Ing. Aleš Kostelka
NahoruOtázky
V souvislosti s měřením v ekonomických procesech se naskýtá řada
otázek. Co konkrétně měřit? A proč? Jaká měřítka, jaké indikátory je vhodné
použít? Potřebujeme číselné řady s účetní přesností, nebo stačí verbální
ujištění, že je vývoj kladný? Nebo něco mezi tím? Bude mít naše měření žádoucí
efekt? Budou vstupní data spolehlivá? Ušít si kabát sám nebo si ho koupit?
Potřebujeme ověřený průkaz spolehlivosti vstupních dat, nebo se
stačí spolehnout na důvěryhodné lidi? Do jaké šířky a hloubky potřebujeme
měřit? potřebujeme skutečně měřit co nejvíce - podle hesla "co neměříš,
neřídíš“? Co všechno musíme řídit? co nemusíme řídit? Nestačí nám pouze
výběrové informace? (Pro přátele statistiky: nestačí určit pouze výběrový
soubor a pracovat pouze s ním?)
NahoruRozčlenění problému
Jsme schopni dané informace vnímat? Vidíme ještě pro stromy les?
Umíme používat statistiku? Co bychom z ní měli znát? Kolik času a peněz nás
měření stojí? Jsme schopni zjištěná data využít pro rozhodování? Nebo naopak,
nechybí nám pro rozhodování podstatné informace?
Je toho pohromadě trochu moc, proto si zkusme problém rozčlenit a
postupovat metodicky.
-
Zamysleme se nejprve nad rozhodovacími pravomocemi (viz Jak měřit).
-
Dále hledejme pravidla, jak stanovit pro rozhodování potřebné
informace (viz Užitek z měření a škody z neměření).
-
Teprve potom přemýšlejme nad měřením (v dalších kapitolách).
Vždy si ale klaďme otázku proč? Čeho tím dosáhneme? Jaké zlepšení
nastane? A jsme schopni zlepšení změřit?
Poslední otázka, v tomto případě s následnou odpovědí:
Co máme na mysli ekonomickým procesem (přesněji řečeno procesem v
ekonomice)?
NahoruOdpověď
Proces obecně je definován jako činnost, měnící hmotné nebo
informační vstupy na hmotné nebo informační výstupy. Dále je stanoveno, že
vstupy jsou (jasně) definovány atd.
Procesem nejvyšší obecnosti pro firmu je produkce výrobků a služeb.
Produktem může být také pouze služba. Celkový proces se rozkládá na procesy
nižších úrovní. Každá úroveň procesu má své vstupy a výstupy.
Odlišnost a potíž v praktických firemní procesech je v tom, že
vstupy nejsou vždy definovány jasně. Ne že bychom je nechtěli definovat. Víme
dobře (i když někdy ne zcela dokonale) o nakupovaných materiálech, penězích,
energiích atd. Ale některé vstupy nejsou přesně změřeny, chování lidí (je to
také vstup) je mnohdy jiné než žádoucí, informace o trhu a konkurenci jsou
neúplné.
Vidíme, že vstupy nejsou dokonale definovány, některé vstupy jsou
náhodné (mají tzv. stochastický charakter), další nemusí být někdy známé.
Proto odlišujeme proces definovaný obvyklým způsobem od ekonomického procesu.
Ekonomické procesy obsahují prvek nejistoty, jsou někdy trochu
rozmlžené (fuzzy).
NahoruNejprve stanovit rozhodovací pravomoci
Dříve než začneme uvažovat o měření, musíme uvažovat o rozhodování,
přesněji řečeno o rozhodovacích pravomocech. Rozhodování je součástí řízení.
Řídit znamená mít možnost (a povinnost) o dané věci rozhodovat, nikoliv jevy
jen sledovat a skladovat o nich data. Musíme vědět, kdo a o čem má povinnost
nebo možnost rozhodovat.
Rozhodnutí dělají lidé, od jednoho člověka až po velké skupiny. U
nejjednoduššího případu "one man company“ (společnost o jednom člověku) není
pochyb o tom, kdo rozhoduje, ale i on musí vědět, o čem rozhoduje a co nechá
být. V opačném extrému, ve velkých nadnárodních společnostech s mnoha
organizačními útvary, jsou stanovena složitá pravidla určující rozhodovací
pravomoci jednotlivých organizačních útvarů. U všech alespoň trochu větších
firem by rozhodovací pravomoci měly být dány postavením v organizační struktuře
a s tím souvisejícími pravidly.
NahoruNeujasněné pravomoce
Musí být nepochybně jasno, kdo má jaké rozhodovací pravomoci (a
možnosti), a teprve potom je možno z toho odvodit informační potřebu (do ní
patří i měřené veličiny) pro dané funkční místo nebo útvar. Nejasné rozhodovací
pravomoci mohou být často kořenovou příčinou (prapříčinou) vážných potíží.
Neujasněné rozhodovací pravomoci také způsobují nedobré
interpersonální vztahy. Při neujasněných pravomocech silní jedinci zaberou
volné rozhodovací pole bez ohledu na logickou dělbu práce. Naopak lidé příliš
opatrní a alibističtí nečiní rozhodnutí ani v případech, kdy to situace
urgentně vyžaduje.
Poznamenejme ovšem, že ne všechny situace se dají předem ošetřit,
potom musí rozhodnout nadřízený.
Uveďme pro poučení i pobavení příklad, kdy nižší vedoucí přišli za
svým společným nadřízeným, aby rozhodl v určité věci, která byla v jejich
kompetenci. Nadřízený jim odpověděl: Pánové, já o tom sice téměř nic nevím, ale
pokud nejste schopni rozhodnout vy, já rozhodnu. Následkům se ale pak
nedivte.
Poučení: pokud tomu nebrání jiné okolnosti, nechejme rozhodnutí na
tom nejnižším stupni, který má pro rozhodnutí dostatek informací.
Zdůrazněme ještě jednou, že bez ohledu na velikost firmy, druh
podnikání a jiné okolnosti je nutné nejprve stanovit rozhodovací pravomoci a
teprve potom k nim přiřadit informace pro rozhodování potřebné. Přiřadit
informace znamená vyhledat je ze stávajícího systému nebo je nově zjistit.
Systémy jakosti vyžadují dodržení principu stanovení pravomocí (a
zodpovědností). Konkrétně požadavkem na stanovení organizačního schématu a v
tzv. maticích zodpovědnosti. Také řízená dokumentace požadavek splňuje.
NahoruNutnost zjištění potřeby informací
Jak určit potřebu informací žádoucích pro rozhodování, do jaké šíře
a jaké hloubky jít, záleží na charakteru daného problému a konkrétní situaci.
Některé situace jsou snadné, u nich nepotřebujeme dělat zvláštní analýzu. Na
straně druhé, případy typu rozhodování o investicích, průniku na nové trhy,
změn produktů apod. jsou složitější.
Abychom zjistili, jaké informace pro složitá rozhodnutí potřebujeme,
je nutné zjistit, co všechno má na řešenou situaci vliv. Přímé vlivy jsou
většinou zřejmé. U nepřímých vlivů musíme rozmotat řetěz příčin a následků a
jít proti jejich proudu až do tzv. kořenových příčin. Řetěz příčin a následků
může být lineární, stromový nebo síťový.
Lineární většinou nebývá, jeden následek mívá několik příčin, ty
zase mají více svých příčin atd. Stromová struktura se rozčleňuje od kmene k
jednotlivým větvím. Struktura příčin a následků může být také síťová, tzn. že
např. příčina 3. úrovně může mít vliv na následek 2. úrovně a zároveň jinou
intenzitou na následek 1. úrovně.
Při postupu od kmene ke kořenům (které bývají v praxi propletené) se
však musíme zastavit na úrovni, na které můžeme ještě zasahovat. Nemůžeme,
obrazně řečeno, skončit až u Adama a Evy. Např. je sice možné analyzovat vliv
zákonů na pracovní morálku, ale na pozici vedoucího provozu to nemá smysl.
Pro úplnost ještě uveďme, že pro rozhodování potřebujeme také
informace typu plánu, norem, cílů, které chceme dosáhnout. Zde nemusíme složitě
analyzovat příčiny a následky, proto se zde touto skupinou informací zabývat
nebudeme.
NahoruIshikawův diagram
Vhodnou pomůckou při zjišťování příčin a následků je známý Ishikawův
diagram (rybí kost). Diagram má stromovou strukturu. Síťovou strukturu je možné
v tomto diagramu postihnout také - zařazením jedné a téže příčiny do více
nadřazených větví (příčin).
Na obrázku níže je Ishikawovým diagramem znázorněna reálná situace.
Úkolem bylo stanovit faktory (příčiny) mající vliv na produktivitu tavírny v
konkrétní slévárně. Tyto faktory byly analyzovány a následně stanovena opatření
ke zvýšení produktivity.
Jednotlivé faktory vlivu na produktivitu znázorněné na diagramu
byly následně oceněny mírou závažnosti číslicemi 1 - 5 (1 jako nejzávažnější, 5
jako nejméně závažný faktor) a byla stanovena případná potřeba jejich měření
(zlepšení stávajícího nebo zavedení nového).
Ocenění míry závažnosti jednotlivých faktorů je možné udělat na
základě zkušenosti, případně teoretických vědomostí. Při stanovování závažnosti
pomocí zkušenosti zapojíme v důležitých a zároveň nejasných případech pokud
možno několik lidí, kteří problém znají a kteří nezávisle na sobě ocenění
provedou. Důležité je vyhnout se vzájemnému ovlivňování hodnotitelů. Pokud se
toto ocenění děje (obvykle) na společné poradě, potom pozor na skupinové
myšlení, které může vést k chybným výsledkům. Z individuálních ocenění uděláme
vhodným způsobem (například prostým průměrem) ocenění výsledné.
Při snaze o exaktní výběr faktorů, které bychom měli začít měřit,
zjistíme, že mnoho prostoru pro to není. Zase musíme vyjít z nějakých výsledků
prvotních měření faktorů, které jsme na začátku vybrali na základě zkušenosti,
náhodně či intuitivně.
Popsaný postup (tedy postup na základě zkušenosti) výběru faktorů
pro měření ilustruje zkráceně následující tabulka.
Hledání měřených faktorů.
Samozřejmě není nutné všechno vtěsnat do diagramů, tabulek a
schémat. Problémy je možné vyjadřovat neformalizovaně.
Přesto však má formalizované vyjádření převahu výhod, zejména je-li
standardizováno:
-
Je to jednoznačně dobrá sdělnost pro více řešitelů i dalších
uživatelů. Tito lidé si nemusí ani jazykově dokonale rozumět a přesto bez
velkých potíží pochopí, o co jde.
-
Standardizovaná forma je také vlastně určitým předzpracovaným
návodem na řešení.
-
Při řešení složitějších problémů dodává standardizovaná forma
určitých jeho částí do řešení standardní moduly obdobně, jako jsou používány
standardní strojírenské součásti do celého stroje (srovnej dokumentaci jakosti,
kde jsou určité moduly srozumitelné pro kohokoliv jen trochu informovaného, ať
je z USA, Maďarska nebo České republiky).
Kdo se setkal se záznamem problémů ve formě tzv. map mysli, bude asi
souhlasit, že Ishikawův diagram je vlastně podmnožinou této formy.
Zobecnění pro praxi je následující: Pro opakující se procesy zaveďme
v co největší míře standardizovanou formu zobrazení informací a především
standardizovaný způsob řešení.
Před použitím standardizovaného postupu řešení je nutné ale
rozpoznat situace, pro které se tento předhotovený způsob řešení nehodí. Těchto
situací je sice menšina, připadají v úvahu při výskytu nových druhů problémů a
při změně kontinuálního vývoje ve vývoj přelomový.
Co se týče formy, zaveďme (zjednodušeně řečeno) standardizované
formuláře v papírové i elektronické podobě. Jde o logické uspořádání
opakujících se informací stále stejným způsobem, ať jsou v plánech, výsledcích,
rozborech aj. Není nutné např. u různých dokladů hledat počátek nebo konec
jejich platnosti nebo datum zpracování vždy na různých místech, pokud to tam
vůbec je.
U dokumentace jakosti je v rámci jedné firmy tato zásada vžitá, je
dobré ji rozšířit na veškeré firemní dokumenty. bylo by praktické formu
přenášených informací postupně "globalizovat“.
Např. záznam o řešení neshody by měl být obsahově stejný a mohl by
být shodný i formou pro interní potřebu českého výrobce i pro jeho zákazníka v
Německu. Usnadní to oboustranně komunikaci a zákazníka to potěší.
Další příklad: V elektronickém systému EDIFACT pro komunikaci mezi
obchodními partnery musí mít stejnou formu (uspořádání dat) všechny přenášené
soubory, např. i faktura. (Jinak by si software dodavatele a zákazníka
nerozuměl.)
Častým neduhem při rozhodování je přebytek dat o jevech, o kterých
nerozhodujeme, a nedostatek dat o procesech, které skutečně ovlivňujeme.
Přebytek dat musíme buď protrpět selektivním čtením daných podkladů,
nebo data podrobit "rafinaci“ (vyčištění). Selektivní čtení výkazů je možné,
avšak v případech, kdy např. ze stovek údajů jich potřebujeme opakovaně jen
několik, je lepší věnovat čas úpravě daného podkladu.
Dalším častým neduhem je dostatek a někdy až přebytek dat o
ekonomických výsledcích, zároveň ale provázený nedostatkem dat o příčinách
měřených výsledků.
Sdělit vedoucímu obchodního oddělení, že má jeho útvar od začátku
roku ztrátu 0,655 milionů Kč a že s tím musí něco dělat, pro něho není velkou
pomocí. Pro svou práci potřebuje mj. vědět, na kterých produktech, kterých
aktivitách a kterých zákaznících ztráta je a jak je v jednotlivých případech
velká.
Při určování informací potřebných pro rozhodování respektujme
omezení toho druhu, že některé informace bychom sice chtěli znát, ale nejsou a
nebudou dostupné proto, že by to bylo příliš drahé, příliš časově náročné
apod.
Proto hovoříme o:
-
rozhodování za jistoty (známe všechny faktory a ty se vyskytují
se 100% jistotou),
-
rozhodování za rizika (víme, které faktory se mohou vyskytnout,
a jsme schopni ocenit pravděpodobnost jejich výskytu, pravděpodobnost je menší
než 100 %),
-
rozhodování za neurčitosti (víme, že mohou působit faktory nám
neznámé, totéž řečeno slovníkem pravděpodobnosti: pravděpodobnost výskytu
faktorů nejsme schopni určit).
Toto rozdělení je možno udělat precizněji, pro náš účel je však
důležité si uvědomit prvek rizika a případně i nejistoty a v projektech a
plánech s ním v případě potřeby počítat. Ne pokrčením ramen, že něco nevyšlo,
ale například takto:
-
v důležitých případech rizika sepíšeme,
-
oceníme je podle míry případné škody a pravděpodobnosti
výskytu,
-
k nim přiřadíme akce na snížení jejich účinku.
Více o rizicích zde rozvíjet nebudeme, předmětem se zabývá rizikový
management.
NahoruProč informace měřit, které, kdy a jak?
Po vyjasnění rozhodovacích pravomocí a k tomu příslušných informací
se můžeme již zabývat problémem měření informací.
NahoruProč měřit?
Všeobecné volání po měření prezentované v manažerské literatuře a
prosazované řadou poradenských firem má své oprávněné důvody. Znát vývoj (=
měřit) toho, co řídíme, je samozřejmě nutné. Bez nějaké formy měření nejsme
schopni zjistit, jak se situace mění, jak jsme ji ovlivnili, jaké jsou výsledky
našeho řízení.
Uveďme si možné důvody pro měření výkonnosti (hodnocení výkonnosti
je předmětem naší viz 15) a
poznamenejme zároveň, že většina z nich pro měření v ekonomických procesech
platí obecněji.
Nejobecnějším důvodem měření je umožnit…