Téma prediktivní údržby je v údržbářských kruzích diskutováno již poměrně dlouhou dobu. Údržba představuje proces řízení definovaný jako kombinace všech technických, administrativních a manažerských opatření během životního cyklu objektu zaměřených na jeho udržení ve stavu nebo jeho navrácení do stavu, v němž může vykonávat požadovanou funkci.
Prediktivní údržba je součástí strategie údržby a je jedním z vyšších stupňů preventivní údržby (obr. 1 a 2). Prediktivní údržba (předpovídaná údržba) je údržba podle stavu prováděná na základě předpovědi odvozené z opakované analýzy nebo ze známých charakteristik a vyhodnocení významných parametrů degradace objektu.
Obrázek 2: Predikce jako vyšší stupeň prevence
Česká společnost pro údržbu se dlouhodobě zabývá údržbou z komplexního pohledu. Pro posouzení stavu zajištění údržby využívá metodiku auditu údržby. Na stav uplatnění metod prediktivní údržby se příspěvek zaměří z pohledu auditů údržby provedených ČSPÚ v průmyslových firmách v České republice v období I.–III. Q 2022.
NahoruAudit (analýza) managementu údržby jako základ pro zlepšování
Audit je chápán jako systematický, nezávislý a dokumentovaný proces získávání důkazů z auditu a jeho objektivního hodnocení s cílem stanovit rozsah splnění kritérií auditu. Kritéria auditu jsou obecně chápána jako soubor politik, postupů nebo požadavků na systém managementu kvality, kvality procesu nebo produktu. Důkazy z auditu jsou tvořeny záznamy, konstatováním skutečnosti nebo jinými informacemi, které souvisejí s kritérii auditu a jsou ověřitelné jak ve formě kvalitativní, tak i kvantitativní. Zjištění z auditu jsou výsledky hodnocení shromážděných důkazů z auditu podle kritérií. Zjištění z auditu mohou označovat buď shodu/neshodu s kritérii, nebo příležitosti ke zlepšování.
Na základě výše uvedených kritérií auditu má ČSPÚ vypracován postup založený na systému otázek (indikátorů) a jejich váhy, které umožňují prakticky vykonávat audit managementu údržby v organizacích různého typu a zaměření.
Výstupem je:
- soubor zjištění z auditu;
- kvantitativní zhodnocení současného stavu managementu údržby;
- grafické vyjádření;
- popis silných a slabých stránek;
- formulace opatření ke zlepšení;
- návrh spolupráce při realizaci opatření.
Metodika auditu údržby ČSPÚ vychází z metodiky harmonizované s požadavky EFNMS (Evropská federace národních společností pro údržbu) a je zaměřena na oblasti uvedené v tabulce číslo 1.
Tabulka 1: Oblasti auditu (analýzy) managementu údržby
|
Charakteristika podnikatelských činností a výrobních zařízení v organizaci
· podnikatelské plány, vztah k údržbě
· reprodukční hodnota a náklady na údržbu
· pasportizace výrobních zařízení, provoz a BOZP
· QM ve vztahu k údržbě
· životní cyklus výrobních zařízení, obnova a modernizace
|
|
Strategie a systémy údržby v organizaci
· strategie a cíle údržby
· kapitálové investice do obnovy a modernizace výrobních zařízení, podíl údržby
· rozpočty údržby, interní, externí údržba, outsourcing
· hodnocení dodavatelů, smlouvy
|
|
Organizace a řízení personálu v údržbě (systém, legislativa)
· řídicí struktura, pravomoci a odpovědnosti pracovníků v údržbě
· plánování kapacit údržby
· kvalifikace pracovníků
· pracovní týmy, komunikace v údržbě
· pracovní morálka, absence, fluktuace, pracovní podmínky
· výběr a hodnocení pracovníků v údržbě, motivační systém
· výcvik a vzdělávání pracovníků v údržbě
|
|
Administrativa a dokumentace managementu údržby výrobních zařízení
· dokumentace managementu údržby v organizaci
· sběr, zpracování, využití dat
· záznamy o údržbě, historie poruch, ND
· náklady údržby
· dodavatelé výrobních zařízení, VD
· využití dat pro preventivní a prediktivní údržbu
|
|
Preventivní údržba
· postavení preventivní údržby a strategie organizace
· identifikace klíčových procesů a zařízení
· programy preventivní údržby
· vedení a využití záznamů o poruchách
· využití metod FMEA a FMECA pro tvorbu programů údržby
· optimalizační metody, RCM, návratnost preventivní údržby
· využití preventivní údržby v procesu zlepšování
|
|
Plánování, rozvrhování a pracovní příkazy v údržbě
· tvorba rozpočtů údržby
· postupy pro údržbu
· spolupráce údržby a výroby na plánování a postupech
· plánování ND pro údržbu
· externí dodavatelé a outsourcing
· systém zadávání a vyhodnocování požadavků na údržbu
· pracovní příkazy
|
|
Realizace údržbářských procesů (postupy, bezpečnost)
· poruchové stavy – identifikace, odstranění, limity pro údržbu
· údržba po poruše a plánovaná údržba
· preventivní a prediktivní údržba
· pokyny a postupy, bezpečnost, QM údržby
· využití diagnostiky
· odstávky a zarážky
|
|
Nakupování, skladování a řízení zásob náhradních dílů a materiálu
· nákupní strategie, postupy, odpovědnosti
· hodnocení dodavatelů
· schvalovací procesy, spolupráce nákupu a údržby
· řízení procesu skladování, sledování a optimalizace ND a materiálů pro údržbu
· QM NDM
· ukazatele efektivnosti zásob NDM
|
|
Měření účinnosti a efektivity údržby, její zlepšování a hodnocení spokojenosti zákazníků
· sledování nákladů ve vztahu k údržbě
· měření a vyhodnocování provozních ukazatelů výrobních zařízení
· OEE, bezporuchovost, udržovatelnost, životnost
· výkonnost údržbářských procesů, KPI, SLA, benchmarking údržby
· výkonnost pracovníků údržby
· hodnocení kvality údržby
· hodnocení externích dodavatelů
|
10
|
Počítačová podpora řízení údržby
· systém PC podpory údržby, SW
· návaznost a kompatibilita se systémem řízení organizace
· moduly pro údržbu výrobního zařízení
· odpovědnosti a pravomoci pracovníků údržby
· využití PC podpory, data, analýzy, optimalizace
· vizualizace
· digitalizace
|
Audit (analýza) probíhá v několika krocích:
Poznávací návštěva – slouží k prvnímu seznámení s firmou zadavatele a k výměně základních informací.
Zpracování plánu analýzy – definuje předpokládaný rozsah analýzy na základě předchozí návštěvy, seznámení týmu se zadáním, zpracování harmonogramu, příprava podkladů, zaslání zadavateli, dohoda a součinnost se zadavatelem.
Provedení analýzy na místě – v průběhu se provádí sběr informací a dat, rozhovory s odpovědnými pracovníky, SWOT analýzy, prohlídky pracoviště (zapůjčení vybrané dokumentace).
Zpracování závěrečné zprávy a její předání zadavateli k prostudování, úpravy zprávy podle připomínek, návrh a formulace opatření ke zlepšení.
Projednání závěrečné zprávy u zadavatele analýzy, projednání návrhů doporučení ke zlepšení, nabídka možností další spolupráce, předání zprávy.
NahoruPreventivní a prediktivní údržba v auditu údržby
Pro zjištění stavu o preventivní a prediktivní údržbě je v metodice auditu několik otázek, ve kterých je problematika diskutována a je zjišťován praktický přístup, postupy a přínosy.
Hlavním cílem prevence a predikce je optimalizace nákladů na údržbu spolu s minimalizací ztrát ve výrobě způsobených nevyrábějícím zařízením (obr. 3).
Obrázek 3: Vývoj nákladů na údržbu a ztrát z nevýroby
Příklady konkrétních otázek, které souvisejí s preventivní a prediktivní údržbou v rámci auditu, jsou uvedeny v tabulce číslo 2, a to napříč jednotlivými sledovanými oblastmi.
Tabulka 2: Příklady auditních otázek souvisejících s preventivní a prediktivní údržbou
1.2
|
Má organizace dokumentovány počty a druhy výrobních zařízení, jejich technický stav a stáří, rozmístění ve výrobních provozech, halách a pracovištích, specifikace kritičnosti a důležitosti zařízení?
|
1.3
|
Jaká je reprodukční hodnota udržovaného majetku, jaké jsou celkové náklady na jeho údržbu (z toho na interní i externí údržbu a na preventivní údržbu a údržbu po poruše), roční obrat, počet údržbářů včetně manažerů a celkový počet zaměstnanců organizace?
|
1.4
|
Má organizace provedenu pasportizaci výrobních zařízení (návody k obsluze a k údržbě, dílenské příručky, katalogy náhradních dílů a materiálů, výkresy, schémata zapojení apod.) a na jaké úrovni?
|
2.1
|
Má organizace vypracovánu strategii a cíle údržby, tj. organizační a řídicí strukturu, outsourcing údržby, zdroje (personál a výcvik, technické informace, nářadí a přístroje, náhradní díly a materiál, objekty, finance), koncepty (systémy) údržby, plánování a rozvrhování údržby, technologii údržby, logistickou podporu údržby, informační technologie v údržbě, ekonomiku údržby, systém jakosti v údržbě, environmentální management, bezpečnost a ochranu zdraví při práci, měření výkonnosti a účinnosti údržby, zlepšování údržby?
|
3.14
|
Na jaké úrovni je vzdělávací a výcvikový proces pro pracovníky údržby? (všeobecně, technické oblasti, problémy vedení, řešení problémů, management údržby)
|
5.1
|
Má preventivní údržba podporu u vrcholného managementu organizace?
|
5.2
|
Jsou využívány výsledky technických a inspekčních prohlídek k tvorbě programu a k přípravě preventivní údržby?
|
5.6
|
Je prováděna analýza návratnosti vkladů do preventivní údržby?
|
5.9
|
Využívá organizace metody prediktivní údržby pro neustálé zlepšování efektivnosti a účinnosti výrobního zařízení?
|
7.7
|
Jaká je úroveň rozpracování pokynů a návodů pro realizaci preventivní a prediktivní údržby?
|
7.9
|
V jakém rozsahu jsou využívány diagnostika a monitorování technického stavu a jiné nedestruktivní techniky (defektoskopie) při realizaci údržby?
|
Požadavky na údržbu jsou také součástí systémových norem aplikovaných a auditovaných zejména v automobilovém průmyslu a řetězci dodavatelů automotive, jak je uvedeno v tabulce 3. Příkladem je ISO TS 16949 – Systémy managementu kvality – Zvláštní požadavky na používání ISO 9001 – v organizacích zajišťujících sériovou výrobu a výrobu náhradních dílů v automobilovém průmyslu.
Tabulka 3: Příklad požadavku normy na preventivní údržbu [1]
V tabulce 4 je uvedena reakce na otázku v bodě 5.9 jako příklad realizovaného auditu a z něj plynoucího zjištění.
Tabulka 4: Příklady odpovědí na auditní otázku 5.9
5.9 Využívá organizace metody prediktivní údržby pro neustálé zlepšování efektivnosti a účinnosti výrobního zařízení?
Odpovědi a závěry:
Společnost využívá pro zlepšování efektivnosti a účinnosti výrobního zařízení technickou diagnostiku, kterou zajišťuje technická skupina (TS).
Viz TS – trendy měření v excelovské tabulce. V případě, že se naměřené hodnoty dostanou do „červeného pole“, plánován zákrok údržby.
1. Jedná se o údržbu diagnostickou, metody predikce nejsou zavedeny
Individuální NONSTOP monitoring na periferie důležitých strojů, diagnostika sledování přesnosti stroje, tribodiagnostika, termovize, vibrodiagnostika, diagnostika úniků vzduchu Fluke ii9000
viz výše.
externě vibrodiagnostika, úniky vzduchu
vibro – sledovány trendy
tribodiagnostika – např. čerpadla
termovize – při výpadku kompresorů, která fáze se ohřívá
měření kruhovitosti – příklad poškození kuličkového šroubu
2. Převážně se jedná o diagnostiku bez využití v prediktivní údržbě
3. Nevyužívá
4. Prediktivní údržba se nevyužívá
On-line forma diagnostiky na kritických zařízeních. Ideální stav, trendy, a jakmile je překročen stanovený limit, automatická informace do Profylaxu s vygenerováním pracovního příkazu pro provedení kontroly zařízení.
5. Prediktivní údržba není zavedena
Ano
Ano, ne však dle normy
Ano
6. Příklad prediktivní údržby nebyl v rámci auditu předložen, prediktivní údržba není popsána a zavedena, jedná se o diagnostickou údržbu
|
V praxi je prediktivní údržba chápána spíše jako údržba periodická preventivní, případně údržba diagnostická. Ve skutečnosti je prediktivní údržba nadstavbou údržby preventivní diagnostické.
Využívány jsou zejména diagnostické metody:
- vibrodiagnostika – zde jsou sledovány trendy, je využíván on-line monitoring nebo napojení na expertní systém (např. SKF);
- tribodiagnostika – zejména rozbory olejů zajištěné dodavatelsky odbornou firmou, bývá kombinováno s outsourcingem fluid managementu;
- termodiagnostika – zejména v kontrolách elektrozařízení nebo v kombinaci s vibrodiagnostikou;
- měření úniků médií –…