dnes je 14.5.2025

Input:

Kompetence a hodnocení auditorů

12.8.2022, , Zdroj: Verlag Dashöfer

901
Kompetence a hodnocení auditorů

Ing. Monika Becková

V této lekci se budeme věnovat další kapitole Směrnici ISO 19011 a to sedmé, která obsahuje "Kompetence a hodnocení auditorů". Lekce je doplněna příklady.

Kapitola 7 – "Kompetence a hodnocení auditorů"

Následující část Směrnice se týká, jak už název napovídá, odborné způsobilosti auditorů, kteří mají provádět audit první, druhou, nebo třetí stranou. Obsahuje návod pro stanovování vhodných kompetencí a pro hodnocení auditorů (včetně jejich výkonnosti) před zahájením činnosti i v jejich průběhu.

Kapitola má šest odstavců. Hlavní je zde termín "kompetence" (v angl. "auditor competence"). Ve svém souhrnu zahrnuje sedmá (a poslední) kapitola Směrnice následující oblasti:

  • kompetence auditora;

  • kritéria, podle nichž má být kompetence auditora hodnocena;

  • metody hodnocení auditora;

  • vlastní hodnocení auditora;

  • návod pro zlepšování kompetencí auditora.

Obsah kap. 7 ukazuje následující tabulka:

ČSN EN ISO 19011:2019
7.1 Obecně
7.2 Určování kompetencí auditorů
7.3 Stanovování kritérií pro hodnocení auditorů
7.4 Výběr vhodné metody hodnocení auditorů
7.5 Provádění hodnocení auditorů
7.6 Udržování a zlepšování kompetencí auditorů

Připomeňme si, že požadavky vyplývají z:

  • vlastních ustanovení kriteriálních norem, ať už je to např. ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 či dalších;

  • návodu ve směrnici ČSN EN ISO 19011:2019 – "Směrnice pro auditování systémů managementu" – kapitola 7, Kompetence a hodnocení auditorů, z nějž organizace vychází při specifikaci vlastních interních požadavků;

  • z vnitřních předpisů organizace;

  • z dalších případných relevantních norem (např. norem řady ISO/IEC 17021 pro certifikační orány).

  

ISO 9001, ISO 14001 a další normy pro systémy managementu stanovují v této souvislosti pouze požadavek "vybírat auditory a provádět audity tak, aby byla zajištěna objektivita a nestrannost procesu auditu", s odkazem na návod ve Směrnici ISO 19011. Ani jedna z výše uvedených norem nestanovuje nezbytnost jakéhokoli osvědčení nebo certifikátu.

Co nám tedy ve stručnosti o kompetencích auditorů říkají jednotlivé části kapitoly 7 a jaké jsou jejich úpravy?

Obecně

V tomto odstavci je vysvětlen význam a smysl celé kapitoly. Dle něj obsahuje kapitola 7 návod pro zajištění kompetencí osob zapojených do provádění auditu, což zahrnuje 4 následující kroky:

  1. Určení potřebných kompetencí
  2. Stanovení kritérií pro hodnocení, zda konkrétní osoba tyto kompetence splňuje
  3. Výběr metod hodnocení, které použijeme
  4. Vlastní provedení hodnocení

Tyto čtyři kroky použijeme jako základ pro:

  • Posouzení kompetencí konkrétní osoby

  • Výběr členů týmu auditorů

  • Periodické hodnocení výkonnosti

Celá problematika hodnocení se týká zejména těchto osob:

  • Auditorů

  • Vedoucích týmu auditorů

  • Osoby řídící program auditů ("manažera kvality")

Určování kompetencí auditorů

Následující úsek začíná obecnými zásadami.

7.2.1 Obecně:

Vyskytuje se zde výraz "kompetence". Při určování potřebných kompetencí má organizace zvážit řadu aspektů k nimž nyní patří:

  • Velikost, povaha, složitost, výrobky, služby a procesy auditovaného;

  • Metody auditování;

  • Obory systémů managementu;

  • Procesy systémů managementu;

  • Typy a úrovně rizik a příležitostí řešených v systému managementu;

  • Cíle a rozsah ročního programu;

  • Nejistoty jejich splnění;

  • Další požadavky včetně požadavků relevantních zainteresovaných stran.

Proč jsou důležitým aspektem pro kompetence metody auditování?

Protože ne každý ovládá stejné metody podobně (pokud má být např. použita metoda auditování s využitím vzdáleného přístupu, je potřeba umět ovládat příslušnou techniku/technologii).

Proč jsou důležitým aspektem pro kompetence typy a úrovně rizik a příležitostí řešených v systému managementu?

Protože auditor má být schopen pochopit typy a míry rizik a příležitostí včetně metodiky jejich hodnocení v příslušném oboru.

Určování kompetencí auditorů ve smyslu Směrnice ISO 19011 představuje 4 segmenty:

  1. Potřebné a vhodné osobní chování (viz čl. 7.2.2)
  2. Potřebné znalosti a dovednosti (viz čl. 7.2.3)
  3. Proces získávání kompetencí auditora (viz čl. 7.2.4)
  4. Proces získávání kompetencí vedoucí týmu (viz čl. 7.2.5)

Systém 4 x 4:

V souhrnu tedy máme 4 kroky vedoucí ke stanovení potřebných kompetencí jednotlivých osob (viz kap. 7.1) a 4 segmenty,

Nahrávám...
Nahrávám...