4.5.2.11
Jak motivovat zaměstnance ke kvalitě? – Kurz pro vedoucí pracovníky – 11. lekce
Verlag Dashöfer
NahoruObecná typologie
Osobnost člověka
Pojem osobnosti: osobnost je individuální jednotou biologických, psychologických a sociálních aspektů, je utvářena ve vztazích mezi lidmi a ve společnosti a v nich se také projevuje.
Individuální znaky každého člověka jsou dány jeho:
- -
vrozenými anatomicko-fyzickými předpoklady,
- -
životním prostředím,
- -
systematickým společensko-výchovným působením (společenská zkušenost).
NahoruStruktura osobnosti:
- -
Jaký člověk je? Temperament, charakter.
- -
Co člověk může? Schopnosti, dovednosti, vědomosti.
- -
Co člověk chce? Motivace, potřeby, zájmy, postoje, hodnotová orientace.
Temperament
Pojem temperament označuje soubor vlastností, které se vztahují k citovému reagování, které je charakteristické pro daného jedince. Asi se vám nepodaří jej u člověka změnit.
Typy temperamentu, jak je uvádí psychologie:
- -
Sangvinik - člověk s dobrou náladou, pozitivním přístupem
- -
Melancholik - člověk zadumaný, může mít depresivní nálady, těžko se z něčeho raduje
- -
Cholerik – člověk vznětlivý, hned se rozčílí i kvůli maličkosti
- -
Flegmatik – je mu vše jedno, nic ho nevyvede z jeho klidu
V životě jsou lidské povahy nekonečným množstvím odstínů mezi uvedenými čtyřmi typy.
Charakter
Představuje soustavu relativně stálých duševních vlastností člověka, které jsou výsledkem jedincovy zkušenosti, zejména sociální vrůstání do společnosti, přijímáním a přetvářením sociálních a kulturních vlivů, názorů, přesvědčení, předsudků apod.
Charakterové vlastnosti:
- -
jsou proměnlivé a vychovatelné,
- -
jsou důsledkem vrůstání člověka do společnosti.
Schopnosti
Psychické nebo fyzické vlastnosti, které jsou předpokladem pro úspěšné vykonávání nějaké činnosti (předpokladem být dobrým technologem, vedoucím, sportovcem).
Schopnosti nejsou vrozené. Vznikají a rozvíjejí se v činnosti na základě vloh, které jsou jedinci dané, vrozené.
Vlohy můžeme popsat jako vrozené, anatomicko-fyziologické zvláštnosti člověka, na jejichž základě a ve vhodných podmínkách se mohou schopnosti rozvíjet.
Stupně schopnosti:
- -
Nadání - nadprůměrné výkony v určité oblasti.
- -
Talent - vynikající výkony v určité oblasti.
- -
Genialita - mimořádná vyvinutá schopnosti, která umožňuje vytvářet vrcholná a epochální díla, která mají historický význam (přinášejí historický pokrok).
Druhy schopností:
- -
Smyslové schopnosti
- -
Obecné
Intelektové schopnosti:
- -
Inteligence - obecná rozumová schopnost, obecná úroveň mentálních schopností. Je měřitelná (lépe u dětí). V odborné psychologické literatuře, dokonce i na internetu, je uvedena celá řada testů. Pokud nejste odborníkem v psychologii, berte je jako zpestření, nedělejte kategorické závěry na základě jejich výsledků.
Příklad:
- -
0 - 11Idiotie (vrozeného původu)- nevychovatelný, nevzdělavatelný.
- -
12 - 49Imbecilita- velmi nízká mentální úroveň, je schopen zvládnout jednodušší prvky, nevzdělavatelný.
- -
50 - 69Debilita - mentální nízká úroveň, je vychovatelný, částečně i vzdělavatelný (absolventi zvláštních škol pro vyšší stupeň poškození).
- -
70 - 80Slaboduchost - zvláštní školy, jiné duševní poruchy.
- -
81 - 90Podprůměrná inteligence
- -
91 - 110Průměrná inteligence
- -
111 - 120Nadprůměrná inteligence
- -
121 - 130Silnější, nadprůměrná inteligence
- -
131 - 140Vysoká inteligence
- -
nad 140Velmi vysoká inteligence
Rozdělení inteligence - obecná (rozumová), speciální (v určitém oboru).
Upozornění: pokud byste někdy v rámci celé organizace nebo vlastní iniciativy sáhli k psychotestům, musíte se přesvědčit, že k tomu provádějící organizace nebo specialista-psycholog má přiměřené oprávnění. Dále, již od roku 2000 jsou v ČR veškerá osobní data předmětem zákonné ochrany. Pokud jako nadřízený budete příjemcem výsledku psychotestu, musíte zajistit bezpečné uložení na vašem pracovišti a zabránit přístupu nepovolaným osobám.
Vědomosti
- Jsou osvojené, tj. zapamatování si a pochopení poznatků a vztahů mezi nimi.
- Soustava vědomí umožňuje člověku pochopit jevy, zákonitosti vymezených oblastí lidského poznání.
- Vědomosti tvoří zpravidla základ pro vytváření dovedností.
Dovednosti
- Vznikají naučením a zkušeností a probíhají automaticky.
- Utvoření…