Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
Jedním z primárních úkolů při vytváření podnikové logistické
strategie je návrh a následná implementace vhodných logistických
distribučních řetězců. Je to dáno především tím, že základním úkolem
logistiky je zabezpečování materiálových toků, představujících pohyb materiálu
od dodavatelů přes výrobní podniky k odběratelům. Významnou úlohu zde má
informační zabezpečení všech materiálových toků, trvalé monitorování průběhu
logistického řetězce za účelem dosahování jeho harmonického průběhu - účinný
systém řízení dosahující kvality ve všech aktivitách logistického řetězce.
Významným předpokladem aplikování logistiky je existence nebo
vybudování výkonné logistické infrastruktury, ke které se řadí i tvorba kanálů,
tj. cest, pro tok výrobků a informací. Právě zde v organizaci toku výrobků lze
najít nejzranitelnější bod funkce distribuční logistiky. Podmínkou úspěchu
podniku je přiblížit se potenciálnímu zákazníkovi ať už přímo, nebo nepřímo. O
zpřístupnění zboží konečnému uživateli se snaží distribuční kanály. Distribuční
kanál se skládá jak z jednotlivých osob, tak i celých rozsáhlých firem.
Umožňuje tok zboží od výrobce pomocí zprostředkovatelů až k
zákazníkovi. Minimalizace prodejních kontaktů, které jsou nezbytné k dosažení
cílového chování na trhu, a tedy dosažení větší efektivnosti prodeje
zabezpečují obyčejně zprostředkovatelé. Mají různé označení a provádějí různé
funkce. Typy zprostředkovatelů jsou:
-
prostředník,
-
agent,
-
broker,
-
velkoobchodník,
-
maloobchodník,
-
distributor,
-
dealer.
Marketingové distribuční kanály pro spotřební zboží a
služby
Někteří odběratelé nakupují zboží od prodejce, skladují ho a pak
znovu prodávají. Jiní reprezentují prodejce a snaží se pro něj získat co
nejvíce kupujících (agent, broker). Můžeme rozeznat různé typy distribučních
kanálů. Je to např.:
-
A kanál (výrobce - spotřebitel),
-
B kanál (výrobce - maloobchod - spotřebitel),
-
C kanál (výrobce - velkoobchod - maloobchod - spotřebitel),
-
D kanál (výrobce - agent/broker - velkoobchod - maloobchod -
spotřebitel).
Z jednotlivých kanálů je patrný i počet článků v distribučním
řetězci, tj. počet zprostředkovatelů. Kanál A je přímý kanál neboli přímý
prodej, kdy výrobce a spotřebitel jednají mezi sebou. Další tři kanály jsou
nepřímé a mezi výrobcem a kupujícím je jeden nebo více zprostředkovatelů. Ti
provádějí následující funkce. Transakční nákup (nákup pro další prodej),
logistické funkce (třídění, skladování, doprava) a pomocné funkce (známkování
zboží, poskytování úvěrů, přebírání a vyhodnocování informací, poradenská
služba apod.).
Distribuční kanály představují fyzický přísun zboží, tvoří tu část
logistiky, kde není možné předem stanovit parametry jako celkové finanční
náklady, časovou náročnost apod. Zde proto klademe velký důraz především na
oblast služeb, připravenost k realizaci dodávky, spolehlivost při dodávce, čas
dodávky a pružnost. Pro snížení rizikových faktorů v oblasti distribučního toku
zboží byly vyvinuty teorie organizace toku, které představují metody pro výběr
místa, plánování dopravy apod. Trh je především stochastickým prostředím, a
nelze tedy jednoznačně určit všechny údaje, které jsou potřebné. Nemůžeme tedy
logistický proces zvládat absolutně a efektivnost distribuční logistiky se
velmi často určuje dodatečně - ex post.
Kanál A představuje přímý kanál. Výrobce a spotřebitel
jednají mezi sebou. Existuje zde přímý prodej. Realizuje jej např. zemědělec
prodávající přímo na trhu nebo výrobce dodávající zboží do domu (pekárna,
zásilkový prodej apod.). Všechny funkce zprostředkovatele v tomto případě
zastává sám výrobce.
Kanál B, ve kterém figuruje maloobchod, se využívá především
tehdy, je-li maloobchod dostatečně velký a může od výrobce nakupovat ve velkém
množství (obchodní domy, supermarkety) nebo by náklady na zařazení velkoobchodu
byly příliš vysoké (prodej automobilů).
Kanál C přidává velkoobchod a je typický zejména pro zboží
nakupované za nižší ceny, v menším množství, tj. zboží časté spotřeby, jako
např. cukrovinky, konfekce, potraviny, trvanlivé pečivo atd. Výrobce prodává
velkoobchodu zboží ve větším množství, obyčejně se slevou za odebrané množství.
Velkoobchod ve svých skladech připravuje sortimentní skladbu na základě
…