901
Kompetence a hodnocení auditorů
Ing. Monika Becková
V této lekci se budeme věnovat další kapitole Směrnici ISO 19011 a to sedmé, která obsahuje "Kompetence a hodnocení auditorů". Lekce je doplněna příklady.
NahoruKapitola 7 – "Kompetence a hodnocení auditorů"
Následující část Směrnice se týká, jak už název napovídá, odborné způsobilosti auditorů, kteří mají provádět audit první, druhou, nebo třetí stranou. Obsahuje návod pro stanovování vhodných kompetencí a pro hodnocení auditorů (včetně jejich výkonnosti) před zahájením činnosti i v jejich průběhu.
Kapitola má šest odstavců. Hlavní je zde termín "kompetence" (v angl. "auditor competence"). Ve svém souhrnu zahrnuje sedmá (a poslední) kapitola Směrnice následující oblasti:
-
kompetence auditora;
-
kritéria, podle nichž má být kompetence auditora hodnocena;
-
metody hodnocení auditora;
-
vlastní hodnocení auditora;
-
návod pro zlepšování kompetencí auditora.
Obsah kap. 7 ukazuje následující tabulka:
Připomeňme si, že požadavky vyplývají z:
-
vlastních ustanovení kriteriálních norem, ať už je to např. ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 či dalších;
-
návodu ve směrnici ČSN EN ISO 19011:2019 – "Směrnice pro auditování systémů managementu" – kapitola 7, Kompetence a hodnocení auditorů, z nějž organizace vychází při specifikaci vlastních interních požadavků;
-
z vnitřních předpisů organizace;
-
z dalších případných relevantních norem (např. norem řady ISO/IEC 17021 pro certifikační orány).
ISO 9001, ISO 14001 a další normy pro systémy managementu stanovují v této souvislosti pouze požadavek "vybírat auditory a provádět audity tak, aby byla zajištěna objektivita a nestrannost procesu auditu", s odkazem na návod ve Směrnici ISO 19011. Ani jedna z výše uvedených norem nestanovuje nezbytnost jakéhokoli osvědčení nebo certifikátu.
Co nám tedy ve stručnosti o kompetencích auditorů říkají jednotlivé části kapitoly 7 a jaké jsou jejich úpravy?
NahoruObecně
V tomto odstavci je vysvětlen význam a smysl celé kapitoly. Dle něj obsahuje kapitola 7 návod pro zajištění kompetencí osob zapojených do provádění auditu, což zahrnuje 4 následující kroky:
- Určení potřebných kompetencí
- Stanovení kritérií pro hodnocení, zda konkrétní osoba tyto kompetence splňuje
- Výběr metod hodnocení, které použijeme
- Vlastní provedení hodnocení
Tyto čtyři kroky použijeme jako základ pro:
-
Posouzení kompetencí konkrétní osoby
-
Výběr členů týmu auditorů
-
Periodické hodnocení výkonnosti
Celá problematika hodnocení se týká zejména těchto osob:
NahoruUrčování kompetencí auditorů
Následující úsek začíná obecnými zásadami.
7.2.1 Obecně:
Vyskytuje se zde výraz "kompetence". Při určování potřebných kompetencí má organizace zvážit řadu aspektů k nimž nyní patří:
-
Velikost, povaha, složitost, výrobky, služby a procesy auditovaného;
-
Metody auditování;
-
Obory systémů managementu;
-
Procesy systémů managementu;
-
Typy a úrovně rizik a příležitostí řešených v systému managementu;
-
Cíle a rozsah ročního programu;
-
Nejistoty jejich splnění;
-
Další požadavky včetně požadavků relevantních zainteresovaných stran.
Proč jsou důležitým aspektem pro kompetence metody auditování?
Protože ne každý ovládá stejné metody podobně (pokud má být např. použita metoda auditování s využitím vzdáleného přístupu, je potřeba umět ovládat příslušnou techniku/technologii).
Proč jsou důležitým aspektem pro kompetence typy a úrovně rizik a příležitostí řešených v systému managementu?
Protože auditor má být schopen pochopit typy a míry rizik a příležitostí včetně metodiky jejich hodnocení v příslušném oboru.
Určování kompetencí auditorů ve smyslu Směrnice ISO 19011 představuje 4 segmenty:
- Potřebné a vhodné osobní chování (viz čl. 7.2.2)
- Potřebné znalosti a dovednosti (viz čl. 7.2.3)
- Proces získávání kompetencí auditora (viz čl. 7.2.4)
- Proces získávání kompetencí vedoucí týmu (viz čl. 7.2.5)
Systém 4 x 4:
V souhrnu tedy máme 4 kroky vedoucí ke stanovení potřebných kompetencí jednotlivých osob (viz kap. 7.1) a 4 segmenty,…