dnes je 9.5.2025

Input:

Požadavky jednotlivých kapitol revidované normy ČSN EN ISO 9001:2016 - 5 Vedení (leadership)

11.6.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.122.3
Požadavky jednotlivých kapitol revidované normy ČSN EN ISO 9001:2016 – 5 Vedení (leadership)

Ing. Monika Becková

5 Vedení (leadership)

Kapitola 5 je, na rozdíl od předchozí, relativně méně přepracovanou částí nové normy. Skládá se nyní z celkem tří ucelených článků. Součástí upravené kapitoly 5 je odpovědnost vedení, zaměření na zákazníka a ustanovení týkající se politiky kvality. Byla vypuštěna část věnující se plánování (cíle kvality a plánování obecně jsou nyní součástí kapitoly 6), víceméně i článek týkající se představitele managementu (s tímto termínem revize normy již nepracuje), články týkající se komunikace a přezkoumání systému managementu.

Kapitola 5 částečně zahrnuje požadavky dřívějších článků 5.1 (Angažovanost a aktivita managementu), 5.2 (Zaměření na zákazníka), 5.3 (Politika kvality), 5.5.1 (Odpovědnost a pravomoc) a 5.5.2 (Představitel managementu).

Opět zde dochází ke změnám resp. upřesnění formulací některých požadavků.

Norma rozšiřuje požadavky na vůdčí role a závazek managementu (dříve angažovanost a aktivita) i na zaměření na zákazníka.

Čl. 5.4 Plánování je přesunut do kap. 6 Plánování.

Čl. 5.5.3 Interní komunikace je přesunut do čl. 7.4 Komunikace.

Čl. 5.6 Přezkoumání systému managementu byl přesunut do čl. 9.3 Přezkoumání systému managementu.

Kapitola 5 tedy má v českém vydání následující části:

5.1 Vedení (leadership) a závazek

Tento článek obsahuje částečně informace z původního článku 5.1 (Angažovanost a aktivita managementu), a to ve dvou odstavcích, které se věnují jednak managementu organizace a jeho závazku k systému managementu kvality obecně, a jednak jeho zaměření na zákazníka.

5.1.1 Obecně  

Vrcholové vedení musí:

Původně:

Poskytovat důkazy o své angažovanosti a aktivitě při vytváření, implementaci...., a neustálém zvyšování efektivnosti systému managementu kvality prostřednictvím:

  • Komunikace v organizaci;

  • Politiky kvality;

  • Cílů kvality;

  • Přezkoumávání systému managementu;

  • Zajišťováním zdrojů.

Nyní:

Prokazovat svou vůdčí úlohu (roli) a závazek s ohledem na systém managementu kvality:

  • přijetím odpovědnosti za efektivnost systému managementu kvality;

  • zajištěním, že jsou stanoveny politika a cíle kvality a že jsou v souladu se strategickým zaměřením a kontextem organizace (v předchozí verzi měla politika pouze odpovídat záměrům – viz čl. 5.3 Politika kvality);

  • zajištěním integrace požadavků na systém managementu kvality do podnikových procesů;

  • podporou používání procesního přístupu a zvažování rizik;

  • zajištěním, že jsou k dispozici zdroje potřebné pro systém managementu kvality;

  • komunikováním o důležitosti efektivního managementu kvality a dosažení shody s požadavky na systém managementu (dříve komunikace o tom, jak je důležité plnit požadavky zákazníka, zákonů a předpisů – přesunuto do čl. 5.1.2);

  • zajištěním toho, že systém managementu kvality dosahuje svých zamýšlených výsledků;

  • zapojením, směrováním a podporováním osob, aby přispívaly k efektivnosti systému managementu kvality;

  • podporou neustálého zlepšování;

  • podporou ostatních relevantních manažerských rolí k prokázání vůdčí úlohy v oblastech, za které odpovídají.

Pozn.: tato část požadavků týkající se managementu organizace je více rozpracovaná, a i zde najdeme vazbu na kontext organizace stanovený dle předchozích článků 4.1, 4.2, 4.3, 4.4. Je také zřejmá snaha o zdůraznění nutnosti zapojení dalších osob včetně všech manažerských pozic do procesu zajišťování efektivního fungování systému managementu kvality. Zcela nový požadavek, který by nebyl alespoň částečně obsažen byť v jiných článcích normy ISO 9001:2008, zde nenajdeme. Nová je však Poznámka na konci tohoto článku, týkající se podnikatelských aktivit a propojení systému managementu kvality s podnikatelským záměrem obecně.

5.1.2 Zaměření na zákazníka  

Vrcholové vedení musí:

Původně:

Zajistit, aby byly stanovovány požadavky zákazníka a aby byly plněny s cílem zvyšovat jeho spokojenost.

Nyní:

S ohledem na zaměření na zákazníka prokázat svou vůdčí úlohu a závazek, přičemž zajistí, že:

  • jsou určeny, pochopeny a trvale plněny požadavky zákazníka a aplikovatelné požadavky zákonů a předpisů (dříve ve čl. 5.1 Angažovanost a aktivita)

  • jsou určena a řešena rizika a příležitosti, které mohou ovlivnit shodu produktů a služeb a schopnost zvyšovat spokojenost zákazníka;

  • je udržováno zaměření na zvyšování spokojenosti zákazníka.

Opět je nově doplněn požadavek týkající se určování a řešení rizik a příležitostí. Jinak zde nejde o žádné podstatné změny, které by se týkaly zaměření na zákazníka. Nově revidovaná norma upřesňuje termíny požadavek zákonů a požadavek předpisů, připomeňme si jejich přesné znění.

Definice pojmů:

  • požadavek zákonů =  povinný požadavek stanovený zákonodárným orgánem (pozn.: jedná se tedy o předpisy zveřejněné např. prostřednictvím www.sbirka.cz ; nebo http://eur-lex.europa.eu );

  • požadavek předpisů =  povinný požadavek stanovený úřadem pověřeným zákonodárným orgánem (např. požadavky v oblasti metrologie – úřadem je ČMI).

Příklad nepochopení nových požadavků v praxi:

V tomto případě se můžeme setkat ani ne tak s nepochopením, jako spíš s nedostatečnou (nebo vůbec žádnou) podporou systému managementu kvality vrcholovým vedením. To se pak v praxi projeví na fungování celé firmy.

Příklady, které by mohly pomoci:

Důkazem o přijetí závazku a vůdčí role vrcholovým vedením je fungování QMS jako celku a spokojenost nejen zákazníků, ale dokonce také zaměstnanců. Chceme-li konkrétní dílčí důkazy, mohou je tvořit (kromě obligátní politiky kvality) např. různé záznamy o poradách, setkání zaměstnanců, plány rozvoje apod.

5.2 Politika

Tento článek obsahuje částečně informace z původního stejně nazvaného článku 5.3 Politika kvality. Nyní jsou opět požadavky více upřesněny a strukturovány, jak je vidět z následujících dvou (nově očíslovaných) odstavců.

Původně:

Vrcholové vedení musí zajistit, aby politika:

  • odpovídala záměrům,

  • obsahovala závazek k plnění požadavků a zvyšování efektivnosti,

  • poskytovala rámec pro cíle,

  • byla sdělována, pochopena,

  • byla přezkoumávána.

Nyní:

5.2.1 Vytvoření politiky kvality

Vrcholové vedení musí vytvořit, zavést a udržovat politiku kvality, která:

  • je vhodná pro účely a kontext organizace a podporuje strategické zaměření;

  • poskytuje rámec pro stanovování cílů kvality;

  • obsahuje závazek plnit příslušné požadavky;

  • obsahuje závazek k neustálému zlepšování systému managementu kvality.

5.2.2 Komunikování politiky kvality

Politika kvality musí být:

  • dostupná (udržovaná) jako dokumentovaná informace;

  • komunikována, chápána a aplikována v rámci organizace;

  • dostupná relevantním zainteresovaným stranám, pokud je to potřeba.

Je zřejmé, že požadavky jsou upřesněny, a jsou doplněna některá nová ustanovení, týkající se dvou významných oblastí:

  • Politika má korespondovat s kontextem organizace stanoveným dle předchozích článků 4.1 – 4.4 (stávající propojení se záměry organizace dostatečně nezahrnovalo nutnost zvážení externích a interních aspektů a zainteresovaných stran, v podstatě se bere v úvahu pouze jedna zainteresovaná strana, kterou je zákazník, a politikou je pak obvykle jen zvyšování jeho spokojenosti jako normou stanovené "minimum").

  • Politika má být dostupná podle potřeby zainteresovaným stranám (dosud měla být pouze sdělována v organizaci; z toho je zřejmá paralela s normami např. v oblasti systémů environmentálního managementu nebo systémů managementu BOZP, kde je požadováno již v současné době, aby politika byla dostupná všem osobám pracujícím pro organizaci či v její prospěch, a dále veřejnosti).

Pozn.: je jasné, že pokud má být politika vhodná z hlediska účelu a kontextu, musí

být dodržena následující návaznost:

Co doporučuje www.iso.org?

Důkazem o stanovení a využívání politiky

Nahrávám...
Nahrávám...