2.2.123.10
Třetí vydání směrnice ČSN EN ISO 19011:2019 - Kapitola 7 – "Kompetence a hodnocení auditorů"
Ing. Monika Becková
NahoruKapitola 7 – "Kompetence a hodnocení auditorů"
Následující část Směrnice se týká, jak už název napovídá, odborné způsobilosti auditorů, kteří mají provádět audit první, druhou, nebo třetí stranou. Obsahuje návod pro stanovování vhodných kompetencí a pro hodnocení auditorů (včetně jejich výkonnosti) před zahájením činnosti i v jejich průběhu.
Kapitola má šest odstavců, což je stejný počet jako dosud. Mírně upravené jsou některé jejich názvy a jednotlivá dílčí ustanovení. Místo termínů "znalosti a dovednosti" (v angl. "auditor knowledge") se např. uplatňuje termín "kompetence" (v angl. "auditor competence"). Ve svém souhrnu zahrnuje sedmá (a poslední) kapitola Směrnice následující oblasti:
-
jaké má mít auditor kompetence;
-
kritéria, podle nichž má být kompetence auditora hodnocena;
-
metody hodnocení auditora;
-
vlastní hodnocení auditora;
-
návod pro zlepšování kompetencí auditora.
Důležitou změnou je zde zrušení příloh "A" a "B" v původní podobě (pozn.: příloha A podávala návod a příklady znalostí a dovedností auditorů v určitých oborech; takové příklady nyní v příloze nejsou, doporučení týkající se kompetencí včetně všech souvisejících aspektů jsou nyní pouze součástí vlastního textu kapitoly 7). Jediná nynější příloha zohledňuje auditování některých aspektů systémů managementu a použitelných metod.
Srovnání kap. 7 obou směrnic ukazuje následující tabulka:
Jak je vidět ze srovnávací tabulky, struktura Směrnice se v tomto ohledu nezměnila. Stejný zůstal i základ, ze kterého vycházejí požadavky na odbornou způsobilost (kompetenci) auditorů. Připomeňme si, že požadavky vyplývají z:
-
vlastních ustanovení kriteriálních norem, ať už je to např. ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 či dalších;
-
návodu ve směrnici ČSN EN ISO 19011:2019 – "Směrnice pro auditování systémů managementu" - kapitola 7, Kompetence a hodnocení auditorů, z nějž organizace vychází při specifikaci vlastních interních požadavků;
-
z vnitřních předpisů organizace;
-
z dalších případných relevantních norem (např. norem řady ISO/IEC 17021 pro certifikační orány).
ISO 9001, ISO 14001 a další normy pro systémy managementu stanovují v této souvislosti pouze požadavek "vybírat auditory a provádět audity tak, aby byla zajištěna objektivita a nestrannost procesu auditu", s odkazem na návod ve Směrnici ISO 19011. Ani jedna z výše uvedených norem nestanovuje požadavek na jakékoli osvědčení nebo certifikát.
Co nám tedy ve stručnosti o kompetencích auditorů říkají jednotlivé části kapitoly 7 a jaké jsou jejich úpravy?
Nahoru7.1 Obecně
Tento úvodní odstavec je BEZ PODSTATNÝCH ZMĚN. Je zde vysvětlen význam a smysl celé kapitoly. Dle něj obsahuje kapitola 7 návod pro zajištění kompetencí osob zapojených do provádění auditu, což zahrnuje 4 následující kroky:
- Určení potřebných kompetencí
- Stanovení kritérií pro hodnocení, zda konkrétní osoba tyto kompetence splňuje
- Výběr metod hodnocení, které použijeme
- Vlastní provedení hodnocení
Tyto čtyři kroky použijeme jako základ pro:
-
Posouzení kompetencí konkrétní osoby
-
Výběr členů týmu auditorů
-
Periodické hodnocení výkonnosti
Celá problematika hodnocení se týká zejména těchto osob:
Nejpodstatnější změnou kapitoly 7 obecně je už dříve avizované rozšíření mimo ISO 9001 a ISO 14001 i na další systémy managementu, tedy její zobecnění.
Nahoru7.2 Určování kompetencí auditorů
Následující úsek začíná (stejně jako dříve) obecnými zásadami.
7.2.1 Obecně:
Dřívější verze používala termíny "znalosti a dovednosti", které jsou nahrazeny obecnějším výrazem "kompetence". Při určování potřebných kompetencí má organizace zvážit řadu aspektů, které byly rozšířeny a k nimž nyní patří:
-
Velikost, povaha, složitost, výrobky, služby a procesy auditovaného;
-
Metody auditování (NOVĚ DOPLNĚNO);
-
Obory systémů managementu;
-
Procesy systémů managementu;
-
Typy a úrovně rizik a příležitostí řešených v systému managementu (NOVĚ DOPLNĚNO);
-
Cíle a rozsah ročního programu;
-
Nejistoty jejich splnění;
-
Další požadavky včetně požadavků relevantních zainteresovaných stran.
Proč jsou důležitým aspektem pro kompetence metody auditování?
Proč jsou důležitým aspektem pro kompetence typy a úrovně rizik a příležitostí řešených v systému managementu?
Určování kompetencí auditorů ve smyslu nové Směrnice ISO 19011 představuje 4 segmenty:
- Potřebné a vhodné osobní chování (viz čl. 7.2.2)
- Potřebné znalosti a dovednosti (viz čl. 7.2.3)
- Proces získávání kompetencí auditora (viz čl. 7.2.4)
- Proces získávání kompetencí vedoucí týmu (viz čl. 7.2.5)
Systém 4 x 4:
V souhrnu tedy máme 4 kroky vedoucí ke stanovení potřebných kompetencí jednotlivých osob (viz kap. 7.1) a 4 segmenty, z nichž jsou ony kompetence složeny (viz kap. 7.2 a zejména další komentář k odst. 7.2.2 až 7.2.5).
7.2.2 Osobní chování:
Tato pasáž je BEZ PODSTATNÝCH ZMĚN (POUZE ÚPRAVA FOMULACÍ). Auditoři mají mít potřebné vlastnosti (dříve "nezbytné kvality"), aby mohli jednat dle principů uvedených v kapitole 4. Celkem nová Směrnice obsahuje 13 aspektů osobního chování (počet se nezměnil). Auditor má jednat profesionálně, což zahrnuje následující faktory (kromě menších změn formulací některých faktorů BEZE ZMĚNY):
Ne vždy jsou všechny osobní vlastnosti příslušného auditora ve shodě s výše uvedeným očekávaným osobním chováním. Je také poněkud problematické stanovit takové způsoby hodnocení, které by umožnily osobní chování auditora v předstihu správně identifikovat. Mnohem častěji jde o výběr auditorů instinktivní, a teprve praxe ukáže, zda byl instinkt správný. V každém případě by měly být alespoň základní požadavky na vhodné osobní chování auditorů součástí stanovených kritérií.
7.2.3 Znalosti a dovednosti:
Tato pasáž je také BEZ PODSTATNÝCH ZMĚN (došlo POUZE K ÚPRAVĚ FOMULACÍ).
Auditoři mají mít kompetence:
-
Nezbytné pro dosažení cílů auditu (tj. dostatečné znalosti procesů a metod auditování – vědět, "jak na to");
-
Potřebné v daném oboru a odvětví, která mají auditovat (tj. odborné znalosti – vědět "o co jde" v daném oboru).
Kapitola se dále člení na následující (opět čtyři) segmenty:
- Obecné znalosti a dovednosti (týká se jednotlivých auditorů)
- Kompetence specifické pro obor a odvětví (týká se týmu auditorů)
- Obecné kompetence vedoucího týmu
- Znalosti a dovednosti pro auditování více oborů
Rozčlenění potřebných znalostí do těchto oblastí znázorňuje následující obrázek:
Viz následující komentář, který souhrnně popisuje odst. 7.2.3.2 až 7.2.3.5 Směrnice:
Co zahrnují…