dnes je 29.4.2024

Input:

Revize normy ISO 14001:2015 - 10. Část - Zlepšování

30.10.2017, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.100
Revize normy ISO 14001:2015 – 10. Část – Zlepšování

Ing. Monika Becková

10 Zlepšování

Kapitola 10 navazuje na původní kap. 4.5.3 (Neshoda, opatření k nápravě a preventivní opatření). Kromě tohoto přesunu se v zásadě změny týkají pouze přesnějších formulací požadavků. K výraznější změně patří úprava týkající se preventivních opatření. To je změna srovnatelná s novou ISO 9001.

Kapitola 10 se nyní skládá z 3 ucelených dílů, v nichž jsou obsaženy požadavky na neshody, nápravná opatření a zlepšování.

Již zde nenajdeme požadavky označené jako preventivní opatření (stejně jako nejsou v této původní podobě součástí ISO 9001); jednak se tento termín v obou nových normách nepoužívá, a jednak požadavky s tím související jsou nově obsahem čl. 6.1 (Opatření pro řešení rizik a příležitostí). Kapitola je ale oproti předchozí verzi více strukturovaná.

Kapitola 10 má následující části:

  • 10.1 Obecně

  • 10.2 Neshoda a nápravné opatření

  • 10.3 Neustálé zlepšování

10.1 Obecně

Dalo by se říci, že článek částečně obsahuje požadavky původně stanovené ve stávajícím čl. 4.5.3 (Neshoda, opatření k nápravě a preventivní opatření), resp. s nimi úzce souvisí. Nicméně předchozí verze normy obecná (úvodní) ustanovení k problematice neshod a opatření v této podobě nemá. Obecná část je v podstatě součástí přímo čl. 4.5.3.

Původně:

Není adekvátní článek.

Nyní:

Organizace musí:

  • Určit příležitosti ke zlepšování (viz 9.1, 9.2 a 9.3);

  • Realizovat nezbytná opatření pro dosažení zamýšlených výstupů (cílů EMS).

Pozn.1: I když je formulace požadavků nově doplněná, smysl celé části normy se nemění. Je doplněna souvislost mezi požadavky článků 9.1 - Monitorování, měření, analýza a vyhodnocování, 9.2 – interní audit, a 9.3 – Přezkoumání systému managementu, a určováním potřeby jak nápravných opatření, tak i příležitostí ke zlepšování, které musí vycházet ze zjištění a jejich analýz.

Pozn.2: Příloha A normy k tomu dodává příklady zlepšování, které může probíhat reaktivně (např. nápravné opatření), postupně (např. neustálé zlepšování), skokovou změnou (např. průlom), kreativně (např. inovace) nebo reorganizací (např. transformace). Nutno dodat, že tyto příklady se v podstatě shodují se způsoby zlepšování doporučovanými novou normou ISO 9001.

10.2 Neshoda a nápravné opatření  

Článek obsahuje požadavky původně stanovené ve stávajícím čl. 4.5.3 (Neshoda, opatření k nápravě a preventivní opatření). Změnou je, jak již bylo zmíněno, zejména to, že norma nezmiňuje preventivní opatření jako samostatný termín, zejména z toho důvodu, že preventivní opatření je nyní součástí kapitoly 6.1, jako součást opatření pro řešení rizik a příležitostí. Tato změna je stejná jak pro oblast EMS, tak pro oblast kvality.

Původně:

Organizace musí vytvořit, zavést a udržovat postupy pro:

  • Řešení skutečných nebo potenciálních neshod,

  • Přijetí opatření k nápravě a preventivních opatření.

Postupy musí definovat požadavky pro identifikování a nápravu neshody z důvodů:

  1. přijetí opatření, které povedou ke zmírnění environmentálních dopadů;
  2. zkoumání neshody, určování příčiny, přijímání opatření v zájmu zabránění jejich opakování;
  3. vyhodnocování potřeby zavést opatření k předcházení neshody a .... pro zamezení jejich výskytu;
  4. zaznamenávání výsledků přijatého opatření .....;
  5. přezkoumávání efektivnosti přijatého opatření .....

A dále:

  • Opatření musí odpovídat rozsahu problémů a vzniklým environmentálním dopadům.

  • Organizace musí zajistit, aby byly provedeny všechny potřebné změny v dokumentaci EMS.

Nyní:

Vyskytne-li se neshoda, musí organizace:

  1. reagovat na
Nahrávám...
Nahrávám...