5.2.1
Pojetí logistiky a základní pojmy
Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
V této části se budeme věnovat logistice. Často se setkáváme
s pojmy, jako jsou distribuční logistika, výrobní logistika, nákupní logistika
apod. Ve skutečnosti je logistika jen jedna a dnes již nelze výrobu, obchod
nebo služby oddělovat od sebe. Logistika má dva základní cíle. Především
slouží k minimalizaci nákladů a zároveň musí na druhé straně zajišťovat
potřebnou úroveň zákaznického servisu. Při řešení praktických
logistických problémů je vhodné a často i nezbytné nazírat na specifické
oblasti logistiky odděleně, protože často vyžadují jiné metody a přístupy k
dosažení společného cíle, tj. celkové vysoké kvality finálního produktu nebo
služby. Nikdy však nesmíme opomenout či opustit systémový přístup.
Jednoduše se dá vyjádřit následovně. Zvýšení efektivnosti některé části systému
ještě neznamená automaticky zvýšení efektivnosti systému jako celku.
Zpravidla se ukazuje, že je nedostatek představ, jak by se
měly řídit logistické podnikatelské procesy. Velmi často v podnicích schází
někdo, kdo by byl zodpovědný za logistiku po organizační stránce, která by
sledovala, zda jsou logistické podnikatelské procesy optimalizovány v podniku,
se zákazníky a dodavateli v zájmu zlepšení výkonů a pro zvýšení spokojenosti
zákazníků. Ve většině podniků neexistuje žádný dlouhodobý plán pro zlepšení
výkonu podniku a spokojenosti zákazníka za pomocí zlepšení výkonu podnikové
logistiky podnikatelských procesů. Velmi často se ukazuje jako významná
absence společných a integrovaných počítačově založených aplikací, které by
řídily logistiku podnikatelských operací a které mají společné časové
rámce, které standardizují plánovací a oznamovací periody orientované na
dny a ne na týdny, měsíce či čtvrtletí.
Tyto některé nedostatky volají po tom, abychom radikálně odmítli to,
co zastaralo, inovativně a kvalitativně nově přehodnotili a přetvořili veškeré
činnosti podniku od etap předvýrobních až po prodej, včetně pomocných a
obslužných činností. Týká se to podniků jak čistě výrobních, tak i těch, které
se zaměřují výhradně na služby. Ve skutečnosti si asi stěží dokážeme představit
výrobní podnik, který nezahrnuje na svém výstupu požadovanou oblast služeb.
Jelikož logistika a její procesy v sobě zahrnují velmi širokou škálu
nejrůznějších aktivit, zaměříme se z důvodu rozsahu na ty základní, jako je
pořizování, skladování, distribuce, manipulace apod. Nejdříve však bude
zapotřebí vysvětlit či sjednotit význam jednotlivých pojmů a specifikovat
východiska logistiky. Nebude na škodu, když si tak trochu zabruslíme do
historie, abychom věděli na čem vlastně stavíme, na jakých základech.
Na svých vstupech logistika závisí na řadě přírodních,
lidských, finančních a informačních zdrojů. Dodavatelé poskytují suroviny,
které logistika řídí ve formě surovin, zásob ve výrobě a hotové produkce.
Řízení poskytuje rámec pro logistické činnosti, jako jsou plánování a jeho
následná implementace. Za výstupy logistického systému považujeme
konkurenční výhodu, využití času a místa,…