organizace aplikovány;
-
určovat posloupnost a vzájemné působení procesů;
-
určovat kritéria a metody potřebné pro zajištění efektivního fungování a řízení těchto procesů;
-
zajišťovat dostupnost zdrojů a informací nezbytných pro podporu fungování těchto procesů a pro jejich monitorování;
-
monitorovat, tam, kde je to možné, měřit a analyzovat tyto procesy;
-
uplatňovat opatření nezbytná pro dosažení plánovaných výsledků a neustálého zlepšování těchto procesů.
(Pozn.: Více viz např. také čl. 3/3 – "Management procesů s využitím systémových norem“ naší příručky).
Požadavek na monitorování a měření procesů se ale netýká jen systému řízení kvality specifikovaného v normách řady ISO 9000, obdobný požadavek najdeme i v dalších modelech systému řízení, pro příklad dva nejpoužívanější: EMS a OHSAS.
NahoruEMS
Systém environmentálního managementu dle ISO 14001, můžeme jej např. označit jako proces ochrany životního prostředí, požaduje měřit výsledky řízení environmentálních aspektů v organizaci a dále vytvořit, zavést a udržovat postupy pravidelného monitorování a měření klíčových znaků provozu v organizaci, které mohou mít významný environmentální dopad. Příklady souvisejících podprocesů pak můžeme znázornit formou následující tabulky.
Přehled procesů ochrany životního prostředí
NahoruOHSAS
Systém managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci dle OHSAS 18001, analogicky předchozímu jej můžeme označit jako proces bezpečnosti práce, požaduje měřit výsledky managementu rizika v oblasti BOZP v organizaci a dále vytvořit, implementovat a udržovat postupy pravidelného monitorování a měření výkonnosti v systému řízení BOZP organizace. Příklady souvisejících podprocesů pak můžeme znázornit formou následující tabulky.
Přehled procesů bezpečnosti práce
Na základě výše uvedeného a dle našich příkladů v tabulkách si tak můžeme určit procesy ve fiktivní organizaci například pomocí popisu ve směrnici – viz následující krátké příklady.
Příklad 1 – SŘ xx/13_1: "Monitorování a měření firemních procesů“ – výtah:
ÚVOD
Prostřednictvím monitorování a měření zjišťujeme, zda naše produkty, procesy a celý systém managementu dosahují shody se všemi relevantními požadavky. Údaje získané monitorováním a měřením následně management společnosti analyzuje a přijímá taková opatření, aby docházelo k dalšímu zlepšování produktu, procesů a celého systému managementu v naší společnosti.
V celkovém systému monitorování a měření definujeme postupy pro provádění:
-
monitorování a měření procesů,
-
monitorování a měření v rámci ochrany životního prostředí a bezpečnosti práce,
-
monitorování a měření produktů,
-
monitorování spokojenosti zákazníka,
-
interních auditů,
-
analýz údajů a zlepšování.
Způsoby monitorování, měření, analýz a zlepšování vedení společnosti plánuje a zároveň určuje metody jejich provádění s návazností na využití statistických metod ke sledování trendů vývoje. Všichni odpovědní pracovníci, kteří
měření provádějí nebo se na něm podílejí, jsou s těmito metodami v rámci porad a školení včas seznamováni.
MONITOROVÁNÍ A MĚŘENÍ PROCESŮ
Procesy, které jsme definovali v Příručce kvality, monitorujeme a měříme prostřednictvím stanovených metrik. Tyto metriky jsou uvedeny vždy na konci směrnice druhé úrovně, která popisuje daný proces. Za zajištění monitorování nebo měření je odpovědný vždy vlastník procesu. Společnost monitoruje a měří základní procesy uvedené dále.
1. Proces: "Nákup materiálu“
Metriky: množství, kvalita, úplnost dodávky, funkčnost.
Způsob monitorování a měření:
-
vstupní kontrola,
-
zkoušky materiálu.
Záznam: dodací list, výdejka, faktura (podpis dokladu odpovědným pracovníkem), protokol o zkoušce.
2. Proces: "Nákup služeb“
Metriky: kvalita, způsobilost, počet vad a nedodělků, počet závad.
Způsob monitorování a měření:
Záznam: doklad způsobilosti, zápis ze zákaznického auditu, zápis do stavebního/montážního deníku, předávací protokol.
3. Proces: "Stavební výroba“
Metriky: počet vad a nedodělků, počet závad, počet reklamací, dodržení termínů, shoda s dokumentací.
Způsob monitorování a měření:
Záznam: zápis do stavebního/montážního deníku, zápis z kontrolního dne, zkušební protokol, záznam do kontrolního a zkušebního plánu, předávací protokol, atest.
4. Proces: "Interní audit“
Metriky: dodržení ročního programu auditů (počet auditů, cíle programu, počet prověřovaných míst, počet prověřených článků norem), počet zjištění z interního auditu, způsobilost auditorů, počet neshod z externího auditu.
Způsob monitorování a měření:
Záznam: zpráva z auditu, evidence neshod a opatření, doklady způsobilosti auditorů.
5. Proces: "Nápravná a preventivní opatření“
Metriky: počet odstraněných neshod, účinnost opatření.
Způsob monitorování a měření:
-
kontrola opatření,
-
interní audit,
-
externí audit.
Záznam: zpráva z auditu, evidence neshod a opatření.
6. Proces: "Reklamace“
Metriky: počet vyřízených reklamací, počet nespokojených zákazníků z důvodu vyřizování reklamace, náklady na opakovanou reklamaci.
Způsob monitorování a měření:
Záznam: reklamační protokol, evidence reklamací v informačním systému.
***
Příklad 2 – SŘ xx/14_1: "Určení procesů a jejich monitorování“ – výtah:
1. Účel
Cílem dokumentu je:
a) určení rozhodujících procesů potřebných pro systém managementu kvality a jeho rozvoj;
b) stanovení plánů těchto procesů, v nichž jsou určeny řídicí metody, potřebné zdroje, způsob monitorování a validace procesních kroků, jejich logické návaznosti, kritéria přijatelnosti s uvedením cíle kvality tak, aby bylo naplněno hlavní poslání společnosti, kterým je poskytování služeb a plnění potřeb a požadavků zákazníků;
c) stanovení zásad pro řízení procesů a jejich trvalého zlepšování.
2. Realizační procesy a jejich řízení
2.1 Obecně:
Všechny procesy, probíhající ve společnosti, jsou vhodným způsobem řízeny. Za tím účelem jsou rozděleny do jednotlivých pracovních kroků či operací, které zahrnují:
-
popis pracovního postupu;
-
popis technologie, pokud je to vhodné;
-
stanovení měřicích míst a měřených veličin;
-
nezbytné zdroje;
-
kvalitativní ukazatele;
-
související předpisy a odkazy;
-
stanovené záznamy.
Paralelně k jednotlivým pracovním krokům jsou vypracovány příslušné kontrolní plány, jež popisují:
-
kontrolní prostředky, znaky a postupy;
-
četnost kontrol a měření;
-
odpovědnost za provedení kontrol a měření.
2.2 Řízení procesů:
Pro řízení standardních procesů se, mimo zásad uvedených v čl. 2.1, používá několik druhů řízené dokumentace, která je součástí dokumentace systému managementu kvality společnosti. Procesy jsou pravidelně monitorovány a měřeny a všechny odchylky procesu a nežádoucí kolísání jeho parametrů jsou systematicky přezkoumávány a jsou neprodleně přijata nápravná či preventivní opatření k zabránění výskytu a opakování odchylky. Základní popis jednotlivých procesů uvedených v odst. 2.3 je v jednotlivých přílohách…