dnes je 19.4.2024

Input:

Jak motivovat zaměstnance ke kvalitě? - Kurz pro vedoucí pracovníky - 5. lekce

4.8.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.5.2.5
Jak motivovat zaměstnance ke kvalitě? – Kurz pro vedoucí pracovníky – 5. lekce

Verlag Dashöfer

Herzbergova teorie dvou faktorů a úvaha 8

Herzberg se zabývá ve svých dílech "faktory, které vedou k uspokojení v práci, (motivátory, neboli stimuly) a zabýval se tím, proč někdy stejný stimul funguje, jindy nikoliv, nebo dokonce vyvolá opačný efekt. Přirovnat to můžete k situaci se zápalkou. Můžete mít sebekvalitnější zápalky, pokud v prostoru kolem ní není dost kyslíku, hoření nenastane. Nebo chemik by možná řekl, že pokud nepřidá ke směsi látek nějaký katalyzátor, chemická reakce mez látkami nenastane. Zjistíme nyní, co je oním katalyzátorem v procesu motivace, který spouští námi očekávanou reakci.

Úvaha 8 (orientační čas 2 minuty)

Zamyslete se krátce a rozhodněte, zda byste mohl souhlasit s tvrzením, že "věci, které motivují lidi, jsou v protikladu k věcem, které je nemotivují". Zaškrtněte vaši volbu, zda Ano nebo Ne.

ANO/NE

Jestliže jste řekl ANO, předpokládám, že jste našel mezi spolupracovníky mnoho těch, kteří mají tendenci souhlasit. Bylo by jistě možné uvést například, že zvýšení platu by mělo motivovat, zatímco jeho snížení by mělo mít demotivující účinek. Nebo, jestliže pochvala vyvlá v lidech dobrý pocit, pokárání by mohlo vést k pocitům nevole.

Herzberg, který také působil jako profesor psychologie v USA, provedl v tomto směru některé výzkumy. Vybral reprezentativní vzorek účetních a techniků, zhruba 200 lidí. Vyzval je, aby popsali ty okamžiky, kdy se v práci cítili výjimečně dobře a kdy se cítili výjimečně špatně. Jeho analýza pak ukázala, že věci, fakta, procesy nebo události způsobující dobré pocity, nebyly v protikladu k těm, které způsobovaly špatné pocity – a přece to byly zcela odlišné faktory. Tyto výsledky se podařilo zopakovat mnohokrát různými studiemi provedenými na skupinách zaměstnanců v různých typech organizací a v různých demografických podmínkách.

Souhrn: Herzberg došel k závěru, že:

faktory (jinými slovy stimuly, motivátory) vedoucí k uspokojení z práce jsou zcela odlišné od faktorů, které způsobují neuspokojení z práce, odlišnost nelze nahradit nebo zaměnit protikladem. A popsal následující fakta působící v oblasti motivace.

Motivující faktory a úvaha 9

Herzberg došel k závěru, že "pět nejvýznamnějších faktorů vyvolávajících uspokojení z práce", je určeno takto:

  • - úspěch,
  • - uznání,
  • - samotná práce,
  • - odpovědnost,
  • - postup.

Když jste si přečetli souhrn Herzbergových myšlenek, zamyslete se sami nad tím, zda měl Herzberg pravdu. Promítněte popsané skutečnosti na svoje pracoviště. Posuďte, jak dobře vystihuje vaši představu charakteristika jednotlivých faktorů, které literatura také nazývá stimuly:

Úspěch -

Osobní uspokojení z dokončené práce, vyřešení problémů s prací spojených a sledování úspěšných výsledků vlastního úsilí.

Uznání -

Přiznání, že práce byla správně provedena. Může být vysloveno jednotlivcem (například vedoucím) nebo může být vysloveno i jinými lidmi, dokonce mnoha lidmi, kterým správně provedená práce něco pozitivního přinesla.

Samotná práce -

Pozitivní účinek práce na člověka je známým poznatkem. Práce může být například zajímavá, různorodá, tvůrčí a náročná, poučná, rozšiřující obzor názorů a myšlenek, přitažlivá badatelsky, působit u člověka napětí a zvědavost jako malá detektivní hra.

Odpovědnost -

Úroveň odpovědnosti člověka je vyjádřena prostřednictvím jeho postavení v práci. Velikost pravomoci, které se podřízení odpovědného vedoucího budou podrobovat, je ovlivněna jeho pracovní náplní a pravomocemi a odpovědností s ní spojenými.

Postup -

Příležitost k povýšení v organizaci. O postup rovněž jde, jestliže někdo obdrží dostatek volnosti, aby ve své normální práci projevil iniciativu, vlastní řešení, rozhodl o nějaké záležitosti. Tímto delegováním je zvýšena důležitost jeho práce.

Úvaha 9 (orientační čas 8 minut)

Odpovězte na následující otázky, abyste viděli, do jaké míry souhlasíte s těmito motivujícími faktory.

(a) Jestliže jste dokončil náročnou práci ke své vlastní spokojenosti a vidíte účinek toho, co jste udělal, povede to k pozitivnějšímu pocitu z práce?

__________________________________________________________________________

(b) Jestliže vás vedoucí pochválí za něco v rámci vaší práce, povede to k tomu, že se budete snažit udělat tuto práci ještě lépe?

__________________________________________________________________________

(c) Cítíte se lépe motivován, jestliže vás práce těší a zajímá, než když vás práce nudí a necítíte z ní žádný přínos pro sebe?

__________________________________________________________________________

(d) Jestliže máte pocit, že někdo kontroluje co děláte, budete lépe motivován pro odpovědnou práci?

__________________________________________________________________________

(e) Jste motivován možností povýšení nebo přeložení na zajímavější a lépe odměňovanou práci?

__________________________________________________________________________

Jestliže jste bez výhrad odpověděl ANO na všechny otázky, pak pravděpodobně souhlasíte s tím, jak fungují Herzbergovy motivační faktory.

Jestliže jste neodpověděl jednoduše ANO na všechny otázky, pak asi do určité míry nesouhlasíte. Nesouhlas není nic špatného, protože jste si již uvědomil, že neexistují pevná a rychle použitelná univerzální pravidla týkající se tohoto tématu.

Ve skutečnosti vůbec nejde o nějaká neměnná a pevně stanovená pravidla. To, jak používáte v práci motivace, záleží na pochopení způsobu chování lidí v týmu, vyhodnocení okamžité situace uvnitř týmu a atmosféry v organizaci, kde tým působí a dalších naprosto jedinečných okolnostech, které chování lidí mohou ovlivnit.

Udržovací faktory a úvahy 10, 11, 12, 13, 14

Faktory, které podle Herzberga nezpůsobují uspokojení a které nemají žádný přímý (zlepšující) vliv na motivaci, se nazývají udržovací faktory. Jiná používaná fráze je "hygienické faktory".Udržovací faktory mohou v některých případech dokonce snížit úroveň výkonnosti, ale nezvyšují ji. Analogií je například to, že nedostatek údržby může způsobit zhoršení činnosti přístroje, ale pravidelná údržba jeho výkon nezlepší. Je pouze zajištěna vyšší pravděpodobnost bezporuchového provozu a stabilnější parametry výstupu.

Úvaha 10 (orientační čas 4 minuty)

Představte si, že jste spokojeni s prací, kterou vykonává váš tým. Pracovní podmínky jsou docela slušné. Pak jste se dozvěděli, že budova, v níž pracujete, se bude důkladně přestavovat. Naneštěstí nemáte, kam byste šel a stavební dělníci pracují současně s lidmi vaší skupiny, kteří se snaží dál vykonávat svou práci. Během doby stavebních úprav je dobrá nálada pryč, zvyšuje se absence a výsledky se zhoršují. Jakmile je přestavba dokončena, vracejí se věci k normálu. Výsledky dosahují předchozí úrovně. Přestože pracovní podmínky jsou lepší než byly předtím, nemá to žádný výrazný vliv na pracovní výkon.

Jaký závěr byste napsal o účinku pracovních podmínek na pracovní výkon?

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

Došel jste patrně k závěru, že pracovní podmínky nemají přímý vliv na pracovní výkon týmu za předpokladu, že jsou na přiměřené úrovni. Jestliže se podmínky stávají pro tým velmi nepříznivými, je také jeho pracovní výkon ovlivněn nepříznivě. Jestliže se na druhé straně docela dobré pracovní podmínky stanou ještě lepšími, má to pouze nepatrný, krátkodobý vliv na výkon.

Souhrn: Právě k těmto výsledkům dospěl i Herzberg: Pracovní podmínky jsou jedním z udržovacích faktorů.

Nyní se budeme zabývat dalšími Herzbergovými udržovacími faktory.

Strategie a řízení organizace

Co máme na mysli? Celkový provoz organizace, její řízení a organizování, plánování. Jestliže se například strategie organizace dostává do konfliktu s cíli jednotlivých pracovních týmů nebo jednotlivců, jsou výsledkem negativní důsledky. Přitom sama strategie může být vynikající.

Úvaha 11 (orientační čas 4 minuty)

Můžete si vzpomenout na situaci, kdy rozhodnutí nebo strategie organizace vás nebo váš pracovní tým rozčílila? Jestliže ano, popište stručně takovou situaci.

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

Myslíte si, že nepřítomnost problémů tohoto druhu povede k lepší motivaci lidí ve vašem týmu?

__________________________________________________________________________

Je obecnou zkušeností zaměstnanců, že se rozruší kvůli nějakému rozhodnutí nebo deklarované strategii organizace. Ačkoliv rozhodnutí jsou učiněna pro dobro celé organizace, je to prostě často způsobeno tím, že se některým lidem nevysvětlí důvody rozhodnutí, přestože se jich to bezprostředně týká. Až rozruch utichne, motivace se nezvýší.

Souhrn: K těmto výsledkům dospěl i Herzberg: Strategie a řízení organizace

Další Herzbergův udržovací faktor je ještě kontroverznější a složitější:

Vedení, dohled

Tím rozumíme kvalitu manažerské práce přímého nadřízeného. Důležitá pro lidi bude jeho dosažitelnost, společenská a odborná způsobilost, autorita, osobní vlastnosti.

Úvaha 12 (orientační čas 4 minuty)

Do jaké míry jsou lidé ovlivněni výkonností svého šéfa - je to udržovací nebo motivační faktor? Budete-li uvažovat o tomto faktoru, měl byste také uvažovat o vedení jedné osoby a vedení týmu. Vyhodnoťte také svůj vztah k šéfovi a k týmu.

Jestliže jste jsi již ujasnil svoje představy, napište svůj názor.

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

V tomto bodě někteří odborníci s Herzbergem nesouhlasí. Vedení hraje vždy důležitou roli při motivaci, zvláště při motivaci pracovního týmu. Je asi pravda, že jednotlivec nevěnuje příliš mnoho času přemýšlení o svém šéfovi, pokud je přístupný,

Nahrávám...
Nahrávám...