2.2.86
Revize normy ISO 14001:2015 – 4. Část – Kontext organizace
Ing. Monika Becková
4 Kontext organizace
V předchozím článku jsme se věnovali přehledu změn nové normy pro systém environmentálního managementu (EMS) obecně. Nyní přejdeme k popisu změn jednotlivých požadavků počínaje zcela novou kapitolou 4, upravující tzv. kontext organizace.
Kapitola 4 má čtyři části a specifikuje (stejně jako v oblasti systému managementu kvality dle ČSN EN ISO 9001:2016) požadavky týkající se porozumění souvislostem, rozsahu a vztahům EMS organizace s okolním prostředím, zainteresovanými stranami a dalšími záležitostmi, které jej ovlivňují. Kapitola 4 je jednou z nových částí normy, která částečně zahrnuje požadavky dřívějšího článku 4.1 (Všeobecné požadavky).
Kapitola týkající se kontextu zavádí nově požadavky zejména ve vazbě k následujícím termínům:
Kapitola 4 má nyní následující části:
-
4.1 Porozumění organizaci a jejímu kontextu
-
4.2 Porozumění potřebám a očekáváním zainteresovaných stran
-
4.3 Stanovení rozsahu systému environmentálního managementu
-
4.4 Systém environmentálního managementu
4.1 Porozumění organizaci a jejímu kontextu
Už sám název napovídá, že předpokladem porozumění organizaci je její kontext. Kontext organizace není explicitně v předcházející verzi normy zmiňován (viz ČSN EN ISO 14001:2005), nicméně souvislosti se dají identifikovat možná ve čl. 4.1, ale spíše v úvodu této verze normy. Pokud použijeme srovnání obou verzí, je zřejmé, že v určitém ohledu měl být kontext organizace brán v úvahu i dosud, součástí požadavků však nebyl, spíše se objevují souvislosti v rámci úvodního komentáře (viz čl. Úvod).
Původně:
Organizace řídí svůj environmentální profil, resp. dopady svých činností v kontextu environmentálních zákonů, opatření na ochranu životního prostředí, zájmu zainteresovaných stran na udržitelném rozvoji apod.
A dále také, úroveň podrobností a komplexnosti EMS je třeba chápat v kontextu různých faktorů, jako je rozsah systému, velikost organizace, povaha jejích činností, výrobků či služeb.
Nyní:
Organizace musí:
Tyto záležitosti musí mj. zahrnovat tzv. environmentální podmínky, které mohou ovlivnit organizaci nebo jsou organizací ovlivněny.
Pozn.: srovnáme-li jinak velmi podobné požadavky článků 4.1 normy ČSN EN ISO 14001:2016 a ČSN EN ISO 9001:2016, můžeme nalézt zejména následující rozdíly (kromě jiného smyslu a zaměření norem, samozřejmě):
-
ISO 9001 používá termín "aspekt", zatímco ISO 14001 v téže souvislosti obsahuje termín "záležitost"; aspekty totiž zůstávají obsahem čl. 6 Plánování (jako environmentální aspekty tak, jak je známe z dosavadního vydání normy);
-
ISO 14001 obsahuje navíc požadavek na zapracování environmentálních podmínek do kontextu organizace.
-
ISO 14001 naopak v tomto článku vůbec neobsahuje požadavek na monitorování a přezkoumávání informací o aspektech, resp. záležitostech (požadavek ale bude vyplývat z dalšího textu).
O jaké záležitosti se vlastně jedná? A co znamená termín "environmentální podmínky" v praxi? Pro přesnější představu použijeme několik definic.
Definice pojmů:
-
Environmentální podmínky (ČSN EN ISO 14001:2005) = stav nebo charakteristika životního prostředí (tj. prostředí, ve kterém organizace provozuje svoji činnost) v určitém okamžiku.
-
Kontext (protože ČSN EN ISO 14001:2016 definici tohoto termínu neobsahuje, použijeme definici z ČSN EN ISO 9000:2016) = kombinace interních a externích aspektů, které mohou mít vliv na přístup organizace při rozvíjení a dosahování cílů. Uvedená definice používá pojem aspekt, v této souvislosti bychom měli použít termín "záležitost", jako hledisko, stanovisko, zorný úhel, nebo také síla uplatňující se v nějakém procesu.
Stanovení kontextu je též definováno normou pro management rizik takto:
-
Stanovení kontextu (ČSN ISO 31000:2010) = vymezení vnějších a vnitřních parametrů, které mají být zohledněny, přičemž vnější kontext je definován jako vnější prostředí, ve kterém se organizace snaží dosáhnout svých cílů, a vnitřní kontext jako vnitřní prostředí, ve kterém se organizace snaží dosáhnout svých cílů.
V rámci EMS tedy budeme nadále používat termín "záležitost", abychom nezaměňovali tuto část za "environmentální aspekty" (v rámci EMS tak budeme mít nově definovány jak záležitosti, tak environmentální aspekty), a budeme analyzovat, zda tyto záležitosti jsou:
-
relevantní pro účel organizace, a
-
můžou ovlivňovat schopnost dosahovat zamýšlených výstupů celého EMS.
Pokud ano, jsou to ty záležitosti, které máme určit, které máme zvážit při určování rozsahu EMS, a na jejichž základě budeme určovat rizika a příležitosti v oblasti EMS.
Příklad:
Uvedené záležitosti mohou zahrnovat např. následující:
Interní záležitosti (dané vnitřním prostředím organizace):
-
Hodnoty (aktiva) organizace, které představuje např. management, organizační struktura, kompetence, technologie, informační systémy
-
Výkonnost organizace
-
Politiky, cíle, strategie
-
Vnitřní předpisy, dokumentace
-
Smluvní vztahy, vztahy s interními zainteresovanými stranami
Externí záležitosti (dané vnějším prostředím organizace):
-
Právní předpisy
-
Okolnosti vyplývající z technologie, konkurenčního, kulturního, sociálního a ekonomického prostředí
-
Vztahy s externími zainteresovanými stranami
-
Podpora podnikatelského prostředí (např. dotace)
Nesmíme zapomenout, že součástí záležitostí se stávají nově (na rozdíl od nové ISO 9001) environmentální podmínky.
Příklad:
Environmentální podmínky mohou zahrnovat např. následující:
Pozn.: v této části normy není výslovně požadovaná dokumentovaná informace. Z logiky věci (a zkušenosti např. s registry environmentálních aspektů) se nabízí vhodnost použití obdobné metody identifikace záležitostí. A vezmeme-li v úvahu, že (nejen) na základě identifikovaných záležitostí máme určit rozsah EMS a zejména plánovat opatření přijatá pro řešení rizik a příležitostí (o rizicích a příležitostech, které je třeba řešit, navíc už musí být udržovány dokumentované informace), bude vhodné záležitosti nejen identifikovat, ale zvážit i vhodnou metodiku, popř. způsob vedení dokumentace.
Interní a externí záležitosti mohou vést k rizikům a příležitostem pro EMS (pozor – čl. 6.1.1 už požaduje dokumentované informace!)
Příklad:
NahoruTabulka (registr) interních a externích záležitostí
4.2 Porozumění potřebám a očekáváním zainteresovaných stran
Nový článek týkající se kontextu. Souvislosti se ale dají identifikovat znovu zejména v úvodním článku předcházející verze (opět viz čl. Úvod).
Původně:
Organizace řídí svůj environmentální profil, resp. dopady svých činností v kontextu zájmu zainteresovaných stran na udržitelném rozvoji apod.
A dále, použití různých prvků EMS se může lišit mj. v závislosti na zapojených zainteresovaných stranách. Organizace také má zvažovat názory zainteresovaných stran při plánování cílů, komunikovat s nimi atd.
Nyní:
Organizace musí určit:
-
zainteresované strany, které jsou relevantní pro EMS;
-
relevantní potřeby a očekávání (tj. požadavky) těchto zainteresovaných stran;
-
které z těchto potřeb a očekávání se stanou závaznými povinnostmi.
O jaké strany se jedná? Pro přesnější představu použijeme opět definici.
Definice:
Jedná se tedy o jakoukoli stranu (externí či interní), tj. osobu, organizaci, skupinu:
-
Která má potřeby nebo očekávání vůči organizaci, a současně
-
Tyto potřeby či očekávání (požadavky) mají nebo můžou mít dopad (tedy jsou ve vztahu k organizaci relevantní).
Zainteresované strany mohou zahrnovat osobu (osoby) nebo skupiny, které se zajímají o environmentální výkonnost organizace nebo jsou environmentální výkonností organizace ovlivněny.
Jinak řečeno, pokud existuje osoba, organizace apod., která:
-
je relevantní pro EMS (= má potřeby nebo očekávání vůči organizaci), a
-
má požadavky relevantní pro EMS organizace (= požadavky mají nebo můžou mít dopad na EMS, popřípadě jsou závazné),
měla by být organizací identifikována jako relevantní zainteresovaná strana, a na základě jejích relevantních požadavků nebo dokonce závazných povinností z nich vyplývajících by měla organizace určovat rozsah EMS a plánovat opatření pro řešení rizik a příležitostí.
Příklady zainteresovaných stran:
-
Zřizovatel/vlastník
-
Zákazníci
-
Zaměstnanci
-
Externí spolupracovníci
-
Dodavatelé (obchodní partneři)
-
Kontrolní orgány a podobné instituce
-
Spolupracující organizace
Pozn.: požadavky zainteresované strany nemusí být nutně požadavky organizace samotné. V této souvislosti lze uvažovat o následujících případech:
-
Požadavky mohou vyplynout ze závazných povinností, jako jsou aplikovatelné zákony a předpisy, rozhodnutí, povolení, licence úřadů pověřených zákonodárnými…