3.3.1.0.6.4
Plánování - čl 5.4 normy ISO 9001:2008
Veškeré změny systému managementu kvality a jeho procesy musí
být plánovány a uplatňovány způsobem, který neohrozí jednotnost systému.
Požadavky na zabezpečení kvality musí být současně nedílnou částí plánovacího
procesu společnosti spolu s hospodářskými plány, podnikatelským plánem, včetně
prostředků a zdrojů k jejich zabezpečení. Plánování se současně musí promítat
do konkrétních cílů jednotlivých organizačních útvarů společnosti platných pro
daný kalendářní rok.
Do oblasti plánování požadované normou ISO patří:
NahoruCíle kvality
Ve smyslu normy ISO musí vrcholové vedení stanovit, aby pro
příslušné organizační jednotky a úrovně byly stanoveny cíle kvality včetně cílů
potřebných pro splnění požadavků na produkt. Cíle kvality musí být:
-
měřitelné, konkrétní a musí zohledňovat současné a budoucí
potřeby firmy a trhu,
-
v souladu s politikou kvality,
-
rozpracovány pro jednotlivé organizační úrovně (a naopak,
cíle kvality např. jednotlivých středisek musí být provázány s celkovými cíli
organizace),
-
takové, aby vedly ke zlepšování (ne každý rok zcela
stejné),
-
v rámci přezkoumání vedením firmy je průběžně posuzováno
plnění cílů kvality.
Roční cíle kvality, kterými je konkretizována aktuální
politika kvality, může vydat vedení např. prostřednictvím manažera kvality, ve
spolupráci s členy vedení firmy.
Cíle mohou vycházet z analýzy, jakou je např. analýza SWOT.
Vztah mezi výstupy z analýzy a stanovením cílů kvality je zřejmý z
následujícího příkladu.