Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
NahoruOběh zboží
Obchodní logistika představuje tedy velmi významnou část celkové
logistiky, zaměřenou na oběh zboží. Stručně lze obchodní logistiku
definovat jako "vědní a pragmatickou disciplínu, která se zabývá plánováním,
řízením a realizací toku zboží a informací tak, aby správná komodita byla ve
správný čas na správném místě s co nejnižšími náklady“. Z pohledu toho, jak se
obchodní logistika podílí na navýšení přidané hodnoty, kterou je v konečném
důsledku zákazník ochoten zaplatit, je patrné, že právě oběhové procesy jsou
poměrně nákladné a jen v omezené míře se podílejí na navýšení přidané hodnoty.
Z těchto důvodů nelze oběhové procesy oddělit od ostatních logistických
činností a je nutné jim věnovat velkou pozornost. Další významný faktor je
nutno spatřovat v tom, že oběhové procesy značně ovlivňují kvalitu finálních
produktů v tom smyslu, že i kvalitně vyrobený produkt může být na konci
logistického řetězce negativně ovlivněn po stránce své kvality.
NahoruTři základní složky
NahoruDistribuční proces
Obchodní logistika se musí zpravidla zaměřit na tři základní
složky - plánování, řízení a vlastní realizaci obchodních činností. Význam
plánování v oběhu zboží spočívá v tom, že jsou plánovací procesy základem
racionálního řešení. Řízení těchto procesů představuje jednak soubor toku
informací, jednak vlastní usměrňování logistických procesů. Významná je složka
realizace, která zajišťuje praktické uplatňování nových poznatků. Jak vidíme,
tento náš zcela nový pohled na členění logistiky ukazuje, že distribuční
procesy jsou nedílnou součástí obchodních procesů, tedy vlastně jejich
realizační složkou. Je to právě obchodní logistika, která naplňuje řadu aspektů
potřebných k dosažení logistických výstupů, tj. minimalizaci nákladů při
maximální možné úrovni zákaznického servisu. Pokud nebudou obchodní procesy
fungovat správně, jako výrobní logistické procesy, distribuční procesy,
manipulační procesy a případně další logistické procesy ztrácejí své
opodstatnění. Svůj význam nabývají teprve tehdy, když materiálový tok (včetně
transformace a nabývání přidané hodnoty) mění svého vlastníka prostřednictvím
obchodních logistických procesů.
Obchodní logistika a její procesy mají velmi úzké vazby na podnikový
marketing. Jestliže marketing usiluje o výhodný a úspěšně realizovaný prodej v
konkrétním prostoru a čase, logistika se zabývá zajištěním procesu pohybu zboží
a procesu informací, jejichž konečným výsledkem je "správná komodita zboží ve
správný čas na správném místě“.
NahoruNízké náklady
Poslední složkou definice je požadavek nízkých nákladů.
Obecně je hlavním cílem logistiky zajistit dosažení co nejvyšších zisků z celé
činnosti. Vlastní cenová tvorba je řešena marketingovou filozofií a strategií.
Existující konkurence omezuje získání vyšších zisků pouze uplatněním výhodných
logistických řešení. Vlastní ekonomické kritérium vhodnosti logistického řešení
je obsaženo ve výši logistických nákladů. Náklady oběhu ve vazbě na nákupní
cenu (která ovšem může být rovněž modifikována logistickou cestou nákupu)
představují proto kriteriální funkci obchodní logistiky.
NahoruLogistické náklady
Logistické náklady nejsou pojmem zcela jednoznačně
mezinárodně definovaným. Obecně sem však patří náklady dopravy, ložných
operací, manipulací, skladování, manipulací v prodejně a balicích procesů. V
nákladech na skladování je zahrnuta částka odpovídající rozsahu zásob.
NahoruPohyb zboží od výroby k zákazníkovi
Pro logistiku je charakteristické komplexní pojetí pohybu zboží. Pro
obchodní logistiku jde tedy o pohyb zboží od výroby k zákazníkovi, ke
konečnému spotřebiteli. Řešení spočívá v tom, jak efektivně a optimálně navázat
na předchozí i následné články logistického řetězce tak, aby byl výsledný efekt
výhodný pro celý proces. V každém případě se musí brát do úvahy, že i ostatní
články logistického řetězce mají tendenci nakoupit levně a výhodně, požadují
nejen kvalitní produkci, ale i kvalitní služby s ní spojené. V opačném případě
to určitě dokáže vše nabídnout konkurence.
NahoruCíle obchodní logistiky
Cíle obchodní logistiky a jejich procesů je možno shrnout do
dvou složek:
-
uspokojovat požadavky odběratele na požadované úrovni, zajistit
dobrý výkon v požadované kvalitě,
-
minimalizovat náklady.
Z pohledu těchto dvou hlavních složek cíle logistického snažení je
třeba vždy posuzovat jednotlivá opatření. Jedna složka bez druhé znamená
neúspěch realizace.
NahoruKvalita dodavatelského systému
Kvalitu dodavatelského systému můžeme definovat následně
takto:
-
rychlost a rozsah dodávek zahrnující dobu odezvy na objednávku
(v Evropě obvykle 48 hodin, u velkých firem 24 hodin), stupeň pohotovosti
dodávky a její úplnosti, zajištění vhodné…