3.3.1.0.5.1
Všeobecné požadavky - čl. 4.1 normy ISO 9001:2008
Všeobecně norma ISO požaduje, aby organizace systém
managementu kvality (prostřednictvím vedení, svých zaměstnanců, externích
pracovníků, poradců):
S tímto záměrem organizace musí:
-
v oblasti procesů:
-
určovat procesy potřebné pro systém managementu
kvality,
-
stanovit, jak jsou tyto procesy v rámci celé
organizace aplikovány,
-
určovat jejich posloupnost a vzájemné působení,
-
určovat kritéria a metody potřebné pro zajištění:
-
monitorovat tam, kde je to možné, procesy měřit a
analyzovat je,
-
uplatňovat opatření nezbytná pro dosažení plánovaných
výsledků a neustálého zlepšování těchto procesů,
-
v oblasti zdrojů:
NahoruProcesy managementu kvality
Zopakujeme si základní aspekty procesního přístupu v
organizaci:
-
Procesy přeměňují vstupy na výstupy.
-
Definování procesů musí být jedinečné pro každou
organizaci a závisí na její strategii, možnostech, zdrojích apod.
-
Rozsah a množství definovaných procesů závisí zejména na
velikosti organizace a jejích podnikatelských činnostech.
-
Z praktického hlediska se procesy často rozdělují na:
-
hlavní, někdy též klíčové nebo realizační - jedná se o
procesy, které přinášejí přidanou hodnotu pro zákazníka (vždy souvisí s
realizací produktu),
-
řídicí, někdy též procesy manažerských činností -
jedná se o procesy, které vytvářejí podmínky a prostředí pro ostatní procesy a
činnosti,
-
procesy poskytování zdrojů - někdy se řadí do
podpůrných procesů,
-
podpůrné - podporují účinné fungování ostatních
procesů.
-
Procesy se mohou podle potřeby dále dělit na podprocesy
(subprocesy).
Rozdělení procesů
NahoruJak určovat procesy ve firmě?
Tento požadavek je třeba vyřešit jako jeden z prvních již ve
fázi implementace. Neexistuje přitom normou stanovený způsob, jak má definování
procesů vypadat. V praxi se lze setkat s mnoha způsoby, jak k tomuto požadavku
přistupovat. Některé z nich jsou podrobné a složité, jiné vysloveně jednoduché.
V případě malé organizace s jednoduchou činností bude postačovat jednoduché
schéma a jednoduchý popis, velká organizace nebo organizace realizující
komplikované a složité procesy s množstvím vazeb a požadavků bude pravděpodobně
k problému přistupovat s mnohem většími podrobnostmi.
NahoruModely
Obecně se používají následující modely:
-
Mapa procesů: jedná se o schematické znázornění
procesů; mapa procesů (někdy též procesní mapa) znázorňuje všechny definované
procesy organizace. Při jejím zpracování by se měla zejména zachovat logika
procesů a srozumitelnost pro toho, kdo s dokumentem pracuje (zaměstnanci
organizace, zákazníci, auditoři, další zainteresované strany). Popis procesů,
resp. jejich definování formou procesní mapy jsme si ukázali již např. v čl.
3/3.3 této příručky.
-
Katalog procesů: dokument, který na jednotlivých
pracovních listech slovním popisem, popřípadě vývojovým diagramem popisuje
jednotlivé procesy včetně všech důležitých atributů nutných pro dosažení shody,
příp. požadovaných systémem managementu kvality. Tato forma dokumentování
procesu je určena především zaměstnancům organizace.
-
Karty procesů: jedná se o obdobu katalogu, kdy na
jednotlivých kartách, přičemž ke každému procesu lze přiřadit jednu kartu,
najdeme popis vstupů, výstupů, činností, souvisejících dokumentů. Příklady
takového popisu procesů jsou zřejmé z následující tabulky.
Karta procesu "Řízení“ (procesy
manažerských činností)
Karta procesu "Návrh a vývoj“
(realizační procesy)
Z karet je zřejmé nejen to, jaké činnosti s daným procesem
souvisejí, jaké má vstupy a výstupy, ale - a to je výhoda oproti již zmíněným
mapám procesů - i stanovení kritérií pro monitorování procesu ("kritéria měření
procesu)“. Samozřejmě v řadě případů nebude taková karta stačit, ale bude muset
být doplněna směrnicí, pracovním postupem, technologickým postupem, pracovní
instrukcí apod., která blíže specifikuje odpovědnosti, pravomoci, postupy atd.
- viz následující příklad.
Ukázka takového popisu realizačního procesu
Účel
Tato směrnice stanovuje pravidla řízení výrobních procesů
ve firmě KOVO. Určuje zásady řízení těchto procesů v návaznosti na další
činnosti, s kterými vytváří systém splňující požadavky QMS.
Oblast platnosti
Tato směrnice je závazná v rozsahu celé společnosti KOVO
s.r.o.
Definice pojmů