2.4.5 Management BOZP
Doc. Dr. Ing. Michail Šenovský
Mnoho úrazů je způsobeno chybou člověka, který nedodržuje stanovená
bezpečnostní opatření. Mnoho úrazů se však stalo i tam, kde tyto zásady byly
respektovány a dodržovány. Hlavní myšlenkou řízení rizik je nejen snižování
počtu nežádoucích událostí, ale i vytváření takových podmínek, které, když už k
nežádoucí události dojde, efektivně sníží její negativní následky.

Demingův PDCA cyklus pro ochranu zdraví a bezpečnost
práce
Je zřejmé, že systém ochrany člověka nemůže být provozován jako
jednorázový systém, ale musí se jednat o systém působící ve vzestupné spirále,
snažící se o neustále zlepšování. To znamená, že celý okruh činností se musí
opakovat v určitých intervalech a tento poměrně složitý systém musí mít svá
pravidla a musí být určitým způsobem řízený v souladu s platnou legislativou,
jako i v souladu s firemní strategií.
I systém managementu rizik v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci v podstatě musí probíhat na bázi Demingova cyklu
plánovat-provést-zkontrolovat-zhodnotit (viz obrázek).
Tento princip je však využívaný i v systémech řízení kvality (normy
řady ISO 9000) a v systémech environmentálního řízení firem (normy řady ISO 14
000). Mnoho firem proto využívá výhody integrovaného managementu. Jednou z
nejznámějších norem je British standard BS 8800. Tato britská norma je jakýmsi
standardem, dle kterého lze úspěšně provádět management BOZP.
Nahoru British standard BS 8800
V květnu 1966 nabyla platnost britská norma BS 8800 – Occupational
Health and Safety (OHS), volně přeloženo jako Směrnice pro systémy managementu
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Směrnice je založená na všeobecných zásadách managementu a má
umožnit začlenění managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci do
celkového systému managementu společnosti. Jejím cílem je:
-
minimalizovat rizika jak pro zaměstnance firmy, tak i pro její
partnery,
-
zlepšit podnikatelskou činnost,
-
napomoci vytvoření image firmy se zodpovědným přístupem k
otázkám bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Jestliže má firma vybudovaný systém řízení podle ISO 9001 a ISO 14
001 (a potvrzený certifikací), potom nebude pro firmu velkým problémem
zvládnout i řízení v oblasti BOZP podle směrnice BS 8800. Aplikace norem ISO
9001 a 14 001 ve firmě ale není podmínkou.
Norma BS 8800 je rozdělená na 5 častí a 6 dodatků.
-
Úvod
-
Rozsah
-
Informativní odkazy
-
Definice
-
Prvky systému managementu BOZP
-
podle HS(6)65
-
podle ISO 14 001
-
Dodatek A: Propojení s normou ISO 9001
-
Dodatek B: Organizace
-
Dodatek C: Plánování a realizace
-
Dodatek D: Odhad rizika
-
Dodatek E: Měření výkonu
-
Dodatek F: Audit
-
Odkazy

Schéma systému managementu BOZP dle ČSN EN ISO 14 001
Prověření počátečního stavu – viz následující schéma:

Schéma
Organizace by měla uvažovat o provedení počátečního propojení
existujících opatření managementu a BOZP. Toto prověření by se mělo provést s
cílem poskytnout informace, které budou mít vliv na rozhodnutí o rozsahu,
přiměřenosti a realizace současného systému a také poskytnou základní úroveň,
od které se může poměřovat dosahovaný pokrok. Prověřením počátečního stavu
bychom měli dostat odpověď na otázku „Kde jsme nyní?“
Prověření má porovnat existující opatření s:
-
Požadavky příslušné legislativy týkající se otázek managementu
BOZP,
-
existujícími směrnicemi managementu BOZP, které jsou v
organizaci,
-
nejlepšími využívanými postupy a výkony v zaměstnaneckém sektoru
a ostatních příslušných sektorech (např. z relevantních poradních výborů pro
zdraví a bezpečnost a směrnic obchodní asociace,
-
účinností a výkonností existujících zdrojů vyhrazených pro
management BOZP.
Užitečným výchozím bodem je prověření existujícího systému a jeho
porovnáním s těmito směrnicemi. Dodatky poskytují informace, které mají
napomoci organizacím zabezpečit pokrytí jejich klíčových aktivit. Informace
získané z prověření počátečního stavu lze použít v plánovacím procesu.

Směry politiky managementu BOZP
Vrcholový management organizace má definovat, zdokumentovat a
schválit svou politiku BOZP. Management má zabezpečit, aby politika obsahovala
následující:
-
uznávala BOZP jako neoddělitelnou součást svých podnikatelských
aktivit,
-
dosahovala vysokou úroveň výkonu BOZP, minimálně v souladu se
zákonnými požadavky a neustálé zlepšování tohoto výkonu z hlediska efektivnosti
nákladů,
-
poskytovala přiměřené a vhodné zdroje pro realizaci této
politiky,
-
stanovovala a zveřejňovala cíle BOZP, i třeba formou interních
oznámení,
-
kladla management BOZP jako primární zodpovědnost přímého řízení
od nejvyšší výkonné úrovně až po nejnižší kontrolní úroveň řízení,
-
zabezpečovala její pochopení, realizaci a dodržování na všech
úrovních řízení,
-
zainteresování zaměstnanců a konzultace s nimi, aby byla
dosažena jejich podpora této politiky a její realizace,
-
pravidelné prověřování politiky, systému managementu a audity v
souladu s politikou,
-
zabezpečovala pro zaměstnance na všech úrovních přiměřený
výcvik, aby byli kvalifikovaní pro vykonávání svých pracovních povinností a
zodpovědnosti.

Zaměření oblastí plánování managementu BOZP
Je důležité, aby úspěch anebo neúspěch plánované činnosti byl
zřetelně viditelný. To představuje identifikovat požadavky BOZP, stanovit jasná
kritéria výkonů, které definují, co je třeba udělat, kdo je zodpovědný, kdy je
to třeba udělat a požadovaný výsledek.
I když se v praxi zjistí, že organizační, plánovací a realizační
funkce budou nadbytečné, následující klíčové oblasti se nesmí vynechat.
Organizace musí odhadnout riziko včetně identifikace nebezpečí.
Kromě odhadu rizika má organizace identifikovat příslušné zákonné požadavky a
také všechny další požadavky, které schválila jako aplikovatelné pro management
BOZP.
Organizace má přijmout opatření v následujících klíčových
oblastech:
-
komplexní plány a cíle včetně personálních zdrojů k realizaci
politiky organizace,
-
vlastnit nebo mít přístup k dostatečnému množství znalostí,
zkušeností a praxe pro bezpečné řízení svých činností v souladu se zákonnými
požadavky,
-
operační plány realizace opatření na řízení identifikovaných
rizik a plnění ostatních požadavků,
-
plánování činností operačního řízení,
-
plánování měření výkonu, nápravných činností, auditů a prověrek
managementu.
Nahoru Realizace a provoz

Zaměření realizace a provozu v systému managementu BOZP
Nahoru Struktura odpovědnosti
Konečnou zodpovědnost za bezpečnost a ochranu zdraví při práci nese
vrcholový management. V praxi se nejvíce osvědčilo přidělit konkrétní fyzické
osobě z vrcholového managementu (např. ve velkých organizacích členovi rady
nebo představenstva) konkrétní zodpovědnost za zabezpečení řádné realizace BOZP
v souladu s požadavky na všech místech ve všech sférách organizace.
Pracovníci na každé úrovni organizace musí být:
-
odpovědni za bezpečnost a ochranu zdraví při práci svých
podřízených, svou a ostatních, se kterými spolupracují,
-
vědomi si své zodpovědnosti za bezpečnost a ochranu lidí, kteří
mohou být zasaženi činnostmi, které řídí, např. odběratelé, veřejnost,
-
vědomi si vlivu, který může mít jejich činnost a nebo také
nečinnost, na účinnost systému managementu BOZP.
Vrcholový management má vlastním příkladem dávat najevo svou
angažovanost aktivní účastí na neustálém zlepšování výkonu BOZP.
Nahoru Výcvik, uvědomění a kvalifikace
Organizace má vytvořit předpoklady pro identifikaci pracovních
činností, k tomu přiřadit odpovídající kvalifikaci na všech úrovních řízení a
zorganizovat potřebný výcvik (školení).
Blíže viz kapitola
Řízení lidských zdrojů a znalosti v integrovaných systémech řízení této publikace.
Organizace má přijmout a dodržovat opatření tam, kde je to vhodné
vzhledem k:
-
účinnému a otevřenému sdělování informací o BOZP,
-
poskytování poradenských a konzultačních služeb odborníky,
-
zainteresování zaměstnanců a…