Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
K výběru lokality skladu lze přistupovat buď z makro-, nebo
mikropohledu. Makropohled se zabývá především problematikou
geografického rozmístění skladů v rámci celé oblasti tak, aby se dosáhlo
lepšího zajištění zdrojů podniku a lepší tržní nabídky podniku (tj. zvýšení
úrovně servisu a/nebo snížení nákladů). Mikropohled se zabývá faktory,
které jsou rozhodující při volbě konkrétní lokality v rámci velkých
geografických oblastí.
NahoruZákladní typy strategie rozmísťování
Z makropohledu můžeme rozlišit tři základní typy strategie
rozmísťování:
-
strategii orientovanou na trh,
-
strategii orientovanou na výrobu a
-
strategii středového umístění.
Podle strategie orientované na trh se sklady umísťují co
nejblíže konečným zákazníkům. Tato strategie maximalizuje úroveň zákaznického
servisu a umožňuje podniku, aby dosahoval úspor při přepravě zboží z výrobních
závodů nebo od dodavatelů do jednotlivých skladových zařízení.
Podle strategie orientované na výrobu se sklady umísťují do
bezprostřední blízkosti zdroje dodávek, resp. výrobních zařízení. Tyto sklady
zpravidla nemohou poskytovat stejnou úroveň zákaznického servisu jako sklady
umístěné v návaznosti na trh. Slouží především jako místo sdružování nebo
kompletace výrobků z různých dodavatelských či výrobních zdrojů.
Podle strategie středového umístění se sklady lokalizují
někde mezi finálním spotřebitelem a výrobcem. Úroveň zákaznického servisu je v
tomto případě obvykle vyšší než u skladových zařízení umístěných u výroby a
nižší než u skladových zařízení umístěných blíže spotřebitelům. Tuto strategii
volíme tehdy, když potřebujeme zajistit vyšší úroveň zákaznického servisu a
když máme různorodý sortiment, vyráběný v několika výrobních lokalitách.
NahoruLokalizace skladů z…