2.2.89
Revize normy ISO 14001:2015 – 6. Část – Plánování
Ing. Monika Becková
6 Plánování
Kapitola 6 obnáší, na rozdíl od předchozí (páté) části návrhu nové normy, poněkud více podstatnějších změn, i když nepředstavuje tak velkou změnu, porovnáme-li starou a novou ISO 14001, jako je tomu v případě staré a nové ISO 9001. Měli bychom tedy přechod zvládnout snadněji.
Norma ISO 14001:2015 se nyní skládá ze dvou ucelených dílů, v nichž jsou jednak obsaženy požadavky dřívějších článků 4.3.1 (Environmentální aspekty), 4.3.2 (Požadavky právních předpisů a jiné požadavky), 4.3.3 (Cíle, cílové hodnoty a programy), zčásti se objevují i požadavky čl. 4.5.3 (část preventivních opatření), a jednak obsahují nové požadavky na Opatření pro řešení rizik a příležitostí.
Kapitola 6 přináší opět změny některých formulací (např. dokumentované informace nebo závazné povinnosti).
Na rozdíl od nové ISO 9001:2015 zde není obsažen samostatný článek věnovaný plánování změn (viz čl. 6.3 v ISO 9001).
Nová kapitola 6 normy ISO 14001 řeší v první části rizika, příležitosti, environmentální aspekty, závazné povinnosti a opatření pro jejich řešení, a ve druhé části cíle a programy.
Kapitola 6 má nyní následující části:
6.1 Opatření pro řešení rizik a příležitostí
Opatření týkající se rizik a příležitostí v takovémto rozsahu stávající norma nezahrnuje. Souvislosti bychom našli zejména v části kap. 4.6 (Vstupy pro přezkoumání vedením), kde bylo dosud potřeba zahrnout rovněž informace o změněných okolnostech včetně vývoje právních požadavků (což mohlo zahrnovat jak rizika, tak příležitosti).
Další paralelu pak můžeme nalézt zejména v odst. 4.5.3 (Neshoda, opatření k nápravě a preventivní opatření), kde je požadováno po organizaci určit opatření k odstranění příčin potenciálních neshod a zamezení jejich výskytu. Jinak je ale zejména odst. 6.1.1 zcela nový.
Nyní je tedy požadováno v nové části normy ISO 14001 následující:
6.1.1 Obecně
Organizace obecně musí:
Pozn.: Požadavky týkající se procesů se v předchozí verzi normy objevují pouze ve dvou případech: procesy týkající se významných EA, a proces auditu. Nová norma ISO 14001 už hovoří o procesech přímo v části požadavků, byť neobsahuje v takové podobě čl. 4.4 (Systém managementu kvality a jeho procesy) jako nová ISO 9001. Zde se tedy nyní EMS přibližuje významně QMS (ISO 9001).
Pro zajímavost doplňujeme výčet odkazů na procesy v nové normě ISO 14001 (v části týkající se požadavků, tedy v kap. 4 – 10):
-
čl. 4.4 / EMS včetně potřebných procesů;
-
čl. 5.1 / zajištění integrace EMS do procesů;
-
čl. 6.1.1 / procesy pro plnění požadavků;
-
čl. 6.2.2 / opatření pro plnění cílů začlenit do procesů;
-
čl. 7.4.1 / procesy pro komunikaci;
-
čl. 8.1 / procesy pro řízení provozu, procesy zajišťované externě, proces návrhu a vývoje;
-
čl. 8.2 / proces pro reakci na havarijní situace;
-
čl. 9.1.2 / proces hodnocení souladu;
-
čl. 9.2.2 / proces auditu.
A dále:
Při plánování EMS musí organizace nově zvážit specifikované oblasti, na jejichž základě pak určí rizika a příležitosti.
Dosavadní verze normy, jak už bylo zmiňováno, v této podobě požadavek na určování rizik (můžeme použít i pojem "analýzu rizik") neobsahuje. Zčásti se objevují související požadavky ve čl. 4.5.3 (část preventivních opatření).
Původně:
Organizace musí vytvořit postupy pro řešení potenciálních neshod.
Postup musí mj. definovat požadavky pro vyhodnocování potřeby zavést opatření k předcházení neshod.
Nyní:
Při plánování EMS musí tedy organizace nově zvážit:
- -> záležitosti, které určila v souladu s požadavkem dle čl. 4.1 (připomeňme si, že to jsou externí a interní záležitosti včetně místních environmentálních podmínek);
- -> požadavky, které identifikovala v souvislosti s čl. 4.2 (připomeňme si, že to jsou požadavky zainteresovaných stran);
- -> rozsah EMS (včetně možných havarijních situací);
a na tomto základě určit rizika a příležitosti, které je třeba řešit.
Rizika a příležitosti by se měly vztahovat k následujícím oblastem:
-
externí a interní záležitosti;
-
požadavky zainteresovaných stran, zejména ty, které patří k závazným povinnostem;
-
environmentální aspekty.
Proč se mají určovat rizika a příležitosti?
Mají se určovat proto, aby se (na základě této analýzy):
-
Prokázalo, že EMS je schopen dosahovat výsledků;
-
Předešlo nežádoucím účinkům;
-
Dosáhlo neustálého zlepšování.
Pozor, o rizicích a příležitostech (včetně potřebných procesů) je potřeba udržovat dokumentované informace!
Pozn. 1: Na rozdíl od ISO 9001:2015, která sice rovněž požadavek na určování rizik obsahuje, ale v jejím obdobném čl. 6.1.1 není stanovena povinnost dokumentovaných informací, v rámci EMS je dokumentace analýzy rizik povinná. A to je zcela na místě.
Pozn. 2: Je zřejmé, že nový požadavek výše uvedeného článku 6.1.1 navazuje na předchozí určování kontextu organizace, resp. rizika i příležitosti budou jednoznačně muset vyplývat z kontextu organizace:
Pokud se týká pojmu riziko, připomeňme si, že norma jej definuje jako účinek nejistoty (na cíle).
Příklady rizik vzhledem k jednotlivým oblastem zájmu:
Pozn. 1: Stejně jako v případě ISO 9001:2015, ani zde není předepsána žádná specifická metodika analýzy rizik. Použitá metoda by měla v každém případě odpovídat kontextu organizace, složitosti EMS, procesům v organizaci.
Pozn. 2: Zjištěná rizika a příležitosti jsou vstupem pro plánování opatření a stanovování cílů a programů.
Příklady analýzy rizik s využitím tabulky (bodová metoda):
1 varianta:
Vysvětlivky: INT-interní; EXT-externí
2 varianta:
Příklad analýzy rizik s využitím analýzy SWOT:
6.1.2 Environmentální aspekty (EA)
Tento článek víceméně obsahuje požadavky stávajícího článku 4.3.1 (Environmentální aspekty). Je ale nyní rozpracován, upřesněn a požadavky jsou oproti stávající verzi rozšířeny o povinnost zvažování hledisek životního cyklu.
Organizace musí:
Původně:
Vytvořit, zavést a udržovat postupy: