NahoruČást 3: Přehled všech hlavních změn
Poznámka: Oddíly psané v běžném formátu představují původní text z potravinářské normy IFS 8. Hlavní obsahové změny jsou v tomto článku zvýrazněny tučně. Pasáže psané kurzívou napsala auditorka DQS Marion Brustová a uvádějí změny do souvislostí. Pořadí, v němž jsou změny vysvětleny, odpovídá pořadí v normě IFS Potraviny 8.
1. Správa a závazky
1.1.1 Vrcholové vedení vypracuje, zavede a udržuje podnikovou politiku, která zahrnuje minimálně
- bezpečnost potravin, kvalitu, zákonnost a pravost výrobků
- zaměření na zákazníka
- kulturu bezpečnosti potravin
- udržitelnost
Tato firemní politika musí být sdělena všem zaměstnancům a rozdělena do konkrétních cílů pro příslušná oddělení.
Cíle kultury bezpečnosti potravin zahrnují minimálně komunikaci o zásadách a povinnostech v oblasti bezpečnosti potravin, školení, zpětnou vazbu od zaměstnanců v otázkách bezpečnosti potravin a měření výkonnosti.
Novinkou v tomto požadavku je požadavek, aby byla v podnikové politice zohledněna legalita, pravost a udržitelnost výrobků. Dále jsou uvedeny čtyři prvky kultury bezpečnosti potravin, z nichž každý musí mít přiřazené cíle.
1.2.6 Vrcholové vedení musí zajistit, aby byl certifikační orgán informován o všech změnách, které mohou ovlivnit schopnost podniku plnit certifikační požadavky. To musí zahrnovat minimálně následující informace:
- jakoukoli změnu názvu právnické osoby
- jakoukoli změnu místa výroby
V případě následujících specifických situací:
- každé stažení výrobku z trhu
- každé stažení výrobku z trhu a/nebo jeho stažení z prodeje, o kterém rozhodly orgány z důvodu bezpečnosti potravin a/nebo potravinového podvodu
- jakákoli návštěva orgánů, která vede k nucenému opatření souvisejícímu s bezpečností potravin a/nebo podvody s potravinami
musí být certifikační orgán informován do tří (3) pracovních dnů.
Tento oddíl objasňuje, v jakém okamžiku musí být certifikační orgán informován v návaznosti na stížnosti orgánů.
1.3 (V7) Zaměření na zákazníka bylo přesunuto do kapitoly 4.1.1.
1.3.1 Vrcholové vedení musí zajistit přezkoumání systému řízení bezpečnosti a kvality potravin. Tato činnost musí být naplánována na období 12 měsíců a nesmí přesáhnout 15 měsíců. Tato přezkoumání musí zahrnovat minimálně:
- přezkoumání cílů a politik, včetně prvků kultury bezpečnosti potravin
- výsledky auditů a inspekcí na místě
- pozitivní a negativní zpětnou vazbu od zákazníků
- dodržování postupů
- výsledek posouzení podvodů s potravinami
- výsledek hodnocení ochrany potravin
- problémy s dodržováním předpisů
- stav oprav a nápravných opatření
- oznámení od orgánů.
Po opakovaných problémech s dostupností úplných přezkumů řízení v minulosti definoval IFS v této normě přesné časové období.
Kromě toho jsou výslovně zmíněny podvody s potravinami a hodnocení ochrany potravin. Novinkou je přezkoumání otázek shody týkajících se dodržování právních předpisů.
2.Systém řízení bezpečnosti a kvality potravin
2.1.2.1 Záznamy a dokumentované informace musí být čitelné, správně vyplněné a autentické. Musí být uchovávány tak, aby bylo vyloučeno jejich pozdější revidování nebo pozměňování. Pokud jsou záznamy dokumentovány elektronicky, musí být zachován systém, který zajistí, aby k vytváření nebo úpravám těchto záznamů měli přístup pouze oprávnění pracovníci (např. ochrana heslem).
Do požadavku zde bylo zahrnuto něco, co je samozřejmé. Dokumenty musí být řádně vyplněny.
2.3.4.1 Pro každý výrobek nebo skupinu výrobků a pro všechny varianty procesů a dílčích procesů (včetně přepracování a opětovného zpracování) musí být zdokumentován a udržován vývojový diagram. Vývojový diagram musí identifikovat každý krok a každé kontrolní opatření definované pro CCP a další kontrolní opatření. Musí být datován a aktualizován v případě jakékoli změny.
Musí být jasně zdůrazněno, že vývojový diagram musí identifikovat všechny kroky procesu a každé kontrolní opatření.
NOVINKA: 2.3.11.1 Validační postupy, včetně opětovné validace po jakékoli změně, která může ovlivnit bezpečnost potravin, musí být zdokumentovány, zavedeny a udržovány, aby bylo zajištěno, že plán HACCP je adekvátní pro účinnou kontrolu identifikovaných nebezpečí.
Do normy byla nově zařazena validace plánu HACCP z Potravinového kodexu (verze 2020). Poznámka: U stávajících plánů HACCP mohou jako součást důkazů o validaci sloužit průběžné a zdokumentované ověřovací postupy.
2.3.12.1 Dokumentace a záznamy týkající se plánu HACCP, například:
- analýza rizik
- identifikace kontrolních opatření definovaných pro CCP a další kontrolní opatření
- identifikace kritických limitů
- procesy
- postupy
- výsledek kontrolních opatření definovaných pro CCP a další kontrolní opatření monitorovací činnosti
- záznamy o školení pracovníků odpovědných za monitorování CCP
- zjištěné odchylky a neshody a přijatá nápravná opatření musí být k dispozici.
Seznam důkazů byl rozšířen o školení osob odpovědných za monitorování CCP a také o rozlišení mezi odchylkou a neshodou.
3. Správa zdrojů
3.2.1. Požadavky na osobní hygienu založené na riziku musí být zdokumentovány, zavedeny a udržovány a musí zahrnovat minimálně následující oblasti:
- Vlasy a vousy
- Ochranný oděv (včetně podmínek používání v zařízeních pro zaměstnance)
- mytí, dezinfekce a hygiena rukou
- jídlo, pití, kouření/vapovaní nebo jiné užívání tabáku
- opatření, která je třeba přijmout v případě pořezání nebo odření kůže
- nehty, šperky, umělé nehty/řasy a osobní věci (včetně léků)
- oznámení infekčních onemocnění a stavů ovlivňujících bezpečnost potravin prostřednictvím lékařského vyšetření
Požadavky byly přizpůsobeny změněným zvyklostem; v této verzi musí být do specifikací osobní hygieny zahrnuto vapování elektronických cigaret a také umělé nehty a řasy.
3.2.3 Dodržování požadavků na osobní hygienu se sleduje s četností závislou na riziku, nejméně však každé 3 měsíce.
Jedná se o výrazné zpřísnění, které vyžaduje jak analýzu rizik, tak sledování alespoň každé 3 měsíce namísto pravidelného monitorování.
NOVINKA 3.2.4 (nahrazeno bodem 3.4.8) Musí být zaveden a udržován program založený na riziku, který monitoruje účinnost hygieny rukou.
Tento požadavek byl nově zařazen. Předchozí požadavek 3.2.3 se tedy nevztahuje na hygienu rukou, ale na celý koncept osobní hygieny. Hygiena rukou zahrnuje více než jen mytí rukou.
3.2.6 Rány a odřeniny kůže musí být překryty náplastí/obvazem, který nesmí představovat riziko kontaminace. Náplasti/obvazy musí být voděodolné a musí mít jinou barvu než výrobek. V případě potřeby:
- náplasti/obvazy musí obsahovat kovový proužek
- musí se používat rukavice na jedno použití.
Zde byly požadavky na náplasti/obvazy rozšířeny o absenci rizika kontaminace a také o požadavek na voděodolný materiál.
3.3.1 Musí být zavedeny dokumentované školicí a/nebo instruktážní programy, které se týkají požadavků na výrobky a procesy a potřeb školení zaměstnanců na základě jejich pracovní pozice a musí zahrnovat:
- obsah školení
- četnost školení
- úkoly zaměstnanců
- jazyky
- kvalifikovaného školitele/školitelku
- hodnocení účinnosti školení.
Kromě již známého požadavku v kapitole 3.3.3 na proces efektivity školení se zde očekává hodnocení efektivity školení.
3.4.3 Šatny musí být umístěny tak, aby umožňovaly přímý přístup do prostor, kde se manipuluje s nebalenými potravinami. Pokud to infrastruktura neumožňuje, musí být zavedena a udržována alternativní opatření, aby se minimalizovalo riziko kontaminace produktu. Svrchní a ochranné oděvy musí být skladovány odděleně, pokud nejsou zavedena a udržována alternativní opatření k zabránění rizik kontaminace.
Zde bylo jasně uvedeno, že výše uvedená opatření se vztahují pouze na přístup do prostor s nebalenými potravinářskými výrobky. Tento dodatek nebyl ve verzi 7 k dispozici.
4. Provozní procesy
4.1.3 KO 4: Pokud existují dohody se zákazníky týkající se:
- složení výrobku (včetně vlastností surovin)
- procesu
- technologických požadavků
- plánů zkoušek a monitorování
- balení
- označování
musí být dodrženy.
Do tohoto požadavku KO byly nově zahrnuty požadavky zákazníka na plány zkoušení a monitorování. Jejich splnění je nyní nutné prokázat během auditu.
4.1.4 V souladu s požadavky zákazníků musí vrcholové vedení co nejdříve informovat své dotčené zákazníky o všech problémech týkajících se bezpečnosti nebo zákonnosti produktu, včetně odchylek a neshod zjištěných příslušnými orgány.
Požadavek na hlášení incidentů byl zpřísněn tím, že je zajištěno, aby byly hlášeny i odchylky, nejen neshody.
4.2.1.5 V případech, kdy se vyžaduje, aby výrobky byly označovány a/nebo inzerovány s určitým tvrzením, nebo v případech, kdy jsou vyloučeny určité metody zpracování nebo výroby, musí být zavedena opatření k prokázání souladu s takovým tvrzením.
Zde byla změněna formulace z "ověřitelné praxe" na…