18.2.3.1
Nové požadavky na SMBOZP
Ing. Monika Becková
NahoruÚvod
V předchozích odstavcích jsou stručně popsány jednotlivé požadavky
specifikace OHSAS 18001:1999, dosud používané jako základ pro ty organizace,
které chtěly využít tento systémový nástroj prevence v oblasti bezpečnosti
práce a ochrany zdraví při práci. Připomeňme si, že systémový přístup k řízení
a k rozvíjení BOZP má za cíl vytvořit, dokumentovat, uplatňovat a udržovat
takový systém řízení, který bude jednak naplňovat požadavky předpisové základny
v této oblasti, jednak umožní neustálé zlepšování jeho efektivnosti ve vztahu k
měnícím se podmínkám. Zopakujme si základní principy známé z norem řady ISO
9000 a uplatňované odpovídajícím způsobem rovněž v systému managementu
BOZP:
-
princip trvalého zlepšování, známý ze systémů kvality a
navazující na metodiku "PDCA“,
-
systémový přístup,
-
princip vedení a řízení zaměstnanců,
-
princip zapojení zaměstnanců,
-
princip rozhodování založený na faktech.
Míra podrobnosti systému, rozsah dokumentace a velikost zdrojů na
zajištění tohoto systému závisí, analogicky na systému kvality, na velikosti
organizace a rozsahu nabízených výrobků či služeb.
NahoruCo je cílem?
Cílem bezpečnosti práce je odstranit nebo omezit na přijatelnou
úroveň rizika ohrožení zdraví a životů lidí vyplývající z pracovních činností.
Cílem uplatnění systémového přístupu v této oblasti je pak povýšení řízení od
reaktivního přístupu, kdy pouze reagujeme na vzniklou situaci (incident), již
řešíme, k tzv. "proaktivnímu přístupu“, kdy analýzou nebezpečí, výchovou,
výcvikem a zapojením všech zainteresovaných stran incidentům předcházíme. Tento
posun znázorňuje následující obrázek:
Vytvořený a zavedený systém řízení bezpečnosti práce v podniku na
principu prevence musí pokrývat veškeré vykonávané činnosti a zároveň musí
umožňovat trvalé zlepšování pracovních podmínek a chování lidí v pracovním
procesu při zapojení všech vedoucích i řadových zaměstnanců podniku do
systému.
NahoruHistorie revize
Původní specifikace (nikoli norma, jako je tomu nyní) pod
označením OHSAS 18001:1999, která je již dostatečně známá a využívaná jako
nástroj řízení bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci v řadě organizací
nejrůznějšího zaměření a velikosti v České republice, vznikla jako jeden z
možných systémů použitelných pro řízení a prevenci v oblasti BOZP, na jehož
základě bylo možné nejen řídit systém, ale také jej posuzovat a certifikovat
nezávislými certifikačními orgány.
NahoruKompatibilita s ostatními normami
Tak jako v jiných oblastech systémů managementu (ISO 9001, ISO
14001 a řada dalších) se samozřejmě praxe a požadavky s tím související
vyvíjely a po čase bylo nutno zastaralé a nevyhovující prvky nahradit
novějšími. V oblasti systémů managementu BOZP (dále též pouze "SMBOZP“) šlo
navíc o posílení stále více využívaného tzv. "integrovaného systému řízení“ a
vytvoření takové normy OHSAS, která bude více kompatibilní v současnosti s
nejvíce využívanými modely pro integrované systémy, což jsou ISO 9001 (kvalita)
a ISO 14001 (ochrana životního prostředí). Schválení a používání revize OHSAS
18001 samozřejmě není lék na vyřešení všech problémů souvisejících se SMBOZP v
organizacích, ale norma je nepochybně jedinečná ve svém globálním pojetí a její
využití jako nástroje řízení představuje praktickou cestu k lepšímu pracovnímu
prostředí a zlepšení bezpečnosti práce i ochrany zdraví při práci
prostřednictvím efektivního systému řízení.
NahoruPostup revize
Připomeňme si stručně vývoj prací (ze kterého je mimochodem vidět
složitost a náročnost takového procesu) na této revizi:
-
v roce 2005 začala pracovní skupina OHSAS, kterou tvoří
nezávislá skupina odborníků složených z národních normalizačních a
certifikačních organizací (Project Group OHSAS), proces revize OHSAS 18001:1999
s ohledem na již zmiňovanou potřebu reagovat na nové zkušenosti, změny a
dosavadní vývoj v této oblasti,
-
v lednu 2006 byl dán pracovní skupinou, která pracovala na
normě BS OHSAS 18001, k veřejné diskuzi první návrh,
-
v říjnu 2006 byly k tomuto návrhu v rámci setkání mezinárodní
pracovní skupiny OHSAS v Madridu přijaty připomínky,
-
po jejich zapracování vychází 30. 11. 2006 WD2 ("working
draft“ neboli pracovní návrh),
-
k tomuto návrhu byly na dalším setkání v březnu 2007 v Šangaji
přijaty další komentáře,
-
konečně dne 31. 7. 2007 vychází BS OHSAS 18001:2007:
"Occupational health and safety management systems. Requirements“, která ruší a
nahrazuje specifikaci OHSAS 18001:1999,
-
v České republice prostřednictvím ČNI (Český normalizační
institut) v březnu 2008 vychází ČSN OHSAS 18001:2008 : "Systémy managementu
bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci - Požadavky“,
-
v současné době probíhají práce na revizi OHSAS 18002:2002 -
"Směrnice pro zavádění OHSAS 18001“, pracovní návrh BS OHSAS 18002 je plánován
na září 2008,
-
v listopadu 2008 má vyjít BS OHSAS 18002:2008,
-
v závislosti na předchozím vyjde ČSN OHSAS 18002 pravděpodobně
v květnu až červnu 2009.
NahoruPlatnost certifikátu dle OHSAS 18001:1999
Výše zmiňovaná pracovní skupina se zároveň dohodla na tzv.
přechodném období, které je do 1. 7. 2009. Po tuto dobu jsou ještě platné
stávající certifikáty vydané dle OHSAS 18001:1999, tato doba je zároveň určena
pro zapracování nových požadavků do již certifikovaných systémů a převod těchto
certifikátů na nové, osvědčující shodu s požadavky revize tak, aby pokud možno
všechny stávající certifikáty byly nahrazeny novými v rámci pravidelných dozorů
případně recertifikací. Jednotlivé certifikační orgány by měly své
certifikované klienty o postupu, který budou v rámci přechodu na požadavky CSN
OHSAS 18001 uplatňovat, také v současné době písemně informovat.
Po skončení přechodného období by měly být všechny certifikáty
vydané ještě dle OHSAS 18001:1999 staženy a prohlášeny za neplatné.
NahoruJe nová norma zcela nová?
Hned na úvod si řekněme, že celkově vzato o žádné převratné změny
oproti předchozí specifikaci OHSAS 18001:1999 nejde. Z velké části znamená
změna spíše upřesnění definic, formulací, požadavků, některé takové změny jsou
z hlediska praxe dokonce spíše formální, jak je zřejmé z následujícího
přehledu. Jsou ale některé změny, které naopak budou mít zásadní dopad na
SMBOZP, resp. jejich význam rozhodně není zanedbatelný. Je možno je rozdělit do
dvou kategorií:
NahoruZměny
-
nové definice a požadavky, které v původní specifikaci nebyly,
ale řada organizací je zná z jiných norem (zejména ISO 14001),
-
nové definice a požadavky specifické pro oblast BOZP (zde jde
zejména o rozšíření požadavků na identifikaci nebezpečí, management změny,
vyšetřování incidentů a spoluúčast).
Pro zajímavost dodáváme, že požadavky na SMBOZP (tedy vlastní
kapitola 4, která specifikuje prvky systému) jsou uvedeny v předchozí verzi na
celkem cca 7 stranách (zbytek zabírá stále týž obrázek PDCA), nyní jde o 10
stran hustě popsaného textu.
NahoruPřehled změn
(Pozn.: v následujícím textu budeme vycházet z české normy CSN
OHSAS 18001:2008.)
NahoruStatut normy
-
Specifikace OHSAS dostává statut normy, což podle
autorů odráží rostoucí zájem o využití OHSAS 18001 jako východiska pro národní
normy.
NahoruZvýšení kompatibility
-
Zvýšení kompatibility zejména s požadavky ISO 14001.
Členění jednotlivých článků je nyní více kompatibilní s normami EN ISO
9001:2000 a zejména s EN ISO 14001:2004, což lépe umožňuje zavedení
"integrovaných systémů managementu“; podkapitoly 4.3.3 a 4.3.4 byly sloučeny
jako samostatná část "Cíle a programy“ analogicky s ISO 14001 (dosud řada
firem, které například chtěly do stávající Příručky jakosti nebo Příručky
environmentálního managementu zapracovat požadavky specifikace OHSAS, narážely
na mnohdy formální potíže s jiným číslováním kapitol, obsahově podobných, ne-li
skoro totožných, což následně řešily mnohdy zcela nesmyslným a komplikovaným
strukturováním kapitol nebo vytvářením složitých tabulek křížových odkazů tak,
aby se uživatelé mohli orientovat v návaznosti příslušných částí těchto
dokumentů na jednotlivé požadavky relevantních norem). Navíc vydání z roku 1999
obsahuje odkazy na již neplatnou normu ISO 14001:1996, která byla mezitím
rovněž revidována.
NahoruUpřesnění
-
Upřesnění některých stávajících pojmů. Je nově
definován pojem nebezpečí, definice nadále neodkazuje na "škody na majetku nebo
pracovním prostředí“, jež přímo nesouvisejí se SMBOZP ve smyslu tohoto
standardu OHSAS; nebezpečí škody na majetku tedy již není nebezpečím ve smyslu
SMBOZP. Termín "přípustné riziko“ byl nahrazen termínem "přijatelné
riziko“.
NahoruDemingův cyklus
-
Demingův cyklus není již rozpracován na začátku každého
článku (v předchozí specifikaci začínala každá hlavní kapitola obrázkem
vycházejícím z modelu PDCA, což byl další rozdíl oproti ostatním systémovým
normám).
NahoruUpřesnění implementace SMBOZP
-
Upřesnění implementace SMBOZP - dříve používaná
formulace "vytvořit a udržovat“ (postup) je nahrazena vesměs přesnějším
"vytvořit, implementovat a udržovat“ (to se promítá do těch požadavků, kde jsou
nutné specifikované postupy pro nějakou činnost).
NahoruZdraví
-
Na význam zdraví je kladen větší důraz, než tomu bylo
dříve; také byla doplněna nová definice "poškození zdraví“.
NahoruNové definice a požadavky
-
Doplnění některých nových definic a požadavků (objevují
se nové požadavky právě v souvislosti s kompatibilitou s ISO 9000:2005 a ISO
14001, např. hodnocení souladu, byly doplněny nové definice, jako je nápravné
opatření, preventivní opatření, postup, dokument, záznam).
NahoruRozšíření požadavků
-
Podstatné rozšíření požadavků na identifikaci nebezpečí a
hodnocení rizik. Postup pro analýzu a řízení rizik by měl nově zahrnovat
nebezpečí a rizika BOZP ve vztahu ke změnám v organizaci, SMBOZP a jeho
činnostem, rovněž chování, schopnosti a jiné lidské faktory jako součást
uvažovaných možných ohrožení v identifikaci nebezpečí, řízení rizik a určování
kontroly (opatření) a konečně v odpovědnostech, výcviku a informovanosti.
NahoruPožadavky na spoluúčast a konzultaci
-
Nové požadavky na spoluúčast a konzultaci (část
komunikace a konzultace je doplněna o novou pasáž spoluúčast, která zapojuje
podstatně více zaměstnance a další pracovníky řízené organizací či externí
zainteresované strany do otázek spojených se SMBOZP).
NahoruPožadavky na vyšetřování incidentů
-
Nové požadavky na vyšetřování incidentů (incident je
chápán jako zdroj informací k analýze základních nedostatků, příležitostí ke
zlepšení, nápravných a preventivních opatření).
NahoruPožadavky na management změn
-
Nový požadavek na management změny (nyní je zahrnut už
ve fázi plánování, identifikace nebezpečí a hodnocení rizik) musí zahrnovat
veškeré plánované změny, které by mohly mít vliv na SMBOZP; postup pro analýzu
a řízení rizik by měl nově zahrnovat změny nebo navrhované (plánované) změny v
organizaci, jejích činnostech nebo materiálech a dále modifikace SMBOZP včetně
přechodných změn, a jejich dopad na provoz, procesy a činnosti).
Pro přehlednost uvádí porovnání prvků kap. 4 : "Požadavky na
systém managementu BOZP“ specifikace OHSAS 18001:1999 a ČSN OHSAS 18001:2008 následující tabulka.
Porovnání požadavků
NahoruPorovnání termínů a definic
V následující tabulce je uveden souhrnně přehled pojmů a definic z
normy ČSN OHSAS 18001 a nové definice jsou porovnány s dřívějšími. Definice
nejsou citovány v úplném znění, výčet slouží spíše pro představu o povaze a
rozsahu změn. Pro zajímavost doplňujeme, že v předchozí specifikaci bylo celkem
17 definic, zatímco v nové normě je jich celkem 23, přičemž 1 původní
("bezpečnost“) chybí a pojmy "nežádoucí událost“ a "nehoda“ byly nahrazeny
jedním pojmem "incident“. Bylo tedy doplněno 8 nových pojmů, které jsou ale v
převážné většině známé z norem ISO 9000 nebo ISO 14001.
Přehled změn v definicích a pojmech SMBOZP
NahoruK čemu je to dobré?
Stručně řečeno, norma OHSAS popisuje základní požadavky, které
musí organizace naplnit, aby zavedla účinný systém managementu BOZP. Výhody
použití normy:
-
Je vyzkoušeným a promyšleným nástrojem (návodem) k systémovému
přístupu.
-
Je slučitelná s ISO 9001, ISO 14001.
-
Je to mezinárodně známá a uznávaná norma.
-
Je univerzální (uplatnitelná pro veškeré obory podnikání).
-
Umožňuje řídit rizika BOZP a zlepšovat výkonnost organizace v
tomto směru.
-
Je vhodným nástrojem prevence (předcházení úrazům, sankcím,
pokutám, odškodnění).
Je ale třeba upozornit že soulad s ČSN OHSAS 18001:2008 ovšem
nezajišťuje sám o sobě imunitu před nesplněním požadavků právních
předpisů!
NahoruPřehled požadavků ČSN OHSAS 18001:2008
V následujících odstavcích je uveden souhrnným způsobem přehled
jednotlivých požadavků normy ČSN OHSAS 18001:2008 (dále pouze "norma“),
zaměřený vesměs na nové požadavky a změny oproti předchozí specifikaci. Pro
zajímavost a na podporu povědomí o integrovaných systémech řízení je doplněn
již v některých těchto odstavcích i komentář ukazující na souvislosti s
požadavky ISO 14001 na systémy environmentálního managementu (dále jen "EMS“),
a poznámky k významu některých požadavků. Poznámky jsou v textu odlišeny
kurzívou.
V další kapitole se pak budeme věnovat podrobně jednotlivým
ustanovením normy s vazbou na některé požadavky právních předpisů obecně platné
v ČR v oblasti BOZP bez ohledu na to, zda organizace uplatňuje SMBOZP dle této
normy či nikoli, a také další návaznosti na integrované systémy řízení včetně
příkladů implementace jednotlivých požadavků v praxi.
I. Všeobecné požadavky
NahoruVšeobecné požadavky
Norma požaduje, aby organizace v souladu s jejími ustanoveními
systém managementu BOZP:
Tyto požadavky se vztahují na organizaci, která má v úmyslu využít
normu pro některý z následujících (základních) účelů, z nichž první je
prioritou a základním smyslem SMBOZP:
II. Politika BOZP
NahoruPolitika BOZP
Stejně jako politika kvality nebo environmentu představuje
základní dokument vyjadřující rozhodnutí (závazek) vedení o svém přístupu k
SMBOZP. Na rozdíl od předchozí specifikace norma stanovuje na tento dokument a
činnosti s ním související více požadavků. Politika musí (samozřejmě v oblasti
BOZP organizace) zjednodušeně řečeno:
-
odpovídat povaze a rozsahu rizik,
-
obsahovat závazek k prevenci a k neustálému zlepšování (nově
doplněno analogicky k EMS, kde politika musí obsahovat závazek k prevenci
znečišťování životního prostředí, zde se jedná o prevenci vzniku úrazů a
poškození zdraví a zlepšování řízení a výkonnosti organizace v této
souvislosti),
-
obsahovat závazek (alespoň) k plnění relevantních požadavků
právních předpisů a dalších požadavků,
-
poskytovat rámec pro stanovování a přezkoumávání cílů BOZP
(nově doplněno),
-
být dokumentována, implementována, udržována,
přezkoumávána.
Politika musí být dostupná zainteresovaným stranám a musí o ní být
tzv. komunikováno se všemi osobami řízenými
organizací.
Pozn.: Politika určuje celkový záměr
managementu. Musí být vypracováno dokumentované prohlášení schválené vrcholovým
vedením (autorizované), které je možno integrovat do stávající politiky QMS/EMS
(pokud ne, musí být konzistentní s ostatními). Politika má být realistická -
odpovídat povaze a rozsahu rizik (ne je nadhodnocovat či podhodnocovat), ale
nesmí být formální! Politika má být srozumitelná, souhrnná a sdělována jak v
organizaci, tak i zainteresovaným stranám. III. Plánování
NahoruPlánování
Plánování v oblasti BOZP obecně zahrnuje následující části:
A. Identifikace nebezpečí, posuzování rizika, určování způsobu
řízení
Musí být vytvořen, implementován a udržován postup, tj. nějaká
směrnice (metodika, metodický postup).
NahoruIdentifikace nebezpečí
Identifikace nebezpečí
Postupy pro průběžnou identifikaci nebezpečí a hodnocení rizik
musí brát v úvahu:
-
běžné a mimořádné činnosti,
-
činnosti všech osob, které mají přístup na pracoviště (to
zahrnuje i subdodavatele, návštěvy apod.),
-
lidské chování, způsobilosti a další lidské faktory (nový
požadavek),
-
identifikovaná nebezpečí vznikající mimo pracoviště, která
mohou ovlivnit BOZP na pracovišti (nový požadavek),
-
nebezpečí v okolí pracoviště způsobená prací na pracovišti
organizace (nový požadavek),
-
infrastrukturu, vybavení a materiály na pracovišti
-
změny nebo navrhované změny v organizaci, jejích aktivitách
nebo materiálech,
-
úpravy SMBOZP včetně dočasných změn (nový požadavek -
"management změn“),
-
jakékoliv požadavky právních předpisů související s BOZP
organizace,
-
návrh pracovišť, procesů, zařízení, strojů/vybavení,
provozních postupů a organizace práce, včetně jejich přizpůsobení lidským
schopnostem (nový požadavek).
Pozn.: Celý proces identifikace a hodnocení
rizik (označovaný často v praxi pojmem analýza rizik) má několik etap, z nichž
některé se vzájemně prolínají. Jsou to následující: -
příprava na posuzování rizik (stanovení účelu s ohledem i
na rizikové faktory dle zák. č. 258/00 Sb., v pl. zn.),
-
výběr posuzovaných objektů (systémů) a částí
(subsystémů),
-
Identifikace nebezpečí:
-
pracoviště (objektivní měření rizikových faktorů,
sledování při práci, logistika, pohovory se zaměstnanci),
-
činnosti,
-
produkty,
-
identifikace exponovaných zaměstnanců,
-
Iidentifikace stávajících opatření (zda jsou dostatečné a
odpovídají právním předpisům),
-
vyhodnocení míry rizika (dle stanovené metodiky),
-
zvážení, zda riziko ne/může být odstraněno,
-
řízení rizika (výsledky těchto posouzení slouží jako
východisko při určování způsobu řízení příslušných opatření),
-
zpětná vazba (monitorování, měření).
Nově je požadavek na postup rozšířen o management změny - před
zavedením jakýchkoli změn je nutno "identifikovat nebezpečí a rizika v oblasti
BOZP spojená se změnami v organizaci, SMBOZP nebo v jejích činnostech“.
NahoruMetodika pro hodnocení rizik
Metodika pro hodnocení rizik
Metodika musí zajišťovat již zmiňovaný proaktivní přístup a
přiměřeně umožnit ohodnocení míry rizik včetně stanovení jejich pořadí
(priorit). Musí poskytovat dokumentovaný výstup (registr
rizik).
Pozn.: V praxi se používají různé metodiky,
příklad již obsahuje i kap. Příklady realizace této příručky, dalším příkladům se ještě
budeme věnovat. Některé metodiky vycházejí z norem (např. ČSN EN 1050),
používají se metodiky:
-
kvalitativní (slovní popis - jednoduchý
provoz),
-
polokvantitativní,
-
kvantitativní (číselné údaje pravděpodobnosti - např. počet incidentů/100 tisíc cyklů apod.),
-
pro běžnou praxi "bodová“ metoda: MR = (Č/P x N) +
E,
kde
MR = míra rizika,
Č = četnost,
P = pravděpodobnost výskytu,
N = následky,
E = doba expozice.
Určování způsobu řízení
NahoruUrčování způsobu řízení
Výsledky z předchozího hodnocení a stanovení…