5.5.1
Postavení výroby v logistickém řetězci
Prof. Ing. František Němec, Ph.D.
Výrobu z pohledu logistiky chápeme jako proces přeměny
(transformace) a přizpůsobování zdrojů, které vstupují do výrobního systému a
směřují k tvorbě hmotných statků nebo poskytování služeb. Cílem takové výroby
není ovšem jakákoli výroba nebo jakékoliv služby. Na mysli máme pouze ty, které
lze na trhu realizovat, a získat tak odpovídající zisk. Příslušné transformace
musejí probíhat efektivně, tj. při optimální spotřebě výrobních vstupů,
přiměřených nákladech, nejvhodnějších výrobních postupech, dodržování
bezpečnosti, ekologických a kvalitativních hledisek. Výroba je sama o sobě
velmi široký pojem. Z logistického hlediska si můžeme tento pojem ujasnit
pomocí tří hledisek:
-
technického,
-
ekonomického a
-
transformačního.
Zkvalitnění logistiky ve vlastní výrobě může dramaticky zvýšit
konkurenceschopnost podniku tím, že se eliminují ztráty ve výrobním procesu.
Přechod od tradiční velkosériové výroby k výrobě just-in-time však vyžaduje
nové porozumění tomu, co zvyšuje přídavnou hodnotu pro zákazníka a co ne.
Přestože management určuje přístupy k výrobě, pracovníci ve výrobě hrají
klíčovou roli v tom, jak prostřednictvím kvalitních procesů zajistíme
kvalitní produkci.
NahoruTechnické hledisko
Z technického hlediska můžeme chápat výrobu jako posloupnost
určitých operací, při kterých dochází k účelnému technickému propojení všech
výrobních faktorů, tj. vstupů, výrobního zařízení, přímého nebo nepřímého
zapojení pracovníků. Výsledkem je přeměna materiálu na určité hmotné statky,
tj. změna jeho tvaru, změna jeho fyzikálních vlastností, změna jeho
chemického složení nebo změna jeho užitných vlastností.
NahoruZlepšování výrobních procesů
Změna přístupu při řešení podnikové logistiky představuje především
neustále zlepšování výrobních procesů, což následně vede k eliminaci
ztrát. Klíčovým faktorem těchto procesů zlepšování je, při přístupu
just-in-time, sekvenční průběh procesů. Taková jednoduchá změna má často velký
vliv na to, jaká je interakce lidí se zařízením, a často vyžaduje získání
nových dovedností pro pracovníky, aby ve výrobní sekvenci dokázali obsluhovat
několik různých strojů. Nový způsob provádění výrobních procesů je pak
standardizován zpravidla lidmi na pracovištích. Nové standardy činí práci v
každém výrobním procesu dobře predikovatelnou a zároveň slouží jako východisko
pro další vylepšování výrobních procesů.
Podobně lze pohlížet na problematiku řešení logistiky i v oblasti
služeb. Při poskytování služeb dochází rovněž k účelnému seskupení dílčích
operací, které využívají vstupní zdroje. Výstupem služby je produkt, který nemá
hmotný charakter, nedochází zde k vlastní transformaci materiálu. Z
pohledu logistiky má výrobní proces a proces poskytování služby společné rysy
především v tom, že v obou případech dochází k postupnému navyšování přidané
hodnoty, kterou zákazníkovi nabízíme a kterou nám zákazník v konečném
důsledku je ochoten zaplatit.
NahoruEkonomické hledisko
Ekonomické hledisko výroby chápe výrobu jako činnost, která
má za úkol uspokojovat svou nabídkou poptávku na trhu. Zasadíme-li ekonomické
hledisko do logistického kontextu, pak i z ekonomického hlediska se lze na
výrobu dívat jako na proces, kterým postupně dochází k navyšování přidané
hodnoty výrobku či služby. Z ekonomického hlediska je významné znát poměr
přidané hodnoty. Jako základ vezmeme dobu od obdržení objednávky do
okamžiku expedice či odeslání výrobku. Tento čas postupně rozdělíme na úseky,
které představují operace podílející se na navýšení přidané hodnoty
(soustružení, svařování, natírání, ukončování, montáž apod.) a na úseky, které
se na navýšení přidané hodnoty nepodílejí (příjem, skladování, přesuny, čekání,
balení apod.). Pak si jednotlivé časy sečteme a zjistíme poměr mezi dobou
operací, které se podílejí na navýšení přidané hodnoty, a dobou, kdy k navýšení
přidané hodnoty nedochází. Často bývá management podniku překvapen tím, že
pouze během 5 % doby od obdržení objednávky po expedici produktu dochází k
navýšení přidané hodnoty. Po zbývajících 95 % času k navýšení přidané hodnoty
nedochází. V těchto 95 % pak…